Hej!

Har grävt fram mina ingående brinerör till bergvärmen då jag märkt att det kommer in lite vatten från genomföringarna. Det är helt otätat i dagsläget ser jag. Dessutom har nog förre ägaren varit på dem en gång långt bak i tiden.

Jag tänkte isolera på dem lite extra mest som skydd. Men hur gör jag bäst med genomföringen, för att täta den?

Det jag tänkt göra är pilla dit bottningslist kring rören och täta utsidan med Tec7, då jag har lite överblivet. Eller finns det annan fog som lämpar sig bättre? Läst om butylfog eller bara vanlig byggfog?

Tänkte också lägga ett dränerande lager makadam 8-16 kring rören när jag återfyller närmast grunden. Mest för att försäkra mig om att det inte blir något vattentryck just kring hålen. Är detta dumt då det riskerar att nöta mot rören? Finns annan bra lösning?

Uppskattar input!

En grävd grop exponerar en gammal, sliten vattenledning i jorden vid en betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
I hålen för våra brinerör fyllde jag upp med fogskum från insidan för att minska risken för att smådjur skulle komma in den vägen. Sen har vi dränerat så närmast grundmuren så ligger isodrän vilket gör att det inte står vatten där och har inte haft några problem med vatteninträngning, men det var det inte innan vi dränerade heller... så din tanke om lite 8-16 är nog inte fel om det kommer in lite vatten idag.
Lägg en bit geotextil i botten av hålet och även över när du fyllt upp så inte gruset försvinner in jorden eller jord tränger ner i gruset. Packa gruset när du fyller så det ligger "still" och fyller ut alla håligheter.
Jag tror inte det kommer att nöta på slangarna om inte du kör tunga fordon intill fasaden.

• Gilla
qvrk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.