Byggahus.se

Mur

1. Sanna Johansson
    Medlem Nivå 1
    Hej, vi håller på att ändra om i en trädgårdsslänt hemma och har då byggt en stenmur med en höjd på 50 cm. Enligt Boverket är det då inte bygglovspliktigt. Nu säger vår kommun att alla murar oavsett höjd är bygglovspliktigt. När gäller Boverkets regler? Och när Boverket och kommunen säger olika... Vem har sista ordet? Tacksam för hjälp och råd//

2. Johnny Viking
    Medlem Nivå 9
    I cowboystaden Södertälje så krävs bygglov oavsett höjd på mur pga... historiskt har cowboys byggt som de vill, utan bygglov. Kommunen har sista säg vad jag vet :)

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 6
    Enligt lag och praxis (där säger inte Boverket emot) är en stödmur och mur per definition bygglovpliktig.
    https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/

Sen finns det, som sidan ovan hänvisar till, en del rättsfall som definierar de situationer när det kan vara bygglovbefriat eller helt säkert tolkas som bygglovpliktigt.

Många kommuner kräver bygglov per definition för alla former av murar och stödmurar, men man kan skicka in en direkt fråga skriftligen via e-post:
    "Jag ska bygga en mur som ser ut så här: (ritning). Den kommer bli som högst 30 cm. Behöver jag bygglov?"
    Sen ska man begära svaret skriftligen. Det är rimligen ungefär som dessa: "Ja, du behöver bygglov", "Nej, du behöver inte bygglov för åtgärden, (men om du gör något högre behöver du troligen bygglov)" eller "Det är på gränsen, det behöver prövas närmare, kom in med en ansökan".

Några kommuner bryr sig inte det minsta om murar eller stödmurar, då grannarna ofta har några hundra meter mellan husen men har du en granne med hus inom 20 meter från ditt hus så bor du sannolikt i en kommun som följer lagstiftning och praxis så gott det går. Som Södertälje.