Försöker bygga en infälld hylla, men funderar på vilket stöd jag behöver för ett Lecablock (djup/tjocklek = 9cm) när jag murar lite ”utsprång”/”överhäng” (säger man så?
). Se bilden, rödmarkerat område tänkte jag mura upp på, väggen är 220 hög, 200cm bred. (Blocken på bilden ska naturligtvis ha förskjutna fogar, bara provar här).
Tänkte jag kunde sätta tex kopparrör som jag borrar in och hänger blocken på + bara bruk för att limma det, eller är det vätte med fix? Jag har också lättbetongblock/Siporex, som kanske är bättre just för detta?
Vilka erfarenheter har ni?
Tänkte jag kunde sätta tex kopparrör som jag borrar in och hänger blocken på + bara bruk för att limma det, eller är det vätte med fix? Jag har också lättbetongblock/Siporex, som kanske är bättre just för detta?
Vilka erfarenheter har ni?
Varför inte armeringsjärn?
tänkte på det också, men det är mjuk lättbetong i väggen (enbart) och lite rädd att armeringsjärnen river sönder blocken, ser också på andra ställen att tex avloppsrör är ”upphängt”/stöttat av just släta kopparrör.
Hade det vart en tegelmur eller en levande hade ju säkert armeringsjärn klockrent. Är det detta som är rekommenderat sätt?
Med tanke på att väggen är lättbetong, tänker jag att det borde vara just lättbetong om det ska ”hänga”.
Hade det vart en tegelmur eller en levande hade ju säkert armeringsjärn klockrent. Är det detta som är rekommenderat sätt?
Med tanke på att väggen är lättbetong, tänker jag att det borde vara just lättbetong om det ska ”hänga”.
Klicka här för att svara