Jag håller på att bygga ett inglasat uterum.
Glasdörrarna är ganska tjock, vår/höst isloerade.
Eftersom lutningen på taket är låg så har jag kört med ett papptak med råspont.
Min tanke är att isolera med frigolit med byggplast ovanpå.
Min fråga handlar om innertaket som kommer ligger under isoleringen.
Jag vill undvika att behöva måla så mycket i taket genom att köpa färdigmålat. Men det enda färdigmålade som jag hittar är för inomhusbruk.
Skulle det fungera att sätta upp ett sånt tak och sen måla bara ett lager till med utomhusfärg?
Jag funderade på ett sånt här tak eller liknande: https://www.bauhaus.se/parlspont-moelven-furu-tackmalad-vit-12x95x2700mm-1-83m

Vad finns det för risker med att göra så? Jämfört med att köpa obehandlad spont och måla med grundfärg och sen utomhusfärg.

Karrock
Jag har liknande. Vår/höst-glas, tak med papp, råspont, reglar/isolering, plast och invändig panel. Golvvärme i plattan, men inte påkopplad. "mässmatta-rutor" på golvet.

Panelen i taket samt väggarna är av Mdf, de har jag målat själv med innefärg. Sen bygget 2016 har jag inte haft något mögel/påväxt på färgen. Dock lite på aluminiumramarna som går bort med fuktig trasa i vårstädningen. Även lite på golvet just vid aluminiumskenorna.

Jag gjorde övervägandet att utefärg kan lukta och bli mjukt om det är i ett varmt inomhus, vilket det ju blir på sommaren när man ska sitta där. Valde att inte oroa mig för att innefärgen skulle förstöras under vintern, och än så länge är jag nöjd med det valet. Tror inte jag försökt läsa på vad som ev var rätt yp av färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.