2 670 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Överta gammalt svartbygge
Vad är risken för mig om jag övertar ett fritidshus där garaget är byggt utan byggnadslov? Det byggdes någon gång på 80-talet, så om jag förstått det rätt så borde man normalt inte kunna få något straff men är det förvärrande att garaget står för nära tomtgränsen? Vet att det åtminstone fanns ett muntligt godkännande av grannen på den tiden, men då det saknas bygglov misstänker jag att det inte finns något skriftligt avtal.
Medlem
· Blekinge
· 12 234 inlägg
Enligt PBL kan sanktioner inte utdömas senare än 10 år efter den åtgärd som var felaktigt, i klartext: 10 år efter svartbygge kan inget göras mer. Om det även gäller för nära tomtgränsen vet jag inte men regeln gäller för alla byggen så då bör väl även nära tomtgränsen ingå. Bäst att höra med kommunen, som kan juridiken. Om inte annat kan du ju pruta med detta som bakgrund.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Normalt gäller 10 års preskription (eller tom. 5 år för vissa påföljder). Men om bygget strider mot strandskyddsbestämmelser så kan man åka på att riva det oavsett hur gammalt det är. Jag tror att motsvarande gäller i naturskyddsområden.
Redigerat:
Är det inte samma med 4.5-metersregeln också?hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jo beroende på vad sammanhanget är så finns det en eller egentligen flera olika 4,5m regler.
Exempelvis så gäller ju att en friggebod är bygglovsfri om du bygger den minst 4,5m från en tomtgräns (och inte på strandskyddat område plus några fler villkor). Men om du har grannens tillstånd så är det fortfarande en bygglovsfri komplementbyggnad om du bygger närmare gränsen.
Om du INTE har grannens tillstånd, eller inte lyckas bevisa det 9 år senare. Då är det överhuvudtaget ingen friggebod, utan en helt vanlig bygglovspliktig komplementbyggnad. och eftersom du inte har sökt bygglov för din "friggebod", så är det ett vanligt svartbygge. och du drabbas i så fall av sanktionsavgifter och ev. rivningsföreläggande precis som för vilket annat svartbygge som helst. Lyckas du ha det i mer än 10 år, så gäller då precis samma preskriptionsregler som för andra svartbyggen. Dvs. ingen kan tvinga dig att riva, även om boden står direkt mot tomtgräns.
Exempelvis så gäller ju att en friggebod är bygglovsfri om du bygger den minst 4,5m från en tomtgräns (och inte på strandskyddat område plus några fler villkor). Men om du har grannens tillstånd så är det fortfarande en bygglovsfri komplementbyggnad om du bygger närmare gränsen.
Om du INTE har grannens tillstånd, eller inte lyckas bevisa det 9 år senare. Då är det överhuvudtaget ingen friggebod, utan en helt vanlig bygglovspliktig komplementbyggnad. och eftersom du inte har sökt bygglov för din "friggebod", så är det ett vanligt svartbygge. och du drabbas i så fall av sanktionsavgifter och ev. rivningsföreläggande precis som för vilket annat svartbygge som helst. Lyckas du ha det i mer än 10 år, så gäller då precis samma preskriptionsregler som för andra svartbyggen. Dvs. ingen kan tvinga dig att riva, även om boden står direkt mot tomtgräns.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast om det är äldre än 1975, så strider det inte mot strandskyddsbestämmelser. De infördes då (eller om det var 1973), och gäller inte byggnader som då var befintliga.
Det var det jag menade... De kom 1975 och du hade skrivit :Men om bygget strider mot strandskyddsbestämmelser så kan man åka på att riva det oavsett hur gammalt det är.hempularen skrev:
Klicka här för att svara
