O
Odjuret: [citat] Vad jag vet kan inte kommunen hitta på egna regler... Du kan absolut hänvisar till Boverket
16 svar · 8,5k läst
·
H
hempularen: Ändringar i husets bärande konstruktion kräver att man gör bygganmälan. Det innebär att bygglovsmyndigheten kommer att utfärda en kontrollplan, där man specificerar vilka kontroller som skall utföras, det är inte så högtidligt som det låter. Men det kan krävas en konstruktionsritning med beräkningar. För en såpass enkel åtgärd som du vill göra tror jag inte de kommer att
4 svar · 6,4k läst
·
S
Snöstorms: Skrev jag verkligen 20000kr håller på med ett annat bygge som ligger på 20000kr nu räknade fel såg jag nu, totalt vart det ca 12000kr med bygglovsavgift i efterhand plus straffavgift för att ha startat bygget innan allt var klart plus sanktionsavgifter. Det skulle bli högre sanktionsavgifter men jag tog strid för ett kommunen hade räknat galet då ändrade dom det beslutet.,I samråd med
11 svar · 2,9k läst
haavard
haavard: Har man deklarerat byggnaden som en bostad kan man kanske komma undan med det, men det är väl kanske inte så troligt?
6 svar · 2,3k läst
Bernieberg
Bernieberg: Har lite svårt att se framför mig precis vad fu vill göra men enkla ändringar borde du väl kunna göra i valfritt ritprogram, till och med i MS Paint :).
2 svar · 1,6k läst
haavard
haavard: Huset du länkar till har mer än 25 % takkupa/frontespis. Det räknas alltså som en tvåplansbyggnad och får ha max 30 graders taklutning.
4 svar · 4,7k läst
H
hempularen: Jag tror (är rätt övertygad) inte att det finns en fast definition, men det räcker att de upplevs som sammanbyggda för att de skall anses vara sammanbyggda. Regeln om just 50 cm, är troligen en lokal tolkning av "upplevs".
1 svar · 2,8k läst
·
jonmo
jonmo: [citat] Attefallsbyggnad, ja, men jag tänkte på det som (väl?) kallas Attefallstillbyggnad, dvs de 15kvm man får bygga ut huset med enbart bygganmälan.
5 svar · 3,2k läst
O
Odjuret: Det är onödigt att i detta fall diskutera vad DP säger. Det finns ett bygglov. Frågan är vilket som gäller ritning eller text. Jag vet faktiskt inte, men det är helt klart ett svår tolkat bygglov eller får jag bygga på båda sidor? :) Att ett bygglov skulle kunna ge en hint om hur kommunen beslutar är lite väl optimistiskt. Tyvärr brukar bygglov skilja från handläggare till
14 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Egentligen ska KA även se till (hjälpa) att byggherren bygger enligt BBR, BKR och den övriga lagstiftningen. Jag skulle egentligen vilja påstå att tyngdpunkten ligger här. Vad sen en KA gör i praktiken kan ju skilja mycket från det hen ska, vilket alla som aldrig ens sett sin KA ute på bygget kan intyga.
3 svar · 1,6k läst
A
Anton Svensk: Vi fick samma sida vald som beslutsgrundande efter en del diskuterande. Byggnadshöjden mäts upp till nock på gaveln på utbyggnaden (som i skissen i inlägg 4). Vi fick däremot problem med takkuporna som de tvingade oss att göra absurt smala för att inte vara "våningsskapande". Yttermåttet får vara maximalt 1.4 m, vilket tillsammans med 35 cm tjocka väggar gör att innermåttet är 0.7
8 svar · 10,9k läst
·
F
fredand44: Tackar, låter ju rimligt faktiskt. Mvh Fredrik
4 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Du har alltid en granne. Om marken du vill bygga nära är en allmänning, så kan du inte få godkännande. Det motiveras med att i så fall är samtliga medborgare grannar, så du skulle behöva aktivt godkännande från typ 9 milj personer. Samma gäller för väg eller gata. Men jag inser nu att du frågar efter bygglov i texten, men Attefallshus i rubriken. Attefallshus är en byggnad som
2 svar · 2,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Fast om det krävs (jag vet inte, men så har anförts här) att det inte räknas som två platser om den ena blockerar den andra när den används. Å andra sidan verkar ju TS ha en rätt bred uppfart för en bil. Om den klassas som bred nog för att husera två bilar är ju problemet löst. För jag antar att målet är att uppfylla kravet på två platser, inte att få så lämplig plats som
38 svar · 5,2k läst
·
F
FruForsgren: Underbart, tack snälla för positivt svar :-)
2 svar · 2,0k läst
M
Modig: Bra poäng Demmpa! En fråga att ta upp med försäkringsbolaget ...
