Byggahus.se
Jag skulle behöva hjälp med andras erfarenheter och synpunkter gällande fukt i källaren som är helt inredd . Luktar fukt och jag vet att för cirka 17 år sen fanns en stor fuktfläck på väggen. Inomhus gjorde allt ordentligt med bland annat fuktspärr med problemet är att utvändigt inte blev gjort något alls pga att det finns en stor altan i direktanslutning till väggen gjord av sten och betong vilket gjorde att dräneringen gjordes fram till och efter altanen.Väggen med fuktfläcken fanns på den sida som inte blev dränerad. Nu är känslan att fukten är tillbaka och min fråga är går det att åtgärda problemet med jongenerator? Funkar det? Har någon erfarenhet av det ?
 
Värme, ventilation och avfuktare kommer hjälpa lite, kanske, testa :)
 
  • Gilla
drami och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värme, ventilation och avfuktare kommer hjälpa lite, kanske, testa :)
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Värme, ventilation och avfuktare kommer hjälpa lite, kanske, testa :)
Värme och avfuktare finns och har funnits i alla år även ventilation har utökats på senare år utan någon större effekt.
 
Dränering nästa tyvärr
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dränering nästa tyvärr
Dräneringen gjorts för 17 år sen men inte på den sida då det sitter en betongaltan som är svår att röja undan. Detta är anledning att jag funderar på jongenerator då slipper man ta bort hela altanen.
 
Är det dränerat runt hela alltså? Kanske inte är helt 100 :(
 
D drami skrev:
Dräneringen gjorts för 17 år sen men inte på den sida då det sitter en betongaltan som är svår att röja undan. Detta är anledning att jag funderar på jongenerator då slipper man ta bort hela altanen.
 
  • Murad husvägg, stenfundament, trätrall, fönster, döda löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med blommande buske, trästaket, gräs, stenfasad och reflekterande fönster bakom. Urban miljö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jongeneratorns funktion och förträfflighet är kraftigt ifrågasatt, antar att vi pratar om exempelvis Arids system. Om jag inte missminner mig så funkar det principiellt men man behöver ofantligt mycket större strömmar än vad som dessa system använder.
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jongeneratorns funktion och förträfflighet är kraftigt ifrågasatt, antar att vi pratar om exempelvis Arids system. Om jag inte missminner mig så funkar det principiellt men man behöver ofantligt mycket större strömmar än vad som dessa system använder.
Tittat på Abreen system
 
Man kan väl säga så här: OM det hade fungerat så skulle det ha slagit igenom enormt. Men de produkter som finns inom det här området får betraktas som bluff.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
E
Kanske finns nån annan källa än dålig dränering? Kolla efter läckor och dagvattenhantering som inte fungerar.

Kanske kan man dränera utanför altanen?
 
  • Gilla
drami
  • Laddar…
E erimos skrev:
Kanske finns nån annan källa än dålig dränering? Kolla efter läckor och dagvattenhantering som inte fungerar.

Kanske kan man dränera utanför altanen?
Det är dränerat utanför altanen
 
D drami skrev:
Jag skulle behöva hjälp med andras erfarenheter och synpunkter gällande fukt i källaren som är helt inredd . Luktar fukt och jag vet att för cirka 17 år sen fanns en stor fuktfläck på väggen. Inomhus gjorde allt ordentligt med bland annat fuktspärr med problemet är att utvändigt inte blev gjort något alls pga att det finns en stor altan i direktanslutning till väggen gjord av sten och betong vilket gjorde att dräneringen gjordes fram till och efter altanen.Väggen med fuktfläcken fanns på den sida som inte blev dränerad. Nu är känslan att fukten är tillbaka och min fråga är går det att åtgärda problemet med jongenerator? Funkar det? Har någon erfarenhet av det ?
Jo det första man måste göra är ju att börja mäta, utan mätning så vet man ju inte mer än att det kan synas på väggar. Numera finns det enkla/billiga temperatur/luftfuktighet för "smarta hem".

Sen kan det ju vara så att man måste ge upp sina ambitioner med en inredd källare och att det istället är ett biutrymme. Utifrån mätningen så kontrollerar man då luftfuktigheten med en avfuktare.
(så gör jag med mitt gamla hus)

En till viktig sak är att väderleken ändrats med större skyfallsliknande regn.

Men har man en bra kassa med pengar över så kan man ju välja att dränera om men det kan vara meningslöst med just ditt hus och förutsättningarna för huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.