Hälsningar till forumet,
Vet inte om detta nu hamnat i rätt forumavdelning, men då frågan gäller ett krav för att få godkänt bygglov kändes det passande.
Har suttit ett tag och skissat på hus/planlösning inför kommande bygge, och har även samtalet med kommunen kring mina skisser. En av de två anmärkningar de hade var att entréplan måste ha "två stycken av varandra oberoende utrymningsvägar" (den andra var att hallar/korridorer måste vara minst 130 cm breda).
Har försökt leta information kring huruvida det måste finnas något minsta avstånd mellan dem, men har endast lyckats hitta en skrivelse om publika lokaler där det finns ett minsta avstånd om fem meter specificerat, samt något som kanske berör bostadshus om att de ska vara "geografiskt åtskilda".
Finns här någon upplyst som vet närmare vad som kan räknas som godkänt och inte?
Tack på förhand!
Vet inte om detta nu hamnat i rätt forumavdelning, men då frågan gäller ett krav för att få godkänt bygglov kändes det passande.
Har suttit ett tag och skissat på hus/planlösning inför kommande bygge, och har även samtalet med kommunen kring mina skisser. En av de två anmärkningar de hade var att entréplan måste ha "två stycken av varandra oberoende utrymningsvägar" (den andra var att hallar/korridorer måste vara minst 130 cm breda).
Har försökt leta information kring huruvida det måste finnas något minsta avstånd mellan dem, men har endast lyckats hitta en skrivelse om publika lokaler där det finns ett minsta avstånd om fem meter specificerat, samt något som kanske berör bostadshus om att de ska vara "geografiskt åtskilda".
Finns här någon upplyst som vet närmare vad som kan räknas som godkänt och inte?
Tack på förhand!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Är inte normalt sett fönster utrymningsvägar på bottenplan?
Enligt handläggaren på kommunens bygglovsenhet så måste utrymningsvägarna med avseende på tillgänglighetskraven bestå av en dörr eller likvärdigt med ytterkarmsmått om minst 100x210 cm, alltså desamma som för entrédörr.
Då jag inte vill ha två ytterdörrar på fasaden frågade jag om det vore OK med en fönsterdörr, och det är godkänt förutsatt att öppningsmekanismen ej kan låsas och att det är säkerhetsglas. Har dock tänkt mig en mycket specifik placering av denna fönsterdörr i syfte att inte förstöra fasadens estetiska uttryck, men den hamnar då ganska nära ordinare entrédörr (se bifogad bild - mått i centimeter).
Då jag inte vill ha två ytterdörrar på fasaden frågade jag om det vore OK med en fönsterdörr, och det är godkänt förutsatt att öppningsmekanismen ej kan låsas och att det är säkerhetsglas. Har dock tänkt mig en mycket specifik placering av denna fönsterdörr i syfte att inte förstöra fasadens estetiska uttryck, men den hamnar då ganska nära ordinare entrédörr (se bifogad bild - mått i centimeter).
Jag kan tänka mig att de ska vara i olika rum. Men ett minsta mått mellan dem på fasaden tror jag inte finns.
OK, vet inte om det framgår av bilden som bifogades, men i mitt fall hamnar de i olika rum, även om ingen jättetydlig avgränsning i form av dörr finns mellan rummen. I värsta fall får man väl då minska passagen så att man kan sätta en innerdörr mellan rummen som man sen tar bort...
Stort tack för input.
Stort tack för input.
Naturligtvis, eller i alla fall förhoppningsvis, skall kommunen kunna besvara en dylik fråga, men de har stängt idag och känner inte att jag vill besvära den hårt stressade handläggaren (som ändå var mycket hjälpsam och tillmötesgående) mer än absolut nödvändigt.
Ett svar redan idag skulle även möjliggöra för mig att färdigställa skisserna och förbereda dem för inhämtning av offerter från hustillverkare/-leverantör.
Återigen tack för input.
Ett svar redan idag skulle även möjliggöra för mig att färdigställa skisserna och förbereda dem för inhämtning av offerter från hustillverkare/-leverantör.