15 svar · 9,7k läst
S
shapic: Vad bra! Men märkligt! Men mest bara bra :)
2 svar · 2,3k läst
·
S
Sir Duke: Ja alltså FEL är det. Det är bara det att kommunen inte kan kräva rättelse (riva eller böta). Men samtidigt är byggnaden lika olaglig för det. Jag skulle renovera försiktigt, en bit i taget, hålla väldigt låg profil. Är det framsida eller baksida, hur är relationen till grannarna, är det risk att bli anmäld...
5 svar · 2,6k läst
M
memike: 108 läsningar 0 svar? Ingen som har en ref?
1 svar · 1,3k läst
R
rolflidvall: Troligtvis Pipersgatan 6.
7 svar · 5,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag var lite Sherlock själv: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bokal http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2015/mojligheter-att-etablera-bokaler.pdf http://fastighetstidningen.se/speciallosning-gor-bokaler-mojliga/
6 svar · 6,8k läst
·
F
f91jsw: Fast det funkar inte så att premierna för de enskilda entreprenörerna adderas på det sättet, i alla fall inte när jag tecknade. För den första entreprenören är det en dyr premie (typ 3000 kr). Sedan är det en mindre extrapremie för varje ny entreprenör, upp till maxsumman. T ex om totala entreprenadkostnaden är 800 000 kanske totala premien landar på 6000 kr. Men det är
26 svar · 17,1k läst
H
hempularen: [citat] Det går att etappindela bygget, och ta vissa delar i bruk innan allt är klart. Men den första delen måste ha sådana egenskaper att det skulle gått att få bygglov för bara den delen. Vanligt ex. att övervåningen byggs färdig senare. Visserligen gäller ändå 5 årsregeln. Men det går att förnya bygglovet (=söka nytt lov).
26 svar · 9,7k läst
·
U
Ulf1: Hej Vi har byggt en kall entre till vårt nya hus. Förutom entre kommer vi även att ha växter där eftersom det ligger mot söder och har stora glas partier. Funderar på hur vi ska göra med fuktspärr. Stommen är av trä och består av 22mm panel, luftspalt 10mm, vindduk, 95 regel, tätskikt?, 10 regel, 22mm trä panel. Golvet är isolerat med 15cm frigolit. Tak 120mm glasull, luft spalt,
0 svar · 1,9k läst
L
Lewdis: [citat] Tack för hjälpen, jag gör samma tolkning. Får se hur kommunen tolkar detta.
5 svar · 3,2k läst
·
harry73
harry73: [citat] Ledsen Heimlaga, men långt ute på landsbygden utan grannar är det inte civil olydnad, för då får man bygga rätt så mycket utan bygglov och bygganmälan. Helt lagligt alltså
11 svar · 3,6k läst
O
oceanis: Det du har på din bild är inget staket utan plank kombinerat med mur. Staket skall vara genomskinligt till minst 50% och mellanrummen jämt fördelade. Detta kan naturligtvis skilja från kommun till kommun men gäller i många av Sveriges kommuner. Edit: Ser att du angivit Stockholm som ditt område och där gäller definitiv regeln om staket att det skall vara 50 % genomskinlighet. Så ditt
6 svar · 15,5k läst
·
haavard
haavard: [citat] Du har nog inte läst tråden... TS: Då måste ju ändå ta bort dörren och bygga vägg där när du skall göra om till tvåbostadshus. Varför inte göra öppningen mycket större från början?
4 svar · 3,3k läst
L
Lewdis: [citat] Är helt enig. Tror inte att detta är starkaste argumentet. Dock är det inte mycket förändring från tidigare eftersom garaget låg där innan. Hoppas de förstår detta.
11 svar · 3,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.