Hej allihopa. Jag går i tankar om att bygga en takterass på taket ovanför min bostadsrätt. Taket är av materialet plåt. Tänkte ha en spiraltrappa upp till tänkta terassen. Jag kmr alltså ej vilja ta av lägenhetsytan för att bygga uteplatsen vilket tycks vara en vanlig konstruktion. Utan anlägga terassen på taket. Givetvis kmr jag inte bryta några viktiga delar i takets konstruktion. Nämnas bör att jag bor i ett k märkt hus i vasastaden i Göteborg samt att jag har föreningens samtycke. Terassen är tänkt att ligga mot innergården och kmr ej synas från gatan. Hur ser mina möjligheter ut att få bygglov tro. Någon som genomfört liknande projekt och har tips att dela med sig om?

Mvh

S
satsa på ett inlägg alla ser nya inlägg

Jättesvårt att uttala sig om, det finns exempel på att sådant godkänns även på K-märkta hus, och det finns exempel på att man inte ens får byta från enkupigt till tvåkupiga tegelpannor, vid takrenovering.

Lite Off Topic. Du skriver att föreningen godkänner det här. HUR godkänner de? Du behöver få till en ändring av andelstal och att din terass verkligen blir en del av din bostadsrätt rent formellt. Annars har du ingen rätt till ytan, nya styrrlsemedlammar kan besluta om att "återföra" ytan till föreningen, ev. tom. ålägga dig att återställa. Din bostadsrätt ger dig rätt till den lägenhet du har, men taket är en gemensam resurs, som visserligen har ett väldigt marginellt värde för övriga medlemmar.

Men det har inget med bygglovsfrågan att göra.

Stämmer. Föreningen resonerande som så att terassen jag vill bygga är att likställa med balkong som övriga medlemmar kommer då bygga. Terassen kmr tillhöra min bostadsrätt dock kmr min avgift att höjas.

Jaha okej har du några vägledande fall som jag kan kika på som rör terass?

Nej, inga fall sådär. Jag vet att det byggts liknande terasser på en del tak på Kungsholmen här i Stockholm. Har sett dem ovanifrån.

Det finns en rätt spektakulär sådan där de skalat av en del av vinden på ett hus, byggt en cirkulär "hytt" där en spiraltrappa kommer upp, till en plan terrass, och en cirkulär pool, ser ut som en badtunna med diameter på ca 10m, ser ut att vara 1,5m djup.

Man kan ju fundera över vilka förstärkningar de fått göra för att ställa en sådan pool på ett tak 5 våningar upp.

Jaha tack för svar. Vet du adressen alt fastighetsbeteckningen på huset så jag kan begära ut handlingarna från bygglovet?

Ingen aning, och det var över 10 år sedan jag såg det, så just dte fallet är kanske inte så aktuellt. Jag såg det uppifrån en takterass på kungsklippan (sveriges största bostadsrättsförening, ca 1300 lgh), men huset med poolen låg några kvarter bort.

R
Troligtvis Pipersgatan 6.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.