Byggmaterial & Byggteknik
Karoleva: Hej Jag är planeringen att bygga ett skafferi i hörnet av vår verkstad. Den delen av huset är isolerad men elen är inte på där, så det blir kallt på vintern, typ nästan fruset. Min idé är att bygga ett skafferi i hörnet som man ser på bild i vinkel för att få en plats där det är mörkt och en plats där det inte skiftar så mycket i temperatur under höst och vår främst. På
wildeside: Hur gör man enklast när man ska lägga golvvärme slang i glesen direkt på mellanbjälklaget. Tanken är att lägga furugolv på glesen. Ute i gavlarna är det inga konstigheter med vändningarna men längre in där innerväggarna ska stå så ska ju golvvärmeslangen vändas så att varje rum får sin egen slinga. En ide är ju att slå fast en 45X70 eller 45X95 på bjälken och skarva glesen
ccx: Well, nu är det klart. Dörren står på tilläggsisoleringens syll. Sedan gjutit in mot befintlig betong. Vi får se hur det håller när det blir kallt. Träregel isolerar väl inte jättebra så risken är väl att klacken blir kall. Hittade ingen bättre lösning på problemet.
Rickard.: Den vindduken är troligtvis så nära helt diffusionsöppet man bara kan göra en duk som ändå ska hindra luftrörelse den gör troligtvis rätt lite där. Tänker jag inte galet borde en ångbroms ha ungefär 100 gånger mer ångmotstånd.
Naesstrom: Har börjat med att renovera 2 små rum (hall och WC) i vårt gamla torp och det rör sig om bara 8m2 just nu. När jag plockade bort golvet i hallen så visade det sig att det inte finns någon isolering alls utan direkt under trägolvet var det öppet... Inte konstigt att det varit kallt där på vintern :D Tanken är nu att gräva ut och isolera om mellan golvbjälkarna men hur gör jag det
Timelloffer: Hej Richard! Jag står inför samma fråga som du haft. Till och med samma handfat, Svedbergs Nerby. Vill ha in ett 160cm handfat i ett 156cm utrymme. Hur gick det för dig? Blev det någon sågning?
Trafikverket1: [citat] Jag drog bort (nästan..) all spik och på ställen där det var 15-20 mm för mycket sågade jag av merparten med cirkelsåg. Höll den sidledes, lite trixit för regeln var vriden. Sen hyvel för att få den exakt i nivå. Behöver ju inte använda cirkelsåg men du skrev ju att det var upp emot 30 mm som skulle bort på vissa delar, blir ju mycket material som måste hyvlas.
Tebax: Nej, primade bara med Kiiltos startprimer. Plåtarna är skruvade med rutmönster. Golvet känns helstumt annars förutom mot dessa 2 skarvar i mitten. Kan kanske vara så att skarven ligger och rider precis mellan skruv raden och därför blivit i ”luften”? Jag tror inte mattläggaren ska spackla på gipsskivan, det är han som bad mig limma dit skivor såhär sen skulle han spackla fall
cpalm: Testa! Kan inte bli värre än att det går fel. 🙂 Men i princip borde det gå bra tycker jag. Det är ju som med rivning och glättning, gäller att tajma in precis rätt konsistens. Men lättare sagt än gjort om du frågar mig. Bäst är nog ändå att få med det från början. Ytan blir finare också.
BirgitS: [citat] 1978 var det välkänt att asbest var farligt och det hade redan fasats ut i de flesta produkter.
yonna: Jag lät foga om överdelen på skorstenen men det var för många år sedan. Muraren tog, vad jag minns, inte så mycket för själva jobbet utan det blev acceptabelt antal arbetstimmar. Den stora kostnaden var ställningen till taket, både hyra och uppsättning och nedtagning.
BirgitS: Ja Sen vet jag inte hur det kan tänkas påverka brandskyddet mellan lägenheterna. Gipset finns nog där för att se till att brandskyddskraven uppfylls.
Kretikos: Jag gjorde en liknande vägg av en skiva k-plyfa med limmad pärlspont. Skulle funka likabra limma gips på båda sidor om man vill få upp tjockleken lite. Limmad i golv (möjligtvis ett vinkejärn som döljs av kylen, minns inte) och sedan I överkam sorter den fast i kylens överskåp.
MissAmtör: Hej! Bjälklag med cc600 o spännvidd 4200 med en fyrskäring som stötta mitt under. Kotlat, glesreglat med golvvärme o därefter spånskivor. Vilket golvytskikt håller detta för? Skulle man kunna lägga klinker eller tillomed sten? Tack på förhand !
cpalm: [citat] Du får hacka bort lite bruk för att få loss locket, men det är nog snabbt fixat vid behov. Men den har ju onekligen aldrig behövt nyttjas 🙂
Lejon: Jag ska putsa en murstock inomhus som är murad av någon typ av kalkcementtegel, dom är vita som ni kan se på bilden. Är det någon som vet vilket typ av bruk jag ska ha till detta och om man ska grunda men något först? Svårt att hitta någon info om detta till denna typen av tegel. /Lejon
husfrid: Vi har rivit ner spännpappen från väggar och tak på stugan från 1938 och kvar är en miljon spik som sitter som järnet kloss intill pappen som inte lossna. Svårt att få in en ”minikofot” för att bända upp de. Någon som har erfarenhet av detta och vet hur/vad man ska göra?
JF.: Hej! Vilken isoleringsmetod är att föredra av korslagdstomme eller montera västkustskiva på utsidan? Med Västkustskivan så minimeras köldbryggorna, finns det fler för- och nackdelar?
brabrabra11: [citat] Nej. Finns ingen som röker i min "länga" heller. Det har varit en konstant tillförsel av röklukt i några dagar nu. Var ett tag sedan det var så här illa. Har tagit bort vögguttag och sniffat men inte känt något. Det kommer specifikt från där sockel och kvartslist sitter. .
Höghus: Fibercement är helt okänsligt för fukt. Satte det i källaren och det blev helt ok som ytskikt utan behandling. Tycker man den gråa färgen är tråkig går det bra att måla. /Höghus
hempularen: [citat] Det låter ju som du skulle stämma firman för de extrakostnader du fått pga. det här. Hur fick du tag på firman? Och som sagt jag tror många skulle vilja veta vilken firma det är.