R Ronja Hall skrev:
Enligt nybyggnadskartan vi skickat in så är garaget placerat 1 m från tomtgräns. Hur/varför kommunen mätt upp det till 90 cm vet jag inte. Mer precis linjal? Skämt åsido... vi har fått indikation från handläggare att byggrådet ställde sig positiva till vår bygglovsansökan. 10% är ju en relativt liten avvikelse, och som jag förstår det ofta accepterat....
Ang grannehörande så är det endast en sakägare, nämligen fastighetsägaren som säljer av sin mark... Inga andra tomter på 'vår' gata är sålda.
Framtida bygglov skulle möjligtvis innefatta ett uterum, men då får vi väl hålla oss till reglerna.

Jag reagerade ju först mer på det här byggnadshöjden...vi skulle kunna byta till sadeltak med samma nockhöjd och skulle då i praktiken hålla oss inom de 3,5 m för byggnadshöjd som står i detaljplanen. Men man hoppas ju att byggrådet inser att det inte skulle göra någon som helst skillnad eftersom huset fortfarande skulle ta upp samma m3. Nu är där ju redan hus m pulpettak uppförda i området, och tills det finns ett vettigt resonemang till hur man ska mäta byggnadshöjd på dessa hus så kommer nog kommunen fortsätta ta beslut som utifrån kan ses som godtyckliga.
Är det ritat på 1 meter på situationsplanen men kommunen mäter upp 90 cm skulle jag speca på situationsplanen att det faktiskt är 1 meter. Dels för att slippa kostnaden för grannehörande och dels för att slippa "belasta" fastigheten med en avvikelse om ni inte har redovisat det som en avvikelse. Har en handläggare på kommunen felaktigt mätt upp det till 90 cm med linjal är de läge att säga till...

Hur har det gått?

• Gilla
Ronja Hall
  • Laddar…
D Douglas029 skrev:
Hur har det gått?
Vi flyttade in för 2 månader sedan. :) Det blev godkänt utan bekymmer.
Det intressanta, eller förargliga beroende på hur man ser det, är att det beviljats bygglov på tomten bredvid med en avvikelse på gissa vad.. Vidbyggd carport närmre tomtgräns än 4 m. (dryga metern) Vi fick ju ej igenom vidbyggt garage närmre än 4 m. Vi fick hem papper innan det godkändes där vi hade möjlighet att säga vad vi tyckte. Jag lät det vara, orkade inte ens ringa kommunen och fråga varför detta kunde godkännas. Antar att carport är annorlunda än garage...

Grattis!

Ska ju inte vara det i teorin tycker jag mig ha läst. Men det är väl ytterligare ett bevis på hur mycket som är beroende av vilken handläggare man får.

Nu hade de väl iofs sagt att inga avvikelser skulle godkännas, men jag tror att en "felplacerad" carport ses som en mindre avvikelse än ett garage. Bland annat så är det ju svårare att senare omvandla en carport till boyta.

Och hur mycket fel ligger det? Ditt garage skulle stå 1m från gränsen, alltså 3,5m för nära, men jag uppfattar att carporten skulle ligga 1m för nära?

• Gilla
Tänka
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.