Bygglov
hempularen: Attefallsbyggnader har som undantag, att de får placeras närmare en gräns än 4,5m om grannen godkänner det. De får inte placeras närmare en gata eller annan allmän plats än 4,5 m. Och det kan det inte finnas undantag för. I detaljplanen kan de inte ange en annan placering av bygglovsfria byggnader, men planen kan innehålla begränsningar som stoppar bygge av bygglovsfria byggnader helt.
Juliecorn: [citat] Hej, vår handläggare har rekommenderat oss att ta det i nämnden. Det är lite komplicerat att gå in på här, men det är vårt hopp just nu.
hempularen: Fast det låter märkligt. Om det finns ett beslut om positivt förhandsbesked som vunnit laga kraft. Då låter det jättekonstigt om länsstyrelsen kan gå in och stoppa ett bygglov pga. att det är åkermark. Den delen har ju prövats i förhandsbeskedet. Men givetvis kan länsstyrelsen stoppa för något som har med husets utformning eller liknande att göra.
KnockOnWood: Varför inte bara en utbyggnad men med tät ljudisolerad vägg mellan det gamla och det nya? Så här till exempel: [bild]
Alex_M: Det lutar åt att jag lämnar in en bygganmälan på VA där jag ritar ut det nya badrummet och"allrum" men utan köksdel och så får vi helt enkelt se vad återkopplingen blir från kommunen. Om de sätter sig på tvären p.g.a. takhöjden till alla former av nyttjande av ytan får jag överväga plan b som innebär 10 cm sänkning av golvet men det kommer i sin tur medföra omfattande
Fadai: Ett Attefallshus måste väl vara självständigt, får ej sitta ihop m boningshus. Däremot kan man ju göra en utbyggnad av bef. hus på 15m2, men då måste du ju först ha färdigställt huset, dvs fått slutbesked. Är inte expert, rätta mig gärna om jag har fel.
berisen: [citat] Tack för svar! Hittar ingen detaljplan för mitt område men jag har mailat kommunen så jag får se vad dom säger. Det var ju ganska ordenligt mycket mer krångligt än vad jag trodde. Ganska nybliven husägare så allt sånt här är rätt nytt. Att tro att man bara kan bygga ett enklare tak på sin egen garageplats var tydligen att tro lite för mycket.. ;)
Avemo: Det är inget konstigt eller otillåtet med det som TS vill göra. Tjänstemannadressyr är nog användbart även i Sverige. Men det är lite vid sidan av ämnet här eftersom TS aktivt motsätter sig att vare sig kommun eller sotare skall känna till spisen. Frågan är inte om det är tillåtet utan vad konsekvenserna kan bli om man utför åtgärden utan bygganmälan. Och högst troligt är
Alias_Olle: [citat] Rimligt resonemang, blir en bedömning från fall till fall. I rättsfallet handlar det specifikt om jordbruksmark, som också står upptaget som jordbruksmark både i översiktsplan och fördjupad översiktsplan, men den enskildes intresse vägde i detta fall tyngre än allmänhetens intresse av jordbruksmarken.
A.G: Kolla med kommunen vilken höjd som är bygglovsfritt. Vi fick bygga till tomtgräns utan bygglov och medgivande av grannar bara vi höll oss under kommunens höjd.
Alias_Olle: Det finns lite lättnader även för flerbostadshus i 9 kap PBL: "Undantag för andra byggnader inom detaljplan 6 a § För andra byggnader än sådana som avses i 5 § inom ett område med detaljplan krävs det, trots 2 §, inte bygglov för att färga om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial på fasad eller tak som vetter mot kringbyggd gård. Första stycket gäller inte om 1.
sunqan: Ingen större skillnad mot tidigare. Finns en artikel med kommentarer här på byggahus. https://www.byggahus.se/forum/threads/skippa-bygglovet-foer-altanen.337541/
Tänka: Hade det varit för några år sedan så hade du rent formellt inte kunna bygga bygglovbefriat skärmtak på friggeboden enligt Boverkets tolkningar, så den delen hade kommunen nästan rätt i. Det bygglovbefriade skärmtaket har haft andra syften. Men Boverket har uppdaterat rekommendationerna, och nu rekommenderat att skärmtaket ska förankras i en byggnad, vilket även inkluderar friggebod.
