Följande konstruktion. Betongbjälklag om består av 600mm U-formade betongelement, där det ligger isolering i varje element, ovan reglat med träreglar, 22mm spårad golvspån med vattenburen golvvärme, 12 mm plyfa, parkettlim och 16mm massiv fiskbensparkett. Detta är boendevåningen i huset och under finns inredd källare som nyligen är dränerad.
Läser i GBR regelverk att man måste ha en fuktspärr vid massivt trägolv ovan golvvärme? Behövs det verkligen och ska jag lägga spärren mellan reglarna och golvspånet? Det innebär ju att jag inte kan limma golvspånet mot reglarna...
Tack för era inputs.
Läser i GBR regelverk att man måste ha en fuktspärr vid massivt trägolv ovan golvvärme? Behövs det verkligen och ska jag lägga spärren mellan reglarna och golvspånet? Det innebär ju att jag inte kan limma golvspånet mot reglarna...
Tack för era inputs.
Spärren ska ligga på golvvärmen innan din 12mm plywood i ditt fall. Aldrig under..G goosen skrev:Följande konstruktion. Betongbjälklag om består av 600mm U-formade betongelement, där det ligger isolering i varje element, ovan reglat med träreglar, 22mm spårad golvspån med vattenburen golvvärme, 12 mm plyfa, parkettlim och 16mm massiv fiskbensparkett. Detta är boendevåningen i huset och under finns inredd källare som nyligen är dränerad.
Läser i GBR regelverk att man måste ha en fuktspärr vid massivt trägolv ovan golvvärme? Behövs det verkligen och ska jag lägga spärren mellan reglarna och golvspånet? Det innebär ju att jag inte kan limma golvspånet mot reglarna...
Tack för era inputs.
Ja annars är risken överhängande med svälld plywood och därmed risk att limmet till parketten släpper och du får en stor skada…G goosen skrev:
Lämpligen en 0.2mm åldersbeständig folie mellan golvvärmen och plywood skivan..
Hej. Vi är i exakt samma sits. Det vi hört från rutinerade parkett-golvläggare att om man har golvvärme, så måste man ha en fuktspärr under plywooden för att garantin skall täckas. Dock kan man lägga det själv om man vill på egen risk. Tydligen så är problemet att parketten har högre densitet och då släpper limmet från parketten. Det skall alltså inte vara plywooden som är problemet, utan mötet mellan lim och parkettstav. Detta gäller även för klickparkett och alla andra typer av golv.
Vi hade spikad parkett som låg utan fuktspärr i över 50 (1950tals hus) år utan problem. Men nu med golvvärme har vi inte löst hur vi skall lägga ett golv. Att bygga in en fuktspärr är ju helt fel, eftersom resten av huset är byggt utan fuktspärrar och bromsar, och det är ju snustorrt. Om man tänker att golvvärmen genererar fukt, vilket jag inte riktigt förstår hur det skall gå till, så kommer ju den fukten att vandra uppåt och fastna i plasten under plywooden. Och där vill man knappast ha nån fukt eller?
Kan tilläggas att vårt hus är från 1950 och under råsponten är det väldigt torrt och fint, Ingen plast eller broms någonstans.. Vinden är ca 20cm kutterspån över råspont.
Krypgrund
Läggbetongplatta ca 300mm
Reglar med kutterspån ca 200mm
Råspånt ca 25mm
17mm plank med mellanrum för golvvärmerör
Rör och plåtar
Tätskruvad tunn plywood.
Vi hade spikad parkett som låg utan fuktspärr i över 50 (1950tals hus) år utan problem. Men nu med golvvärme har vi inte löst hur vi skall lägga ett golv. Att bygga in en fuktspärr är ju helt fel, eftersom resten av huset är byggt utan fuktspärrar och bromsar, och det är ju snustorrt. Om man tänker att golvvärmen genererar fukt, vilket jag inte riktigt förstår hur det skall gå till, så kommer ju den fukten att vandra uppåt och fastna i plasten under plywooden. Och där vill man knappast ha nån fukt eller?
Kan tilläggas att vårt hus är från 1950 och under råsponten är det väldigt torrt och fint, Ingen plast eller broms någonstans.. Vinden är ca 20cm kutterspån över råspont.
