Hur kan detta få pågå?

9k läst  48 svar

1. F
    Medlem Nivå 5
    Jag har nu fått anledning att ta av mig mössan och ställa mig i kö för att i samband med byggnation få godkännande på en lösning av vårt enskilda avlopp. Lite jobbigt men jag har full förståelse för intentionen att få ordning på alla avlopp runt om i landet.
    Tråden handlar istället om pengaslöseriet i denna tillsynsverksamhet. Tidigt i informationen deklareras att det enligt lagen är avgifter enligt självkostnad som gäller. Så kommer man då till prislistan. Timpriset är 1150 kr!
    Varje påbörjad halvtimme debiteras. En minimiavgift tas alltid ut för ett påbörjat ärende. I vårt fall 9,5 timme. Om tiden sedan överstiger detta så tas det ut. Helt utanför "kundens" kontroll. Hutlöst!

Hur kan en verksamhet bedrivas så ineffektivt att 1150 kr är självkostnad?

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Jag tror tyvärr det är omöjligt att förstå hur det kan vara möjligt. När det gäller kommunal verksamhet har den ju ett rykte om sig att vara långsammast, dyrast och inte verklighetsanpassad på många sätt. Vore kul att få svar från en kommunanställd på denna fråga faktiskt...

3. F
    Medlem Nivå 5
    Själv har jag ingen erfarenhet från kommunal verksamhet. Däremot från privat konsultverksamhet med anställda som har en utbildning som jag kan anta motsvarar den de anställda på tillsynsverksamheten har. Om man som tillsynsverksamheten har förmånen att jobba på en outsinlig marknad där ingen säljorganisation krävs så är det omöjligt att inte göra vinst med dessa priser. Och en rejäl vinst dessutom som skulle få Reepalu att bli högröd. Och samtidigt kunna betala medarbetarna kring 100.000 kr i månadslön. Det går inte att förstå och kan rimligen inte vara så att man följer lagen som kräver självkostnadspris. Var slösas pengarna bort?

4. F
    Medlem · Nivå 8
    Timpriset för brandskyddstillsyn är nog snäppet värre, var själv hemma och gick bredvid besiktningsmannen med tidtagaruret :rolleyes:: 8 minuter och 56 s och då hann han med att filma kanalerna också. Snubben blåste igenom bra många hus här i bygden den dagen så min del i framkörningen á 2 mil t/r torde vara rätt liten. Sen görs det iofs ett protokoll men i det stod det exakt samma text som vid förra kontrollen , bara datum som ändrats.

Fakturan lyder ändå på 1090kr :wow:...... nu skall man väl inte klaga på sotaren i det här fallet då det är kommunen som sätter taxan.

Kan inte förstå varför detta skall vara 45% dyrare än sotning av 2 kanaler inkl eldstäder, den tar ju iaf c 20 minuter.

5. Bart
    Medlem · Nivå 7
    Den kommunala världen och prissättningen är nåt jag aldrig kommer förstå.
    Jag har dock fått denna från en vän som fick anställning som tjänsteman i en kommun. Han kom direkt från ett långt arbetsliv i konsultvärlden och häpnade över den ineffektivitet och svågerpolitik som var allmänt accepterad.

Han skickade mig denna:

På grund av skenande lönekostnader och ökat tryck på skattebetalarna måste vi tyvärr låta Andre gå.

andre.jpg

Martin_B, yonna, Pen och 22 till gillar
  6. O
    Medlem Nivå 4
    Det gäller väl all kommunal/landstingsverksamhet? T.ex. privata dagis där ersättningen är per barn. Det fanns ett privat dagis i Enskede för några år sedan som alla föräldrar tyckte var toppen. Sedan kom det ut att det hade en årsvinst på 3-4 miljoner och då blev det andra tongångar från föräldrarna. Men de fick ju den ersättning som de kommunala dagisen fick.
    F.ö. hade vi också en kontroll av enskilt avlopp i vårt fritidshusområde för några år sedan. Det gick på 10 minuter och de två kontrollanterna betade av vår väg med fyra fastigheter på en halvtimme. Kostnad runt en tusenlapp. Förmodligen tog de minst 20 fastigheter till denna dag.