Tänka: Om tältet är uppställt mer än några veckor så är det bygglovpliktigt. Ställ vindskyddet precis utanför den prickade marken? Avsteg från detaljplan finns inte enligt gällande plan- och bygglag. Men man kan godta tidsbegränsade åtgärder. Sök ett tidsbegränsat lov med motivering att du behöver det för närvarande för hästarnas välmående och att behovet borde ha förutsetts
Tänka: Enligt lag och praxis (där säger inte Boverket emot) är en stödmur och mur per definition bygglovpliktig. https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/ Sen finns det, som sidan ovan hänvisar till, en del rättsfall som definierar de situationer när det kan vara bygglovbefriat eller helt säkert tolkas som
Hemmakatten: PBL = Plan - och ByggLagen
hempularen: Nu hade de väl iofs sagt att inga avvikelser skulle godkännas, men jag tror att en "felplacerad" carport ses som en mindre avvikelse än ett garage. Bland annat så är det ju svårare att senare omvandla en carport till boyta. Och hur mycket fel ligger det? Ditt garage skulle stå 1m från gränsen, alltså 3,5m för nära, men jag uppfattar att carporten skulle ligga 1m för nära?
Alias_Olle: Vad var anledningen till avslag förra gången? Och vad är anledningen till att det går nu? Förtätning, LIS, ny översikts- eller detaljplan? Enligt 2 kap PBL ska hänsyn tas till förutsättningarna på platsen, vilket innefattar bland annat landskapsbilden, dvs välja hus anpassat efter platsen och inte anpassa platsen efter husen. Olika områden tål olika mycket förändringar innan det
Nybyggarens: Uppdatering för den intresserade. Jag mailade helt enkelt in en av mig Signerad kontrollplan till kommunen. Två dagar senare fick jag ett godkänt slutbesked på mailen. Det var inte svårare än så. :-)
Juliecorn: [citat] Hej Lane, jag läste i denna tråd att du arbetade med lagtexter? Finns det något i PBL som man kan åberopa när det gäller vad grannarna fått bygglov till att göra? Jag har 5 andra i området, med samma hustyp som oss och inom samma DP som sedan 2011 fått göra en tillbyggnad i vindsplanet (som alltså nu räknas som våning). Vår handläggare säger att en utbyggnad i det planet
hempularen: OK, tänkte väl att det var något sådant. Vi har vår vask i vinkel mot spisen, en 80 cm bänk mellan. Men vi har haft en incident, min dotter (som då var 21 år) snubblade lite med potatiskastrullen så hon brände en yta på 10 x 20 cm på låret. Det blev en rätt läskig brännskada som tog flera månader att läka. Nu är hon 26, och jag tror inte att det finns något synligt ärr
daysconfused: Jo, det är så det egentligen ska vara. Att den kommer upp genom plattan är inget problem så länge den går upp i väggen första biten. Ur säker vatten synpunkt vill du inte ha några rörgenomföringar i badrummets golvyta förutom avlopp.
MiWi: [citat] Skatteverket Nybyggda småhus och ägarlägenheter som har värdeår 2011 och tidigare är helt befriade från kommunal fastighetsavgift de första fem åren, och får halv avgift de följande fem åren. Nybyggda småhus och ägarlägenheter som har värdeår 2012 och senare är helt befriade från kommunal fastighetsavgift i 15 år. Värdeåret är oftast det år då ditt hus var
JohnA: Börjar bli lite förvirrad av att skriva på flera olika forum, men det för i alla fall projektet framåt. Ikväll fick jag mig en otäcking som jag först nu långt inpå natten tror mig ha lyckats avfärda. -Någon påpekade risken att få avstyckning nobbad på grund av närheten mellan stora villan och det lilla huset, som jag vill minnas endast är 23 meter. Detta är ganska lite med
Rickard Ohlin: Ja, det är såklart så jag gör för att få veta absolut, iom lovprocessen. Men om det fanns något sätt att veta i förväg..
Robert-san01: För er som tänker att det skulle funka att kommunen kommer ut och kollar om ni är osäkra på om kontrollplanen följs... Ett kontrollärende kostar i storleksordningen 10-15000kr. Normalt brukar KA komma ut 2-3 gånger under bygget gång och det lär knappast bli färre kontroller om kommunen skall vara kontrollinstans. Och vad kostar det om man skött kontrollerna själv och huset inte
skyisthelimit: [citat] Jo, så tycker ju jag med och alla jag pratat med... problemet är väl bara att hela mitt bygge nu hänger på denna lilla detalj och jag är redan inne på vecka 20 på min bygglovsansökan och just murdelen var tyvärr något jag upptäckte att jag behövde komplettera med ganska sent så jag kan väl inte skylla all försening på kommunen heller...så min förhoppning var ju att
Alias_Olle: [citat] Myndighetsutövning efter en icke detaljstyr lagtext är alltid en bedömningssport, och är det någorlunda rutinerade handläggare kan de alltid i frågor som denna, hänvisa till 2 kap PBL och hävda att de har tolkningsföreträde. Jag skulle, i de fall man tycker man kör fast mot helt orimliga bedömningar, be om ett avslag och överklaga ärendet vidare istället för månader av