5 166 läst ·
38 svar
5k läst
38 svar
Bilparkering för 2 i detaljplanen?
Jag har svårt att förstå varför reagerar så brutalt på att kommunen kräver 2 parkeringar på tomten. När bygger nytt hus brukar det ytterst sällan vara några problem att fixa till sånt. Så länge in dp går in och styr ännu mer som var de ska vara och storlek om båda ska vara bredvid varandra. Så är detta för mig ett icke problem.
Är det så att en del som reagerar så hårt på detta tillhör de som avskyr att kommunen är med och ser till att det blir vettigt byggt ute
Är det så att en del som reagerar så hårt på detta tillhör de som avskyr att kommunen är med och ser till att det blir vettigt byggt ute
Husägare
· Västerviks kommun
· 448 inlägg
Jag tolkar det som du har gjort, två parkeringsplatser på tomten och då måste det vara ok att den ena är under tak (carport). Rätt vettigt för att slippa bilar, både familjens och besökares, bilar ståendes på gatan utanför.PerOF skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Jo, men om det är som TotalControl skriver i #16 så räknas inte en plats som inte har egen gatuaccess. Vilket jag tycker känns rätt rimligt. En 25 m lång stickväg som är 3 m bred kan alltså inte räknas som fem platser, eller två. Men den kan ändå vara till nytta för den som tänkt ställa båt, husvagn och släpvagn på den egna tomten.
I övrigt är vi nog eniga, AndersS.
I övrigt är vi nog eniga, AndersS.
Står sedan husbilen eller husvagnen för länge på tomten så kommer kommunen och säger ajabaja du måste ha bygglov för det går ju att bo i den.
De hade sagt ajabaja även om det var en container... För de skulle räknas som en byggnad... handlar inte om man kan sova gott där eller inte...Utsättaren skrev:
En TEU (20') har mindre yta än 15m2 och går därmed att ha som friggebod så länge övriga regler följs.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Varför ytan bredvid? Du har ju carporten och uppfarten framför. Det blir två platser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Fast om det krävs (jag vet inte, men så har anförts här) att det inte räknas som två platser om den ena blockerar den andra när den används.
Å andra sidan verkar ju TS ha en rätt bred uppfart för en bil. Om den klassas som bred nog för att husera två bilar är ju problemet löst. För jag antar att målet är att uppfylla kravet på två platser, inte att få så lämplig plats som möjligt för två bilar.
Å andra sidan verkar ju TS ha en rätt bred uppfart för en bil. Om den klassas som bred nog för att husera två bilar är ju problemet löst. För jag antar att målet är att uppfylla kravet på två platser, inte att få så lämplig plats som möjligt för två bilar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Japanskt tehus på Hallandsåsen för 12 miljoner - Grand Designs
Artikelkommentarer -
Fallskyddspaket för lutande tak 24m – helt nytt, säljes
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vad är det här för rör (lägenhet 1920-tal)
Ventilation -
Vad skulle ni ge för en McCulloch M125 hydrostat
Trädgårdsmaskiner -
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.