Hej forumet!

Jag behöver gjuta ett insteg till ett vardagsrum i ett gammalt stenhus. Själva steget hamnar i ett halvt spiralformat trapphus och gjuts direkt på ett gammalt klinkergolv.

Jag kan inte slå ner stöttor i golvet så klart, och utformningen av trapphuset gör det svårt att åstadkomma några vettiga mothåll som alternativ. Hur stabiliserar man då bäst en gjutform under gjutningen?

Formen blir bara ca. 12cm hög, 25cm djup och kanske en meter bred, går det att dimensionera sig runt problemet genom att ha kraftigare virke i formen? Eller hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Går det att transportera in typ grus, betongsäckar, trägrådsstenar eller något annat tungt som du kan använda för att skapa mothåll mot formen?

P
S slerker skrev:
Hej forumet!

Jag behöver gjuta ett insteg till ett vardagsrum i ett gammalt stenhus. Själva steget hamnar i ett halvt spiralformat trapphus och gjuts direkt på ett gammalt klinkergolv.

Jag kan inte slå ner stöttor i golvet så klart, och utformningen av trapphuset gör det svårt att åstadkomma några vettiga mothåll som alternativ. Hur stabiliserar man då bäst en gjutform under gjutningen?

Formen blir bara ca. 12cm hög, 25cm djup och kanske en meter bred, går det att dimensionera sig runt problemet genom att ha kraftigare virke i formen? Eller hur hade ni gjort?

Tack på förhand!
Ja tyngder är alltid bra och stabiliserande så att inte formen flyter upp och rör sig…

Visa oss en bild eller skiss hur stället ser ut så kan vi killgissa bättre.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Kan det gå att sätta öglor på väggen och spänna ett spännband runt formen kanske.

En bild skulle hjälpa för att förstå problemet men rent generellt så är dubbelhäftande tejp, av bättre kvalitet, ett effektivt sätt att fästa saker tillfälligt på slöts underlag. Eftersom höjden endast är 12 cm så borde det funka tycker jag. Kanske kan man tejpa fast några 45x95-reglar vinkelrätt mot formen sarg som stöd? Inser att det inte låter så proffsigt när jag skriver det, men det blir förvånansvärt starkt.

AXS
Köp en tjockare skiva frigolit som du skär in så den passar exakt. Lite lim mot botten kan vara vettigt beroende på hur tight du får till resten.

fatsug fatsug skrev:
En bild skulle hjälpa för att förstå problemet men rent generellt så är dubbelhäftande tejp, av bättre kvalitet, ett effektivt sätt att fästa saker tillfälligt på slöts underlag. Eftersom höjden endast är 12 cm så borde det funka tycker jag. Kanske kan man tejpa fast några 45x95-reglar vinkelrätt mot formen sarg som stöd? Inser att det inte låter så proffsigt när jag skriver det, men det blir förvånansvärt starkt.
S slerker skrev:
Hej forumet!

Formen blir bara ca. 12cm hög, 25cm djup och kanske en meter bred, går det att
AXS AXS skrev:
Köp en tjockare skiva frigolit som du skär in så den passar exakt. Lite lim mot botten kan vara vettigt beroende på hur tight du får till resten.
Tack för bra tankar alla! 🙏🏻

Är för långt ifrån bygget just nu för att fixa bilder tyvärr, det dröjer ett par veckor till.

Om jag räknar rätt så borde inte vikten av själva betongen bli mer än drygt 70kg, så lite betongsäckar som mothåll kanske räcker? Idén med dubbelhäftat tejpade reglar var också intressant, det ska jag undersöka.

AXS - är inte helt med på vad du menar med ”hur tight du får till resten”? För du menade att använda limmad frigolit som formmaterial, eller hur? Vad är då ”resten”? :)

AXS
Ju mer tight du får till formen dessto mindre viktigt med limning. Dubbelhäftande tejp kan funka till frigolit med!

Frigolit är bara för att det är lätt att jobba med, bara skära med kniv. Går att göra samma grej med trä såklart.

P
Skippa frigolit o limm mm.. kör med träram och tyngder…

Jag gjorde något liknande för ca 25 år sedan när jag blev tvungen att gjuta två små socklar för min panna eftersom muraren har gjort rökrörshålet på fel höjd.

Jag tillverkade två träformar som jag skruvade ihop (lättare att få isär vid formrivning) och placerade ut på betonggolvet. Markerade på golvet var gjutningen skulle hamna och gjorde betongytan skrovlig för bättre vidhäftning av den gjutna sockeln. Formen placerades sedan ut och hölls på plats med hjälp av några tunga saker. Kommer inte ihåg om jag använde några betongsäckar eller stenar men det har mindre betydelse vad det är, bara det är tungt för att förhindra rörelser under gjutningen och härdning. Ett tips är att förse formen med någon typ hylla eller likvärdigt så att det är lätt att förse den med tyngder som håller den på plats tyngden skall ligga på formen så att den sluter tätt mot underlaget. Därefter gjöt jag i formarna och täckte gjutningen med plast och höll allt fuktigt under härdningen. Efter en vecka rev jag min form och dessa socklar har ännu inte släppt från betonggolvet.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.