7. B
    Allvetare · Nivå 13
    Barts inlägg är faktiskt inte långt ifrån verkligheten!
    I kommunal verksamhet finns det några få "synliga" personer som utför uppdrag direkt åt medborgarna, t.ex. bygglovshandläggare, VA-driftpersonal, mätningsingenjörer etc. Men "bakom kulisserna" finns en uppsjö med personer, allt ifrån växeltelefonister, receptionister, arkivarier, nämndsekreterare, IT-personal, ekonomer, jurister, upphandlare, vaktmästeri osv. De tjänsterna måste kommunens alla verksamheter betala för genom s.k. "overheadkostnad", och för att täcka denna, måste man ta ut väldigt höga timkostnader på den personal som "syns" för oss som anlitar kommunens tjänster.

8. useless
    Självbyggare · Nivå 13
    Vi hade planer ett tag på att ta över kommunens skola och dagis och driva dom som ett kooperativ. Vi blev avrådda av kommunen för att vi skulle aldrig ha råd att betala dom höga driftkostnaderna.
    Efter en lite noggrannare kontroll visade det sig att en stor del av driftkostnaden är hyra som utbildningsförvaltningen betalar till fastighetsförvaltningen.
    Det funkar så att man skriver ett 5- eller 10-årigt hyresavtal mellan förvaltningarna och där lägger man in en omställningskostnad för att fastighetsförvaltningen ska kunna bygga om lokalerna till nåt annat ändamål om inte skolverksamheten ska fortsätta efter avtalstidens slut. När avtalstiden är slut skriver man ett nytt, lika dant, avtal med samma omställningskostnad pålagd på hyran osv. Så fortsätter det så decennium efter decennium...

9. P
    Medlem Nivå 6
    Jag vet varför kommunens kostnader är så höga, det är enkelt, De får sätta vilka priser de vill bara inte avdelningen går med vinst, Det löser man med att anställa fler personer så att allt fler kan vara på möten, gå på kurser, åka på bussrundturer och alla andra saker som gör att man inte är på kontoret och svarar i telefon. Har ni försökt få tag på en kommunal tjänsteman? Om man tar bygglov t.ex. där man bara stämmer av att ansökan ryms i detaljplanen borde arkitektfirmor kunna certifieras för att konkurrera med kommunens bygglovsavdelning. Det vore en reform att se fram emot:)

10. S
    Medlem Nivå 6
    Eftersom det ofta ser ut som på Barts bild i kommunala/statliga verksamheter så är de säkert så att självkostnaden skulle ligga på 1150:-/h. Även om det skulle kunna effektiviseras så att det istället skulle hamna på några hundringar i timmen så anser jag ändå att det är helt galet. Det innebär ju ändå att det måste sitta ett gäng människor på kommunen och lägga massa tid på att skicka ut små "struntfakturor" till innevånarna.
    Nä när det handlar som samhällstjänster som utförs av kommuner och lantmäteri inom ramen för deras ordinarie verksamhet så borde det enligt mig vara helt skattefinansierat istället för att de ska sitta och ta betalt för varenda litet uppdrag som om de vore konsulter.

pularna och Hullefar gillar
  11. Shakula
    Husspekulant Nivå 6
    Var skiljer sig detta mot andra större bolag?

Sedan att verkningsgraden nog är olika för de här om de är i en kommunal verksamhet mot kommersiellt bolag.

Redigerat 23 feb 12:07
  12. S
    Medlem Nivå 6
    Bolag har ju ett vinstintresse så de strävar ju efter att minimera overheadkostnader. Någon naturlig drivkraft för detta finns inte i kommunala/statliga verksamheter som inte har några vinstkrav på sig och får merparten av sina pengar från oss skattebetalare.

johel572 och mnils gillar
  13. S
    Medlem Nivå 4
    Nu tycker att ni alla är elaka och inte tänker igenom upplägget!

Med högre effektivitet, hur skulle det påverka arbetslösheten i alla kommuner? Högre utgifter för a-kassa, socialförsäkring osv osv osv...

Från en som har burit en eller två pärmar i livet, det går alltid att hitta arbetsuppgifter på ett kontor. Sitta med på möten, sammanställa uppgifter, koordinera mellan avdelningar. Utmaningen är att låta bli att leta upp saker som inte behöver pysslas med!

14. S
    Medlem Nivå 6
    Men effektivisering behöver ju inte betyda att man kapar bort personer. Det kan ju också betyda att man med samma antal personer får mer uträttat och/eller får saker och ting uträttat snabbare så att det inte behöver gnällas om långa handläggningstider.

15. Snailman
    Medlem Nivå 14
    Jag känner till ett ganska likt fall, det var då vi hade lågkonjunktur och kommunen fick in mindre skattepengar, man var då tvungen att spara. Man gjorde så att man stängde verksamheten helt, men behöll personalen.

kulle gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: