Hej! Ska helkakla en av väggarna i mitt kök från 30-talet. I ett hörn är betong pga murstocken och resten är massiva träplankor (har redan tagit bort all masonit). Det är en nivåskillnad mellan trävägg och murstock. Storleken på nivåskillnaden blir 3-5 mm när gipset lagts på träväggen. Gipset putar alltså ut så mycket. Detta betyder väl att jag behöver lägga på nåt på murstocken som kan kompensera för detta? Kan jag limma nån skiva på? Eller måste jag mura på nåt skikt av något? Vill göra detta ordentligt men måste veta hur. Har ingen erfarenhet av liknande men vill göra det själv.

M Mgns L skrev:
Hej! Ska helkakla en av väggarna i mitt kök från 30-talet. I ett hörn är betong pga murstocken och resten är massiva träplankor (har redan tagit bort all masonit). Det är en nivåskillnad mellan trävägg och murstock. Storleken på nivåskillnaden blir 3-5 mm när gipset lagts på träväggen. Gipset putar alltså ut så mycket. Detta betyder väl att jag behöver lägga på nåt på murstocken som kan kompensera för detta? Kan jag limma nån skiva på? Eller måste jag mura på nåt skikt av något? Vill göra detta ordentligt men måste veta hur. Har ingen erfarenhet av liknande men vill göra det själv.
Lägg upp en bild. En bild säger mer än... 😁

Här är bild. Jag pratar alltså om nivåskillnaden som är lodrät. Inte den vågräta (ännu djupare) nivåskillnaden som syns i bild. Den lodräta är utan att ännu tagit bort masoniten just här ca 3-4 mm. Om jag tar bort masoniten (5-6mm) så kommer gipset som är 13 mm att sticka upp någon mm.

• Renovering, gammala flagnande väggar, rörledningar, arbetsutrymme, elektriska kablar, delvis målat, renoveringsprojekt, avklädd yta, ojämn textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Du tänker alltså lägga en gipsskiva i det gröna området?

M Mgns L skrev:
Här är bild. Jag pratar alltså om nivåskillnaden som är lodrät. Inte den vågräta (ännu djupare) nivåskillnaden som syns i bild. Den lodräta är utan att ännu tagit bort masoniten just här ca 3-4 mm. Om jag tar bort masoniten (5-6mm) så kommer gipset som är 13 mm att sticka upp någon mm.

Rejäl skrev:
Du tänker alltså lägga en gipsskiva i det gröna området?
På det gula området om jag förstod det rätt

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
M Mgns L skrev:
Om det är puts bakom så kan du avjämna med gipsbruk..

Ja allt ska gipsas förutom delen längst ned tv som ändå inte kommer synas bakom spis mm. Det gula området.

Alltså det gula området tänkte jag lägga gips på o kakla. Inte det grön-blåa.

Förstår inte riktigt problemet, avjämna med tex gipsbruk som redan nämnts och sedan montera gipsskivor över allt, blir inte det bra ?

• Gilla
Tompafix och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Förstår inte riktigt problemet, avjämna med tex gipsbrul och sedan gipsskivor över allt, blir inte det bra ?
Jo det kanske är lösningen. Får väl ge mig in i ytterligare en okänd värld - gjuta gipspruk... Hur gör man så att det blir lika slätt som resten? En jättestor spackelspade? Är det svårt?

Bästa svaret

P
M Mgns L skrev:
Jo det kanske är lösningen. Får väl ge mig in i ytterligare en okänd värld - gjuta gipspruk... Hur gör man så att det blir lika slätt som resten? En jättestor spackelspade? Är det svårt?
Man gjuter inte gipsbruk utan det är i pulverform som man blandar med vatten sedan spacklar du på det som spackel och riktar upp med en rätskiva eller en rak bräda så att man uppnår en planhet på väggen…

Så en murhink en murslev och en spackelspadar om en 15cm och 25cm brukar jag använda…

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Man gjuter inte gipsbruk utan det är i pulverform som man blandar med vatten sedan spacklar du på det som spackel och riktar upp med en rätskiva eller en rak bräda så att man uppnår en planhet på väggen…

Så en murhink en murslev och en spackelspadar om en 15cm och 25cm brukar jag använda…
Tack!

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Om du sätter gips över hela väggen så kan du klicka ut lite gipsbruk på murstocken så fungerar det som lim för gipsskivan på murstocken. Resten av gipsskivan skruvar du. Då slipper du försöka att få det jämnt med den övriga nivån

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
P
M Mgns L skrev:
Tack!
Blanda inte för mycket första gången då det sätter sig ganska snabbt, men gipsbruk är lätt att skrapa om det är halvhårdt och bränner ifrån dig…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.