I gillestugan i källaren har vi betongväggar, som är uppreglade med panel. Det är sedan 60-talet och ska tas bort.

Tänkte vi ska putsa väggarna, men funderar på alternativ. Kan man tex sätta gipsskivor eller vad är ok för källare?

BirgitS
Direkt mot väggarna bör det vara nåt som tål fukt, vilket gips inte gör. Men om du vill ha gips så kan man regla ut med stålreglar och sätta gips på det.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag satte skivor med stålreglar och luftspalt på murarna i min då 70-åriga 60 kvm gamla källare. Klinker på golvet utan isolering. Det blev mycket fint och gav stort mervärde den dag jag senare sålde huset.

Tack! Puts eller stålreglar/luftspalt/gips alltså :)

Planscher på 80-talsmodeller, darttavla och skölden med simmärken du tog om somrarna som ung. Fler frågor? 😉

• Älska
RoAd
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Planscher på 80-talsmodeller, darttavla och skölden med simmärken du tog om somrarna som ung. Fler frågor? 😉
Det kommer i nästa steg :)

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
Vi rev ut alla utreglade innerväggar i källaren pga mögelproblem. Slipade väggarna med väggslip, ett jäkla jobb. Därefter putsades väggarna med lagningsbruk, målades med silikatfärg efter lämplig primer. Funkat perfekt sedan dess, över ett decennium hittills.

Har förstått att anledningen till de utreglade källarväggarna var energibesparing i spåren av 70-tals energikrisen. Det visade sig inte vara en bra idé på längre sikt, fukt kondenserade på den relativt kallare grundmuren och mögel tog fäste i de organiska materialen (Trä, gips) som användes.

Det intressanta är att det knappast märks någon som helst ökning av energiåtgången för att hålla källaren varm efter att vi rev ut allt detta bös.

Redigerat:
Fibercement är helt okänsligt för fukt. Satte det i källaren och det blev helt ok som ytskikt utan behandling. Tycker man den gråa färgen är tråkig går det bra att måla.

/Höghus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.