Jag sitter och tittar på eventuella tomter att köps inom Lunds kommun. Jag har hittat två möjliga tomter men fick veta av byggnafsnämnden att dessa tomter skulle hamna inom Malmö Airports influensområde för flygplansbuller. De bad mig kolla med Swedavia om det stämde.
Har mailat Swedavia men också tittat runt på nätet. Efter en lång sökning hittade jag fem kartor där tomterna hamnar utanför influensområdet ganska tydligt. Sen hittar jag ytterligare en karta där tomterna kan ligga mitt på gränsen eller precis utan- eller innanför.
Om Swedavia svarar att tomterna ligger mitt på gränsen - finns det då inget jag kan göra? Är det lönt att köpa tomterna ändå och hoppas gränserna eller riktvärdena ändras?
Mvh
Har mailat Swedavia men också tittat runt på nätet. Efter en lång sökning hittade jag fem kartor där tomterna hamnar utanför influensområdet ganska tydligt. Sen hittar jag ytterligare en karta där tomterna kan ligga mitt på gränsen eller precis utan- eller innanför.
Om Swedavia svarar att tomterna ligger mitt på gränsen - finns det då inget jag kan göra? Är det lönt att köpa tomterna ändå och hoppas gränserna eller riktvärdena ändras?
Mvh
Tack, men så länge jag får ett värde över min investering är det irrelevant ifall värdet hypotetiskt skulle varit ännu högre utanför influensområdet. Känner till "byn" väl (hus har gått för 2,6 milj senast) och är övertygad om att värdet kommer fortfarande vara mer när jag är klar med huset än vad det kommer kosta mig.
Tomterna är på ~1250kvm och ~2030kvm och ligger bredvid varandra precis vid landsvägen.
Har inte byggt tidigare och ska bygga en mindre enplansvilla (syster är arkitekt så hon får dra en ordentlig skiss av mina "rough drafts" när det väl gäller - just nu har jag ju inte ens någon mark hehe)
Har inte byggt tidigare och ska bygga en mindre enplansvilla (syster är arkitekt så hon får dra en ordentlig skiss av mina "rough drafts" när det väl gäller - just nu har jag ju inte ens någon mark hehe)
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Moderna hus med tjocka, välisolerade väggar och tak och argonfyllda treglasfönster är väldigt väl ljudisolerade.
Dessutom är flygtrafiken koncentrerad till dagtid vardagar, så jag tror inte man blir så störd under grillkvällar och helger.
Flygpersonalen (piloter, flygledare och kabinpersonal)
vill ju också vara hemma hos familj och vänner och grilla då
Dessutom är flygtrafiken koncentrerad till dagtid vardagar, så jag tror inte man blir så störd under grillkvällar och helger.
Flygpersonalen (piloter, flygledare och kabinpersonal)
vill ju också vara hemma hos familj och vänner och grilla då
Hur mycket buller kan det röra sig om egentligen? Lund ligger väl knappt 30 km bort från Sturup. Tomterna du tittar på kanske ligger i södra delen lite närmare Sturup. Men det är ändå en bra bit bort. Det är knappast så att planen ligger på trädtoppshöjd så långt från flygplatsen.
Jag menar absolut inte att förringa din oro angående värdet på tomten, men jag hade inte oroat mig för mycket. Jag bor ca 20 km från en flygplats, och planen hörs inte mycket.
Är du orolig för hur mycket det stör så invänta en fin solig helgdag, packa picknick-korgen och en solstol, kör bort till tomterna och lyssna hur mycket det stör. Är det en solig helgdag dag får du som bonus även sportflygplanen som ibland låter mer än de stora.
Lycka till.
Jag menar absolut inte att förringa din oro angående värdet på tomten, men jag hade inte oroat mig för mycket. Jag bor ca 20 km från en flygplats, och planen hörs inte mycket.
Är du orolig för hur mycket det stör så invänta en fin solig helgdag, packa picknick-korgen och en solstol, kör bort till tomterna och lyssna hur mycket det stör. Är det en solig helgdag dag får du som bonus även sportflygplanen som ibland låter mer än de stora.
Lycka till.
Nu tror jag inte att det handlar om denna tomt, men den ligger i Lunds kommun och oroande nära flygplatsen. Så nog kan man bli stört av flygplansbuller i Lunds kommun
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-genarp-lunds-kommun-bramstorpsvagen-8513635
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-genarp-lunds-kommun-bramstorpsvagen-8513635
Det känns som att ts är medveten om bullret. Att problemet var bygglovet. Frågan är hur man kan vara säker på att kommunen inte nekar bygglov pga buller.
Att få det skriftligt från swedavia.
Jag tror inte att ljud problemet är allt för stort. Dessa zoner där man inte får bygga är nog ganska väl tilltagna
Att få det skriftligt från swedavia.
Jag tror inte att ljud problemet är allt för stort. Dessa zoner där man inte får bygga är nog ganska väl tilltagna
Problem kan ligga vid bygglov ja. Man bedömer både medelnivåer (ekvivalent) och maxnivåer från flyg. Ligger tomterna på gränsen i något avseende kan det i framtiden ex vid utökat tillstånd för trafik medföra att tomterna hamnar inom Swedavias kontroll/åtgärdsprogram. Anar dom det kan det bli lite struligt. Swedavia kommer inte vara intresserade av att åtgärda nybyggda hus inom det område dom har krav på sig att klara ex nivåer inomhus. Jag har inte benkoll, men det kan handla om att kommunen åtar sig uppgiften att säkerställa ljudnivåer inomhus även i framtiden. Dvs att Swedavia friskriver sig - men då måste bygglov vara med på detta.
Dock. Ligger det på gränsen bör det inte vara problem att lösa inomhusnivåerna rent praktiskt om man tänker till. Det kan innebära både takkompletteringar, vägg, fönster och ev friskluftsintag. Utomhus är desto svårare.
Dock. Ligger det på gränsen bör det inte vara problem att lösa inomhusnivåerna rent praktiskt om man tänker till. Det kan innebära både takkompletteringar, vägg, fönster och ev friskluftsintag. Utomhus är desto svårare.
Tja det är förstås... Men samtidigt så är det väldigt personligt hur man störs av ljud.harry73 skrev:
Men som vi säkert är överens om är att man bör tänka sig för om man funderar på att köpa ett hus eller tomt i närheten av en flygplats. Soom någon skrev tidigare i tråden... var det du kanske? så är det smart å ha picknick på tomten man tänkt köpa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg