Hej,

Har en bygglovsansökan som bollats i månader med mindre kompletteringar, dock så har det (hittils) inte varit någon diskusion kring marknivåerna utan de har tvärtom sagt att allt är enligt plan. Nu trodde jag att jag skulle få ok, men istället så hör de av sig och meddelar att de inte kan/vill godkänna höjning av mark mot min granne (inkl. tillhörande stödmur).
Jag och grannen är överens och denna del av tomten är inget som någon annan än vi som är direkt berörda kommer att se (syns inte från gatan t.ex.). Det hela handlar om en stödmur och höjning av nivån med 1.2m.
De kan inte ens ge besked om vilken höjd de accepterar, bara att detta går de inte med på och att de vill att jag skall uppdatera min ansökan. Uppdatera med vilken höjd då frågar jag?!?

De snackar om att "de ursprungliga höjderna skall bevaras", det står INGET om detta i detaljplan. De som berörs (jag och min granne) är överens. Vad har de för "laglig" rätt att sätta stopp för detta?

För min del så ställer det tyvärr till det rejält då jag dels måste uppdatera i princip alla ritningar (mindre sak), men placering av hus m.m. har ju anpassats efter dessa nivåer.

Vad gäller egentligen för ändringar av marknivåer när det inte är reglerat i detaljplan? Nu känns det mest som "tyckande" från kommunens sida. De har inte hänvisat till något utom att de "vill bevara de ursprungliga höjderna". Tacksam för input och råd!

Jag tror, men kan ha fel. Att kommunen kan kräva att nivåerna bevaras. Och det låter ju som det är detta de säger. I så fall får du troligen hålla dig till bygglovsfria förändringar, typ 0,5m.

De har all rätt, så det är inga konstigheter.
Däremot så hade jag i ditt fall överklagat, då jag har svårt att tro att kommunens dom egentligen är befogad.
Det brukar ge resultat att överklaga, då kommunerna ofta gör lite som de känner för istället för att följa de regler som faktiskt finns.

Bästa svaret

Claes Sörmland
Plan och bygglagen 8 kap kan tolkas som kommunen gör:

"9 § En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
6. risken för olycksfall begränsas."

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Heij83
Ta kontakt med ordförande i byggnadsnämnden och hör hur denna ställer sig i frågan, tycker denne det är löljligt så säg till handläggaren att ni vill köra på er ansökan. Ni kommer då få avslag och kan nu överklaga till Byggnadsnämnden och förhoppningsvis klubbar nämnden för er sak.

Jag har väldigt bra erfarenhet av att kontakta politikerna i nämnden.

• Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Plan och bygglagen 8 kap kan tolkas som kommunen gör:

"9 § En obebyggd tomt som ska bebyggas ska ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Tomten ska ordnas så att
1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,
2. betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer,
3. det finns en lämpligt belägen utfart eller annan utgång från tomten samt anordningar som medger nödvändiga transporter och tillgodoser kravet på framkomlighet för utryckningsfordon,
4. det på tomten eller i närheten av den i skälig utsträckning finns lämpligt utrymme för parkering, lastning och lossning av fordon,
5. personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga ska kunna komma fram till byggnadsverk och på annat sätt använda tomten, om det med hänsyn till terrängen och förhållandena i övrigt inte är orimligt, och
6. risken för olycksfall begränsas."
Tack för en bra hänvisning! Detta ger ju precis som du skriver kommunen visst "stöd" för det de säger (tänk vad bra ifall de själva kunde hänvisa till denna lag!) och det är väl isf:
"...ordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- eller landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen."
samt
"1. naturförutsättningarna så långt möjligt tas till vara,"
....som är aktuellt?

...och dessa kan ju såklart tolkas på olika vis, där jag såklart i detta aktuella fallet finns "fog" för min ändring och visst, skall man "hårddra punkt 1" så ska man ju inte tillåta _någon_ ändring av marknivåer på _någon_ tomt. Området i övrigt har mängder med stödmurar och då detta är en (iaf enligt mig) väldigt liten del av tomten som sluttar väldigt brant som jag vill åtgärda (det blir fortfarande en sluttning, men inte lika brant) så tycker jag såklart att det är en rimlig åtgärd.

Claes Sörmland
Efterfråga alltid en hänvisning till lagstödet när tjänstemän tycker saker. Ofta har de rätt, ibland är de inkompetenta.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Efterfråga alltid en hänvisning till lagstödet när tjänstemän tycker saker. Ofta har de rätt, ibland är de inkompetenta.
Myndighetsutövning efter en icke detaljstyr lagtext är alltid en bedömningssport, och är det någorlunda rutinerade handläggare kan de alltid i frågor som denna, hänvisa till 2 kap PBL och hävda att de har tolkningsföreträde.

Jag skulle, i de fall man tycker man kör fast mot helt orimliga bedömningar, be om ett avslag och överklaga ärendet vidare istället för månader av telefonsamtal och mailväxling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.