Har hamnat i ett dilemma med ett förråd som är uppförd som friggebod av den tidigare ägaren för 6-7 år sedan.

Jag hade tänkt bygga till ett skärmtak på friggeboden som jag hela tiden har trott varit 15m2. Efter kontakt med kommunen fick jag svar att jag skulle behöva göra en bygglovsansökan som inkluderar både förrådet (friggeboden) och skärmtaket då totala arean skulle överstiga 15m2.

Inga problem med det tills att jag idag mäter upp förrådet och ser jag att byggnadsarean ligger på 15,9m2, både kort- och långsidan är ungefär 10cm för långa för att det ska bli 15m2. Så förrådet som det står idag är alltså ett svartbygge.

Jag vill få till ett bygglov för förrådet men inte till vilket pris som helst, så hur ska jag gå vidare?

1) Pausa alla planer och låtsas som att det regnar. Vänta tills att 10 år har gått (preskriptionstiden?) och om det forfarande är aktuellt då fortsätta med planerarna om 3-5 år. Om jag förstås det rätt kan man inte få någon sanktionsavgift efter 10 år?

2) Ansöka om bygglov uppritad precis som den står idag, beskriva att den befintliga friggeboden ska byggas ut och sen hoppas att kommunen aldrig kommer ut och mäter den och upptäcker att friggeboden var ett svartbygge.

Hade gärna tagit upp det med kommunen och frågat hur de ställer sig till det hela, men är rädd för att det skulle bli ett väldigt dyrt samtal för egen del. Jag vill göra "rätt för mig" med ett bygglov och tycker att 1m2 är en liten överträdelse, men jag antar att kommunen inte skulle ta hänsyn till det.

harry73
Sanktionsavgift kan du inte längre få efter 5 år. Sedan skulle det vara förra ägaren som får sanktionsavgift.
Det du kan få är rivningsföreläggande, eventuellt med vite om du inte river det inom fastställd tid. Rivningsföreläggande kan man få de första 10 år.
Det enklaste är såklart att pausa planerna några år till. Då behöver du i alla fall inte riva förrådet. Under tiden kan du undersöka vilka möjligheter du har att bygga komplementbyggnad enligt detaljplan (jag menar med bygglov, så inte enligt attefallsreglerna)
En annan möjlighet är att fråga kommunen vad möjligheterna är att bygga skärmtak vid förrådet och låta kombinationen falla under attefallsreglerna, då får max storlek vara 25kvm och i framtiden kanske 30kvm.

• Gilla
Harrison
  • Laddar…
Beroende på syftet med skärmtaket kan det kanske falla under bygglovsbefriade skärmtak och inte alls behöva lov eller anmälan, mer info :
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Och angående friggeboden som är 15,9 kvm, jag är vanligtvis en vän av ordning och paragrafryttare av rang men gällande detta så skulle jag blunda och köra på utifrån tanken att det är en friggebod.

• Gilla
Tänka och 1 till
  • Laddar…
Hade det varit för några år sedan så hade du rent formellt inte kunna bygga bygglovbefriat skärmtak på friggeboden enligt Boverkets tolkningar, så den delen hade kommunen nästan rätt i. Det bygglovbefriade skärmtaket har haft andra syften. Men Boverket har uppdaterat rekommendationerna, och nu rekommenderat att skärmtaket ska förankras i en byggnad, vilket även inkluderar friggebod. Med vissa tolkningsförutsättningar: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Våra kära (och väldigt) sakkunniga här, harry73 och Alias_Olle, skulle jag även ge rätt när det avser att friggeboden inte skulle vara bygglovpliktig.
Beroende på om du mäter vid sockel eller vid brädning på fasad så kan du få en diff på +/- 10 cm på fasadens mått i bredd och längd. Jag tror att bara den mest nitiska och samtidigt mest oerfarna handläggare skulle klassa friggeboden som för stor. Om det inte nu är något annat som inte nämnts i inlägget som förvillar måtten.

Så jag skulle redovisa area utifrån sockelmått och ställa en direkt fråga (om detta nu stämmer för din tomt eller fastighet): "Jag har en friggebod på 15 kvadratmeter och vill uppföra ett skärmtak som är inom 3,6 meter från mitt bostadshus. Vi har en uteplats mellan friggebod och bostadshus. Den sammanlagda arean av skärmtak inom tomten kommer inte att överstiga 15 kvadratmeter. Behöver jag bygglov för detta?"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.