Byggmaterial & Byggteknik
useless: [citat] Jo, formaldehyd är i allra största grad cancerframkallande. Sen ska man kanske inte vara så orolig för isolering som är 40 år gammal och har avgett den allra mesta flyktiga formaldehyden redan.
Pappa1986: 300 st thujor är beställa av den lokala plantskolan. 100-120 cm. Upplevde att många som finns på nätet är oseriösa, och väldigt dåliga recensioner. 100:-/styck + jord 3-4000 ca. + massa timmars grävande för hand men får börja i tid, leverans sker först i april. Som insynsskydd kommer vi beställa ett 2 ×25 m från visa xl för 1000:- och sätta upp provisoriskt mot en granne tills
fribygg: Det är bättre, snabbare och billigare att köra av de värsta ojämnheterna med en elhyvel och sätta vanlig standardgips.
BirgitS: Det går ju inte att svara på fråga 1 eftersom det är omöjligt att veta om väggen är överdimensionerad eller inte.
knoen: [citat] Det är ju på insidan ovanför mark så min tanke var att använda c-puts men det är kanske fel, finns ju kc-puts murbruk det kanske är bättre?
JDA: Såhär gjorde jag igår och det blev bra. Använd befintliga gängor på rören? [bild] [bild] Vet inte riktigt om jag hänger med i hur du menar med att borra rätt ned i rören om de ändå inte går att komma åt underifrån? Antagligen sticker de iväg åt något håll i bjälklaget. Såvida du inte vill ha koppar av rent estetiska skäl så hade jag skitit i det och kanske nöjt mig med att
Massito: Ok! Isåfall följer jag era rekommendationer och ökar på djupet. Ska bara vara en tillfällig vägg men stå stabilt måste den ju göra ändå
Testarn: Det finns en anledning till priset på färdiga spaljéer. Du behöver möbeltorrt virke som du hyvlar till önskad dimension efter att du har låtit det ligga hemma och acklimatiserat sig några veckor. Träslaget beror väl på vad du har för önskemål om utseende men det beror ju också på vad du kan hitta för något i de längderna. Kan ju vara furu, ek, kanske ask eller bok.
bo-ca: [citat] Hej, jag har försökt skruva utan plugg. I andra väggar i huset brukar det funka bra men här är det poröst. Ok, jag provar med plugg så får vi se! Väggen är ca 15 cm bred/tjock.
Krillehus: [citat] Hade tänkt vägghänga en tv. Tak kan jag nog borra i utan risk Tänkte mest så det inte blir något strul med golvet
Harry89: Hallå. Jag vill putsa min skorsten på övervåningen för att den ska få en slät finish. Just nu ser det fult ut från förra jobbet. Vilket material ska jag använda? Det är förvirrande för mig eftersom jag är från England och min svenska är i bästa fall medelmåttig, så att förstå skillnaden mellan spackel/cement/gips/bruk kan vara förvirrande!! Skorstenen är i ständigt bruk
droopy: [citat] Tog en titt på dörren in till köket.. det står A30 på den (skall stå emot brand i 30 minuter.) Har även brandspjäll i köksfläkten som stänger den vid 85-90 grader med en smältsäkring. Tror nog de flesta innerdörrar klarar A15 och många A30. A60 så krävs det lite kraftigare grejor..
Perssa88: [citat] Hej, Sitter i samma sitts som ni gjorde för några år sedan. Vilket bruk körde du med och har det funkat bra? Har också sneglat in på Weber dry renovation istället för kalkbruk men verkar inte finnas mycket info om det. Tacksam för svar 😊
Mjärn: Hej! Hur gör man om man vill måla detta? Är det slipa och någon speciell målarfärg?
Anonymiserad 405730: [citat] Undertaket behöver inte fästas alls i dom nya bjälkarna utan det sitter väl kvar i dom gamla?
ToT15: [citat] Tack. Vi tänker att vi tar in ett städföretag som får göra all den städningen 😊
lasso77: Tack för input! Alldeles riktigt så är det inte fackverk utan ramverktakstolar. (Inredd övervåning där rummen är 3300mm bred) Såklart räknar jag med att väggen mellan kök och vardagsrum är en del av husets konstruktion.. Det jag spånar lite på vad det kommer krävas för balk för å växla av öppningen med och om det isf är värt å göra ingreppet. Hur mycket är acceptabelt
Matti_75: Jo beroende på hur det är kopplat i ditt hus kan du ta bort strömbrytaren och kablarna till den och montera plejd i takdosan som styrs av en trådlös knapp
Stefan1972: Nu blandar du bara och ger i det jag skriver..........har jag sagt att det möglar om det är torrt? Att inte du skriver mer och skapar belägg för det du skriver annat än den skrämselpropaganda alla skriver då ?....... Det enda jag skrev i början var att det inte är ovanligt med lite påväxt på virke som kanske legat lite dumt och man har haft en press eller nåt som skydd. Då kan
BirgitS: [citat] Okej, då missförstod jag vad du menade med den meningen.
h3mm4frun: Nu har jag öppnat upp i taket, och pelarna är inte bärande. Däremot undrar jag om någon vet vad som ”bär” trappan. Är det att den lutar mot en av golvreglarna för övervåningen eller?
elpaco: [citat] Vi fixade inlyft av 160cm säng på andra våningen av en hjullastare. Det kostade en tårta. Rakt in genom stora fönster.
MagHam: Dom är inte "skruvade bara i kanten" utan med allra största sannolikhet spikade i några rader mitt-på också. Behöver du inte ta bort dom så låt dom vara. Annars försiktigt bit för bit utan att bryta för mycket.
Anonymiserad 405730: [citat] Man brukar inte lägga en syll av trä direkt mot ett trägolv utan att i så fall limma emellan för att undvika rörelseljud… Men foam funkar någ bra i kombination med skruvning av syllen så blir det bra…
Queen15: [citat] Tack för allt engagemang från er alla!! Det gick jättebra att limma direkt på väggen utan att räta upp väggen först. Ojämnheter fick lösas med hjälp av extra mycket lim på de ställen som annars inte nuddade väggen så att säga. Fick "vika ut" några plattor och fylla på med extra lim när man såg att det blev ett mellanrum. Gick åt många tuber konstruktionslim PL400.