Återigen tack för input.
Redigerat:
I Bostäder (Verksamhetsklass 3) så räcker det med en ytterdörr då fönster räknas som den andra utrymningsvägen så länge de ligger i markplan.
Fönster som används som utrymningsväg bör även vara sidohängda och gå att öppna utan nyckel/redskap, om man har horisontellt upphängda fönster (H-fönster t.ex.) så ska de öppnas utåt och kunna stanna i öppet läge.
Fönsteröppningen bör vara minst 50cm bred och 60cm höjd (mäts under axeln på horisontellt hängda fönster) och summan av bredd + höjd bör vara minst 150cm.
Fönsteröppningens underkant mätt från golvet bör ej överstiga 120cm. Om det är högre bör en plattform eller liknande monteras på insidan.
Fönster som används som utrymningsväg bör även vara sidohängda och gå att öppna utan nyckel/redskap, om man har horisontellt upphängda fönster (H-fönster t.ex.) så ska de öppnas utåt och kunna stanna i öppet läge.
Fönsteröppningen bör vara minst 50cm bred och 60cm höjd (mäts under axeln på horisontellt hängda fönster) och summan av bredd + höjd bör vara minst 150cm.
Fönsteröppningens underkant mätt från golvet bör ej överstiga 120cm. Om det är högre bör en plattform eller liknande monteras på insidan.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Kolla igen kapitel 5 i bbr
Du ska följa kraven för br3 och vk3
Fönster räknas som fullgod utrymning ifall det har tillräckligt stort öppningsmått och är lätt öppningsbart. Det finns dock ett höjdmått från golv som ska hållas, kan inte siffrorna utantill.
5:3 i BBR ger dig nog svaren du behöver!
Edit: netnut var lite snabbare..
Du ska följa kraven för br3 och vk3
Fönster räknas som fullgod utrymning ifall det har tillräckligt stort öppningsmått och är lätt öppningsbart. Det finns dock ett höjdmått från golv som ska hållas, kan inte siffrorna utantill.
5:3 i BBR ger dig nog svaren du behöver!
Edit: netnut var lite snabbare..
Vid närmare koll så står det även i BBR kapitel 5 - 5:322 En enda utrymingsväg:
Dörr direkt till säker plats får vara den enda utrymningsvägen från utrymmen i markplanet för
1. utrymmen i verksamhetsklass 1, om möjligheten till utrymning kan anses vara tillfredsställande
och där ett begränsat antal personer förväntas vistas.
2. mindre lokaler och bostäder i verksamhetsklass 2A, 3, 4 och 5B som är lätt överblickbara och där ett begränsat antal personer förväntas vistas. (BFS 2014:3).
Dörr direkt till säker plats får vara den enda utrymningsvägen från utrymmen i markplanet för
1. utrymmen i verksamhetsklass 1, om möjligheten till utrymning kan anses vara tillfredsställande
2. mindre lokaler och bostäder i verksamhetsklass 2A, 3, 4 och 5B som är lätt överblickbara och där ett begränsat antal personer förväntas vistas. (BFS 2014:3).
Om höjden inte stämmer så räcker det med att montera en stege om jag minns rätt...
Det ni skriver stämmer bra med det jag fått för mig... Att fönster räknas som utrymningsväg i en bostad... I ett flerbostads hus är det omöjligt att uppfylla de krav som bygglovshandläggaren pratade om....
Det ni skriver stämmer bra med det jag fått för mig... Att fönster räknas som utrymningsväg i en bostad... I ett flerbostads hus är det omöjligt att uppfylla de krav som bygglovshandläggaren pratade om....
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Är inte det viktigaste säkerheten för de som är inomhus, dvs. att de kan utrymma vid en brand även om en av dem är rullstolsburen?Alecci skrev:OK, vet inte om det framgår av bilden som bifogades, men i mitt fall hamnar de i olika rum, även om ingen jättetydlig avgränsning i form av dörr finns mellan rummen. I värsta fall får man väl då minska passagen så att man kan sätta en innerdörr mellan rummen som man sen tar bort...
