2 656 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Attefallshus närmare än 4 meter ingen granne
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Om ca 8-9 veckor flyttar vi till vårat nybyggda hus och då nya hus verkar sakna förråd och ställen att pula in fruns och mina fiskegrejer tex så tänkte vi ev bygga ett förråd modell stort. Dels för ngn trädgårdsmaskin och dels för andra grejer.
På baksidan av tomten har vi inga grannar och frågan är då, brukar det vara ngt problem att få bygglov om man vill bygga närmare den sidan än 4 meter? Det står att läsa ngnstans att man kan komma överens med grannarna men i detta fallet kommer vi aldrig ha några grannar där.
PS: ja man kan ringa kommunen men jag tror svaren blir bättre hos bh
På baksidan av tomten har vi inga grannar och frågan är då, brukar det vara ngt problem att få bygglov om man vill bygga närmare den sidan än 4 meter? Det står att läsa ngnstans att man kan komma överens med grannarna men i detta fallet kommer vi aldrig ha några grannar där.
PS: ja man kan ringa kommunen men jag tror svaren blir bättre hos bh
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Du har alltid en granne.
Om marken du vill bygga nära är en allmänning, så kan du inte få godkännande. Det motiveras med att i så fall är samtliga medborgare grannar, så du skulle behöva aktivt godkännande från typ 9 milj personer. Samma gäller för väg eller gata.
Men jag inser nu att du frågar efter bygglov i texten, men Attefallshus i rubriken.
Attefallshus är en byggnad som man inte behöver bygglov för om man håller sig inom reglerna. Vilket alltså bla. innebär att man inte får bygga närmare en gräns än 4,5 m, såvida du inte får explicit medgivande från grannen. Observera att för bygglovsfria byggnader är det just 4,5 m som gäller oavsett vad som anges i detaljplanen för området.
Om du söker bygglov för att bygga nära en gräns, närmare än 4,5m eller vad som anges i detaljplanen för just ditt område. Då behöver du inte följa några attefallsregler. Och då kan kommunen bevilja en s.k mindre avvikelse från planbestämmelserna. Men då måste alltså byggnaden i övrigt stämma med reglerna i detaljplanen.
Om just närhet till gränsen är den enda avvikelsen på din fastighet, så beviljas det ofta. Men man gör då en samlad bedömning, så om din huvudbyggnad på någon punkt bryter mot planen, lite för stort, lite för högt osv. Så kan det innebära att den totala avvikelsen för fastigheten blir för mycket om du också vill bygga förråd i strid med planen.
Om du söker bygglov för en mindre avvikelse, så måste kommunen gå ut med ett grannehörande, grannarna måste få en chans att ge synpunkter innan bygglovet beviljas, men kommunen behöver inte bry sig om vad grannarna anför, grannen har inte vetorätt (som för attefallshus).
Om marken du vill bygga nära är en allmänning, så kan du inte få godkännande. Det motiveras med att i så fall är samtliga medborgare grannar, så du skulle behöva aktivt godkännande från typ 9 milj personer. Samma gäller för väg eller gata.
Men jag inser nu att du frågar efter bygglov i texten, men Attefallshus i rubriken.
Attefallshus är en byggnad som man inte behöver bygglov för om man håller sig inom reglerna. Vilket alltså bla. innebär att man inte får bygga närmare en gräns än 4,5 m, såvida du inte får explicit medgivande från grannen. Observera att för bygglovsfria byggnader är det just 4,5 m som gäller oavsett vad som anges i detaljplanen för området.
Om du söker bygglov för att bygga nära en gräns, närmare än 4,5m eller vad som anges i detaljplanen för just ditt område. Då behöver du inte följa några attefallsregler. Och då kan kommunen bevilja en s.k mindre avvikelse från planbestämmelserna. Men då måste alltså byggnaden i övrigt stämma med reglerna i detaljplanen.
Om just närhet till gränsen är den enda avvikelsen på din fastighet, så beviljas det ofta. Men man gör då en samlad bedömning, så om din huvudbyggnad på någon punkt bryter mot planen, lite för stort, lite för högt osv. Så kan det innebära att den totala avvikelsen för fastigheten blir för mycket om du också vill bygga förråd i strid med planen.
Om du söker bygglov för en mindre avvikelse, så måste kommunen gå ut med ett grannehörande, grannarna måste få en chans att ge synpunkter innan bygglovet beviljas, men kommunen behöver inte bry sig om vad grannarna anför, grannen har inte vetorätt (som för attefallshus).
Klicka här för att svara
