Hur petig ska man vara med bygglov och vad som står i bygglovet?

En granne i kvarteret ska sätta upp ett plank, på planskissen är det utritat på norra sidan av tomten, men i handläggarens underlag till byggnadsnämnden, och i beslutet, står det södra sidan av tomten. Blir ju aningens skillnad gentemot grannar, om det är ena eller andra sidan av tomten som avses.
Vad ska man gå efter, ritningen eller beslutet?
Och spelar det någon roll i praktiken?
 
Om bygglovet avser södra sidan av tomten kan inte planket byggas på den norra.
Givetvis är det bygglovet som gäller.
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
Men om ritningen är en del av bygglovet? Ritningen säger norra sidan, och texten säger södra sidan. Det låter som ett "ickelov".
 
  • Gilla
Latitud79
  • Laddar…
Ring grannen och fråga?! Spelar det roll för er eller era grannar? Hur stort är det? Kommer det närmare någons tomtgräns än 4,5m?
 
Det blir helt olika grannar som är berörda om det är norra eller södra. En granne söder om, kan ju inte överklaga om det ska byggas norr om, och vice versa.

Ja det ska byggas 1m in från tomtgränsen, ca 2m högt. Så grannen blir berörd på något sätt.

Vad menas med ett "ickelov"?
 
Hemmakatten
Jag har för mig att det är själva planritningen som gäller före texten i en detaljplan.
 
Ring handläggaren och påtala felet. Med största sannolikhet har man skrivit fel, inte ritat fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Får ringa och kolla. Ritningen har de som sökt bygglovet gjort, skrivelsen i beslut och underlag till beslut i nämnden har handläggaren skrivit. Och det är i det materialet det står fel.
 
Vad säger detaljplanen om byggnader så nära tomtgräns som 1m? Är det på eller i anslutning till själva huvudbygnaden planket ska sitta?
 
Detaljplanen säger inget alls om detta med avstånd till omgivande. Planket ska sitta en bit ifrån huvudbyggnaden, parallellt med den, antingen fyra meter från huset eller 9 m från huset, beroende på vilken tomtgräns det ska vara vid.
 
Det är för lite information för att förstå allt tyvärr. Men normalt måste man ha tillstånd från grannar närmare än 4,5 vilket jag gissar gällen även planket som är ca 2 m högt så nära denna granne.
 
Ursäkta, Men fast om det nu inte är din granne, och du inte blir påverkad, varför ska du lägga dig i?
 
Vem har sagt att jag ska lägga mig i?

Frågan uppstod vid en diskussion med andra grannar på gatan, där det rådde olika åsikter om var planket skulle placeras beroende på om de bara läst eller även sett på planskissen.

Jag är inte en berörd granne i detta aktuella fall, oavsett vilken sida av fastigheten planket ska placeras. Däremot, i ett bostadsområde med likadana fastighter, där tomter och hus är likadana är det lite av principiellt intresse hur bygglov godkänns eller inte godkänns. Ett godkännt bygglov ger aningens vägvisning hur andra liknande bygglovsansökningar kommer att hanteras. Även om varje bygglovsansökan är unik.
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Vilken sida anser fastighetsägaren att bygglovet gäller?
 
O
Det är onödigt att i detta fall diskutera vad DP säger. Det finns ett bygglov.

Frågan är vilket som gäller ritning eller text. Jag vet faktiskt inte, men det är helt klart ett svår tolkat bygglov eller får jag bygga på båda sidor? :)

Att ett bygglov skulle kunna ge en hint om hur kommunen beslutar är lite väl optimistiskt. Tyvärr brukar bygglov skilja från handläggare till handläggare om man har otur. Sen så kommer man till det där... alla bygglov går att överklaga därför tycker jag att det är ointressant egentligen hur en kommun tänker... Följer du DP så vet du vad du får bygga. Då kan egentligen inte kommunen neka dig bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.