Hej,

Vi har idag en ca 400 meter lång grusväg som inte har ordnat underhåll, dvs ingen vägförening eller liknande och den nyttjas av ca 10 st fastigheter .

I samband med att det sökts förhandsbesked för att göra fyra nya fastigheter utmed vägen ställer kommunen som krav att det bildas en vägförening som sköter underhåll osv. Personen som vill exploatera trycker på ganska hårt och försöker få fram bildande av en vägförening utan andra åtgärder.

Jag är helt klart för att det bildas en förening som sköter det löpande underhållet av vägen på ett bra sätt. Dock är vägen i ganska dåligt skick och jag tycker att det är ytterst tveksamt om det är lämpligt att öka trafikmängden med 50% utan att det görs förbättringar på vägen.

Hur ska man hantera detta? Vägen duger för befintlig trafik, men inte för 50% mer. Min syn är att en exploatör får bekosta lejonparten av de åtgärder som krävs för att få vägen uppdaterad för att tåla den utökade trafiken. Är detta något man måste ta diskussion kring innan man enas om att det bildas en vägförening, eller är det en diskussion som föreingen får ha med kommunen som sakägare i bygglovsansökan vid senare tidpunkt?

Tydligen kommer ju kommunen bevilja dessa åtgärder om det finns en vägförening.

Tacksam för alla tankar och tips!

En sak ni bör kolla iallafall att om ni nu startar en vägförening kommer ni få statliga och kommunala bidrag? Isåfall kan ni ju redan där få hem en bra kaka av kostnaderna. Ska en ny vägförening skapas kommer en vägförättning göras som ger varje fastighet ett andelstal i procent. Dessa används sen när det är dags att räkna ut vad varje fastighet ska betala.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.