Hej, jag kommer imorgon skriva under papperna för det där fritidshuset som vi letat efter i flera år. Dock är jag lite orolig för hur det egentligen står till med papperna.

Fakta: Fritidshus i Mälardalen, byggt 1964, 100 kvm (enligt prospekt). Två andra byggnader på tomten, en oisolerad förrådslänga och ett enklare gästhus/förråd. Huset ligger i ett klassiskt fritidshusområde styckat på 60-talet, med hus av varierande storlek och skick. Detaljplanerat från dag 1. Tomten ligger mitt i området och har ingen vattenkontakt. Relativt nyligen kommunalt VA.

Jag vet att man ska kolla upp sånt här noggrant för att slippa bli sittande med svarte petter. På tomtkartan i prospektet är bara huvudbyggnaden med, och den ser dessutom inte riktigt ut som huset gör i verkligheten. Efter att ha begärt ut samtliga handlingar från bygglovsenheten gällande den aktuella fastigheten, samt kollat in detaljplanen som gällt sen styckningen, verkar situation vara som följer:

Bygglov finns bara på originalhuset, som väsentligt avviker från det hus som står där nu (utbyggt helt enkelt).

Detaljplanen föreskriver att

1. [...] på varje tomtplats [får] byggnadernas sammanlagda yta upptaga högst 120 kvadratmeter, varav huvudbyggnaden högst 80 kvadratmeter och gårdsbyggnader tillsammans högst 40 kvadratmeter.

2. [...] byggnad [får] uppföras med högst en våning.

3. [...] byggnad [får] icke uppföras till större höjd än 4,0 meter, uthus må dock ej uppföras till större höjd än 2,5 meter.

Byggnadens 100 kvm bryter tydligt mot punkt 1 ovan. Det finns även vad som kallas ett "tornrum", som rimligtvis bryter mot både 2 och kanske även 3. Dessa ganska oanvändbara 4 kvm är ett relativt litet problem i sammanhanget dock.

Jag ska träffa säljaren på plats imorgon innan skrivning, och kommer givetvis ställa frågor kring vad som verkar vara en ganska tveksam situation. Jag tror att det som då kommer hända är att han säger att allt är lugnt och det var länge sen och det är preskriberat osv. Jag kommer då säga fine, vi skriver men jag vill ha en klassisk öppen klausul så jag kan kolla upp detta mer med kommunen.

Känner att jag behöver input här.
Hur ska jag göra för att nysta mer i detta hos kommunen?
Hur körd är jag när det gäller att bygga till ett litet apparatrum i samband med bergvärmesinstallation?
Vilka konkreta frågor ska jag ställa till säljaren?

O
Det verkar vara enligt dig en stor skillnad mellan bygglov och vad som är byggt. Du kan tvingas återställa huset till bygglovs ritningen. Du riskerar även böter om jag minns rätt. Men går det att bevisa att det byggdes för mer än 10 år sedan så behöver du inte riva.
Du får alltid bygga max 15kvm friggebod på fastigheten uppdelat i olika byggnader om du vill oavsett hur huset ser ut.

Hur det blir attefallshus i ditt fall vet jag inte alls

Bästa svaret

Som sagt, det låter ju som synderna här troligen är mer än 10 år?

Då behöver du normalt inte riva. Men du kommer att få problem om du vill bygga ut ytterligare med bygglov.

Attefallshus/tillbyggnad. Kan du göra även om det finns svartbyggda delar. Samma med friggebod.

Du skriver att tomten inte har vattenkontakt. Men ligger den inom strandskyddat område? Normalt gäller strandskydd upp till 100m från vatten, i vissa områden 300m.

INom strandskyddat område gäller inte preskriptionstiden. Allt som är byggt efter att lagen trädde i kraft, 1973 (??) är svartbyggt, såvida det inte finns dispens från strandskyddet. Och kan ge rivningsföreläggande.

På samma sätt så får man inte bygga bygglovsfritt i områden där strandskydd gäller. Så Attefallshus friggebodar osv. får man inte bygga där. I många fall innebär en detaljplan att det är fritt fram att bygga även friggebodar osv. man säger att strandskyddet är utsläckt, inom det detaljplanerade området. Men jag tror inte att det gäller alla detaljplanerade områden.

Och vad gäller påföljder för svartbygget. Böter (sanktionsavgifter) tas ut av den som utförde den felaktiga byggnaden, inte av nuvarande ägare. Och OM det gått mer än 10 år så får man inte debitera sanktionsavgifter. Så de sanktioner som kan drabba dagens nya ägare är ett rivningsföreläggande om det inte gått 10 år, eller om det är inom strandskyddat område (tror samma sak gäller inom andra områden med extrem kulturell skyddsnivå, och naturreservat osv). Och vitesförelägganden, att man inte lyder ett rivningsföreläggande kan göra att det döms ut vite, Vitesbeloppen kan röra sig om miljonbelopp.

Det har med största sannolikhet gått mer än 10 år, och strandskyddat är det inte heller. Det enda vi vill göra, och det gör vi nog inte dag ett, är att bygga till en mindre tvättstuga med tvättpelare och bergvärmepump, samt en till toalett. Ryms klart inom en Attefallstillbyggnad. Möjligtvis också sätta in en altandörr till.

Ska se till att få tydliga bevis på att byggnaderna byggts för länge sen från säljaren, samt ringa till kommunen och verifiera att man kan Attefalla trots rejäla detaljplaneövertramp.

Blev rejält orolig igår, för i övrigt, eller kanske speciellt just för att ytan är så tilltagen för ett fritidshus, så är det nästan precis vad vi vill ha...

Tänk på att Attefallsbyggnaden måste vara fristående, den får inte byggas ihop med huset.

NetNut skrev:
Tänk på att Attefallsbyggnaden måste vara fristående, den får inte byggas ihop med huset.
Attefallsbyggnad, ja, men jag tänkte på det som (väl?) kallas Attefallstillbyggnad, dvs de 15kvm man får bygga ut huset med enbart bygganmälan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.