Krypgrund
Läggbetongplatta ca 300mm
Reglar med kutterspån ca 200mm
Råspånt ca 25mm
17mm plank med mellanrum för golvvärmerör
Rör och plåtar
Tätskruvad tunn plywood.
Förstår heller inte var fukten ska komma ifrån, antar att när golvvärmen stängs av och på så kan det väl genera funkt. Vad tänker ni skruva för plywood i golvspånen? Vissa hävdar att man måste ha björkplywood och att vanlig konstruktionsplyfa inte har tillräckligt bra draghållfasthet i yttersta lagret. Björkplyfa är ju dyrare än fiskbensparketten...Biggle skrev:
Hej. Vi är i exakt samma sits. Det vi hört från rutinerade parkett-golvläggare att om man har golvvärme, så måste man ha en fuktspärr under plywooden för att garantin skall täckas. Dock kan man lägga det själv om man vill på egen risk. Tydligen så är problemet att parketten har högre densitet och då släpper limmet från parketten. Det skall alltså inte vara plywooden som är problemet, utan mötet mellan lim och parkettstav. Detta gäller även för klickparkett och alla andra typer av golv.
Vi hade spikad parkett som låg utan fuktspärr i över 50 (1950tals hus) år utan problem. Men nu med golvvärme har vi inte löst hur vi skall lägga ett golv. Att bygga in en fuktspärr är ju helt fel, eftersom resten av huset är byggt utan fuktspärrar och bromsar, och det är ju snustorrt. Om man tänker att golvvärmen genererar fukt, vilket jag inte riktigt förstår hur det skall gå till, så kommer ju den fukten att vandra uppåt och fastna i plasten under plywooden. Och där vill man knappast ha nån fukt eller?
Kan tilläggas att vårt hus är från 1950 och under råsponten är det väldigt torrt och fint, Ingen plast eller broms någonstans.. Vinden är ca 20cm kutterspån över råspont.
Krypgrund
Läggbetongplatta ca 300mm
Reglar med kutterspån ca 200mm
Råspånt ca 25mm
17mm plank med mellanrum för golvvärmerör
Rör och plåtar
Tätskruvad tunn plywood.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Plastad foam över rören och de spårade golvspånen. Det blir kondens från rören därför måste ytskicket skyddas. Sen hade jag inte valt att en parketten som ska limmas. Vanlig parkett läggs direkt på den plastade foamen. 12 mm Plyfa tar ju bort en del av värmen. 12+16mm nästan 3 cm som värmen ska upp ifrån.G goosen skrev:Följande konstruktion. Betongbjälklag om består av 600mm U-formade betongelement, där det ligger isolering i varje element, ovan reglat med träreglar, 22mm spårad golvspån med vattenburen golvvärme, 12 mm plyfa, parkettlim och 16mm massiv fiskbensparkett. Detta är boendevåningen i huset och under finns inredd källare som nyligen är dränerad.
Läser i GBR regelverk att man måste ha en fuktspärr vid massivt trägolv ovan golvvärme? Behövs det verkligen och ska jag lägga spärren mellan reglarna och golvspånet? Det innebär ju att jag inte kan limma golvspånet mot reglarna...
Tack för era inputs.
Redigerat:
Hur kan det bli kondens? Om man har en kontinuerlig temperatur på runt 25-27 så är ju den omgivande plåten samt plywooden ovanför också typ 27. Kondens kräver väl temperaturskillnader eller?
Vi tätskruvade vanlig 4 mm plywood. Har också hört att man skall ha Björk. Men det var dyrt nog med vanlig plyfa
Vi tätskruvade vanlig 4 mm plywood. Har också hört att man skall ha Björk. Men det var dyrt nog med vanlig plyfa
vi skippade golvspån, kändes för fuktkänsligt när vi inte har fuktspärrar. Och vanlig 17mm spåntad plank var mycket billigare…H HEM2121 skrev:Plastad foam över rören och de spårade golvspånen. Det blir kondens från rören därför måste ytskicket skyddas. Sen hade jag inte valt att en parketten som ska limmas. Vanlig parkett läggs direkt på den plastade foamen. 12 mm Plyfa tar ju bort en del av värmen. 12+16mm nästan 3 cm som värmen ska upp ifrån.
Så klart kan man lägga flytande klickparkett, men om man vill ha möjlighet att jobba mer med mönster mm så är ju massivt överlägset.
Klicka här för att svara
