Byggmaterial & Byggteknik
magnil: Hissa upp hela taket är ju ett alternativ men bör bli ordentligt dyrare? (det är till strax över halva längden på garaget jag planerar höja). Har ingen gammal erfaren konstruktör att kontakta längre tyvärr. Kanske bättre att byta takstolar helt. Fungerar A-takstol med valmat tak? Lyckades inte hitta det med googling.
Afterquake: Gällande polkagrismarkeringen/skrafferingen gissar jag på att det indikerar en annan typ av vägg. Större delen av väggarna kanske är lättbetong exempelvis, medan resten är reglade gipsväggar som är skrafferade? Normalt brukar jag tolka sådana ritningar som väggar som byggs om när jag ser en projekteringsritning, men detta antar jag är ritning över hur det ser ut.
ToreJ01: [citat] Så här ska det nog vara. Max mellan åsarna är 1000mm
Sommarstuga 2017: [citat] okej toppen, det är så snyggt när man kan se elden
hempularen: Sedan att det sitter panel direkt mot takstoalrna utan glespanel, är väl mest ett problem om huruvida panelen "självbär" på det större avsåndet mellan fästpunkter (takstolar sitter ofta på cc 120), och orkar bära lasten från isoleringen. Är det tjock panel, kan det kanske fungera.
Simsgrodan: [citat] Ja, eller som jag skrev låta proffs fixa det. Man måste inte göra allt själv, att fråga vad det skulle kosta kan ju vara en bra start.
Klabbarparn: [citat] Ja... Och de verkar använda sig av någon slags värdetransport för dessa guldskruvar. 250 (!) spänn i frakt!
Tompafix: [citat] Du vill alltså att trappan ska ha en vinkel och inte gå direkt från startpunkten till trallen? Det behövs lite mått för att kunna ge förslag. Hur stor höjdskillnad är det mellan olika delar av terrängen längs den föreslagna dragningen? Hur lång skulle trappen bli totalt om den byggs som bilden?
BirgitS: Det ser ut som att det är en yttervägg som gjord för att ta upp takvikt, alltså bärande. När man gör ingrepp i bärande konstruktioner ska man ha en godkänd bygganmälan (eller bygglov) innan man börjar och i den behöver man normalt ha med beräkningar av hur lasterna ska tas upp i fortsättningen. Dessa beräkningar bör utföras av en byggkonstruktör för att minimera riskerna med
Maalkl: [citat] Vad är det som skiljer? Det kanske är tillräckligt likt för att man inte ska märka det när det sitter där.
Keiller: [citat] Vad har du på andra sidan väggen du tänker hänga upp tv:n på? Har du utrymme där att använda dig av? Själv har jag precis beställt en Frame och väntar på att få hem den. Har lyckligtvis en skrubb bakom väggen där tv:n ska sitta, så därinne tänkte jag göra en hylla för one connect-boxen, router, teliaboxen och alla andra grejer som behövs för att se tv och film. Ett
Magnusrex123: Jag skulle ha pratat med styrelsen. Förstår om det blir dyrt att skicka tillbaka hantverkarna men gör du fel kan det väl bli ännu dyrare. Jag har aldrig gjort något sånt där men jag hade aldrig vågat heller :)
adis431: Hej, konstruktören har dimensionerat 1 st 115x450 ELLER 2 st 115x360 limträbalkar som avväxlingsbalk då vi ska öppna upp en bärande vägg mellan befintlig lägenhet och kattvind. För att öppningen inte ska kännas olämpligt låg, tänkte vi köra på 2 st 115x360. Dessa behöver således skruvlimmas ihop för att uppnå full kapacitet. Vilket avstånd är nödvändigt mellan skruvarna
Marqvist: flyttar tråden hit.. https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kaellartak-hur-skulle-ni-resonera.502589/
Linkan90: [citat] När du nämnt det ja så ser det ut som träullit. Tack Larsa 🙂
wildeside: Tar reda vad röret är till för och om det är bakfall eller stopp i röret är en bra början.
Olf Oggler: Hur gick det med detta. Vad blev det för balkar/förstärkningar över dörrarna?
snuttjulle: Ser mer ut som en nitad skarvsladd än ett uttag. Har inte sett ett uttag som inte är meningen att man ska kunna öppna och koppla in kablarna på. Är det som jag misstänker på en skarvsladd så hjälper det troligen inte att lyckas öppna denna då det säkert då är nitade anslutningar där innanför oxå.
Perhof: Hej! Osäker på om denna tråd skall lioga under isolering eller här, moderator får gärna flytta om den bedöms ligga fel. Jag har fått tillgång till en del (två sektioner) av en hall uppbyggd av bågformad fackverk (längd 15 m, mitthöjd ca 5-7m och 3 m mellan varje fackverk) med korrugerad plåt. Dessa två sektioner har egen port på kortsida och är oisolerad. Övriga del av hall har
Hamstraren: [bild] Hur löser jag detta lättast? Jag har väggpaneler kvar så det räcker med det blir ett massa pyssel. Har någon en bra ide för en enkel lösning? Målet är att ha en garderob i detta utrymme. Tack.
Hamstraren: Jag fyllde med sand och la golvet. Det blev inte 100% bra men det blev mycket bättre än innan. Tack för tipsen.
Anonymiserad 156538: Frågan är väl vad nyttan är? Skall man sätta upp en krok på väggen behöver inte hålet vara helt rakt det funkar ändå. Skall man göra ett långt hål som skall komma ut på ett visst ställe lär den inte vara tillräckligt exakt för att det skall vara till någon hjälp. Ofta när man råkar borra snett så är det för att det är trångt och då lär denna grunka inte funka heller.
anis16: Jag körde skena och... ta-da.. sänksåg när jag kortade av våra pax garderober. Om jag minns rätt så var det den främre delen på sockeln så var lite mer knölig att få till exakt.
hempularen: Jag råkade ut för det där, och höll på att bli vansinnig. Jag limmade remsan på kortskarvaran istället för spackel under, för att minimera tjockleken. Det fungerade, utom på två ställen. upptäcktes efter spackling och grundmålning. Slipade bort spackel och remsa från de dåliga ställena. Från början hade jag limmat remsan, låtit limmet torka i flera dagar, spacklat osv. Nu när
hansulainen: Ja det var gips. Hade lämnat in för prov för har aldrig sett pink gips. Iaf nån stötter på det -ingen asbest (😃 -vet att vissa är nöjiga)
f-ander: [citat] Tack så mycket! Misstänkte detta... Jo det hade väl kunnat vara en lösning, vi är dock sugna på att ha snygga dörrar eller lådfronter framtill. Men då blir det ju en hel del DIY:ande för att försöka få till ett någorlunda resultat istället för att kunna använda färdiga stommar och dörrar.