Stort tack för input.
Om det brinner i hallen är det då möjligt att ta sig ut genom entrén när de nästan är i samma rum?
Ska du inte ha någon altandörr?
Det är nog det vanligaste sättet att se till att det finns två utrymningsvägar.
Eller är det fråga om något specialboende i stället för en vanlig villa för en familj?
Stort tack för all input, det är mycket uppskattat.
Vi har för övrigt planerat för två stora altandörrar (fönsterskjutdörrspartier om 240 cm styck), men dessa ligger i sluttningsetaget och räknas därför inte. Huset är en enbostadsvilla avsett för en familj.
NetNut skrev:I Bostäder (Verksamhetsklass 3) så räcker det med en ytterdörr då fönster räknas som den andra utrymningsvägen så länge de ligger i markplan.
Har också tidigare hört/läst detta om att fönster skall kunna godkännas som alternativ utrymningsväg, men trots att det finns sex stycken öppningsbara (sidohängning & dreh-kipp) med mått 90x120 cm på samma våningsplan är detta alltså, enligt bygglovshandläggaren, inte godkänt då det blir svårt för rullstolsburna personer att nyttja dessa.NetNut skrev:Vid närmare koll så står det även i BBR kapitel 5 - 5:322 En enda utrymingsväg:
Min fråga avser enbostadshus.Odjuret skrev:
Enligt detaljplan för området måste jag bygga ett sluttningshus. Då det blir svårt att få till den planlösning vi önskar oss på den yta vi kan/vill ha i två på varandra liggande plan, har jag skissat upp ett hus i två etage. Enligt bygglovshandläggaren är detta fullt godkänt så länge samtliga tillgänglighetskrav kan bemötas på det etage där huvudentrén är belägen. I dessa tillgänglighetskrav ingår då tidigare nämnda "två av varandra oberoende utrymningsvägar" där ett vanligt fönster alltså inte är godkänt.BirgitS skrev:Är inte det viktigaste säkerheten för de som är inomhus, dvs. att de kan utrymma vid en brand även om en av dem är rullstolsburen?
Om det brinner i hallen är det då möjligt att ta sig ut genom entrén när de nästan är i samma rum?
Ska du inte ha någon altandörr?
Det är nog det vanligaste sättet att se till att det finns två utrymningsvägar.
Eller är det fråga om något specialboende i stället för en vanlig villa för en familj?
Vi har för övrigt planerat för två stora altandörrar (fönsterskjutdörrspartier om 240 cm styck), men dessa ligger i sluttningsetaget och räknas därför inte. Huset är en enbostadsvilla avsett för en familj.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Be din handläggare att visa dig på den regeln för jag hittade detta på Boverkets webbplats:
http://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket/fragor--svar/?pn=24Fönster är tillåtet att använda som utrymningsväg från bostäder i två olika situationer. Gemensamt för bägge fallen är att fönstret ska ha en viss storlek och att utrymningen i övrigt kan ske på ett betryggande sätt (BBR:5323). De två olika situationerna är:
Som utrymningsväg vid utrymning från småhus och liknande byggnader (Br2- och Br3-byggnader) där avsikten är utrymma på egen hand från den bostad det brinner i.
Som alternativ utrymningsväg från flerbostadhus (Br1-byggnader) i det fall det brinner i en närliggande bostadslägenhet och trapphuset inte kan användas.
Dessa två situationer skiljer sig väsentligt åt vad det gäller utrymningsstrategi varför det är bra att känna till regelverkets bakgrund när man projekterar och bygger bostadshus, eller som boende för att veta hur man bör bete sig vid nödsituation.
Utrymning från Br2- och Br3-byggnader
I villor och liknande ska det finnas minst en utrymningsväg per plan så att man själv ska kunna lämna byggnaden utan hjälp av räddningstjänsten. Är det mer än 5 meter ner till marken krävs en utvändig trappa eller stege, se BBR 5:353.