T
Tessan73: Hur gick det för dig med återfyllnaden?
10 svar · 1,8k läst
jlind74
jlind74: Jag får väl så här ett par månader sent börja med att tacka Noell för svar. Mitt önskemål är att uppföra ett lite större garage, alltså större än Attefall-storlek. Detaljplan begränsar mig till totalt 200kvm BYA och max en komplementbyggnad. Jag överskrider detta idag med stor marginal (byggt långt innan detaljplan och bygglov var ett krav). Om min enda möjlighet att bygga
2 svar · 3,1k läst
H
HomeBase88: [citat] Tack!
11 svar · 6,1k läst
A
Alias_Olle: En byggnad behöver inte vara skyddad i detaljplanen för att det ska finnas restriktioner och starka krav gällande varsamhet, ex i en inventering som det hänvisas till här ovan. Rent generellt förkastar jag allt vad mäklaren säger vid en försäljning, kommer de ut och låser upp huset vid visning så har de fyllt sin faktiska funktion enligt mig... Det finns naturligtvis väldigt
4 svar · 1,8k läst
·
A
Alias_Olle: Är det uppstaplat som ett villkor i förhandsbeskedet är min bedömning att det är ett villkor som ska uppfyllas för att bygglov ska kunna beviljas med förhandsbeskedet som grund. Sen går det alltid att diskutera mindre ändringar som ex färg på takpannor och hänvisa till andra byggnader i området. Frångås villkoren i förhandsbeskedet kan det istället bli aktuellt med helt ny
1 svar · 1,5k läst
R
Räknenisse: [citat] Jag tror det beror mer på att hyresgäster normalt inte räknas som sakägare och därför inte har samma möjligheter att påverka, än att de inte skulle bry sig om sin boendemiljö bara för att det inte finns ekonomiska incitament.
73 svar · 19,5k läst
·
P
Paragrafryttaren: Om du vill slippa byggsanktionsavgiften för att ha ändrat i den bärande konstruktionen utan startbesked kan du göra en anmälan för den i samma anmälan som för eldstaden och låtsas som att det inte redan är gjort. Handläggare gör inga platsbesök för sådana åtgärder om du har bra ritningar och en bra kontrollplan.
2 svar · 1,3k läst
T
tpsoft: Gällande det röda huset på Nybyvägen finns det enligt info en del som hänt. Var ursprungligen en fiskestuga för yrkesfiskarna i sjön men sen blev det plötsligt en vanlig villa där och då började kommunen att protestera on jag förstått det rätt. Kommunen vill ju att det ska finnas möjlighet att gå/komma ner till vattnet kring sjöarna vilket iofs är bra men de gör samtidigt
3 svar · 4,0k läst
·
harry73
harry73: @Torpeden, hur gick det för dig? Fick du bygglov, väntade du, blev det ett svartbygge? [citat] Att riva en murstock och bygga upp igen borde vara renovering/underhåll och inte kräva bygglov. Om husets utseende eller konstruktion ändras, kan det dock krävas bygglov. Se till att inte köpa huset innan du vet att du inte får stora problem med det. Så ring kommunen och fråga vad som gäller
11 svar · 11,8k läst
R
Räknenisse: [citat] Man ska betala den taxa som gäller då ansökan lämnas in. Precis som ärendet ska avgöras efter de lagar som gäller på dagen då ansökan lämnas in.
13 svar · 3,5k läst
·
T
t451: Alla: Tack för kloka synpunkter och diskussion. Jag har efter lite efterforskning förstått det som att båda husen ägdes av samma ägare för 6 år sedan och gissar att förrådet byggdes då på detta tighta vis. Det skulle ju kunna förklara att ingen opponerade sig mot placeringen av förrådet. Som jag skrev kommer jag inte bråka med grannen. Så farlig är inte situationen. Däremot
36 svar · 17,9k läst
H
HomeBase88: [citat] Jag tycker faktiskt det är för stort men har litat på min arkitekt. Där ligger ett förråd i norra änden som är skiljt från garaget. Men ett förråd kan ju ligga någon annanstans. Jag funderar på att börja med en carport och att det sen kanske görs om till garage men det är en annan diskussion. Utrymmet ovanför var också tänkt till förvaring av grejer som man kanske inte
31 svar · 7,0k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tror tvärt om att det ofta är lokalpolitikerna som bänder på rigida regler för att hjälpa kommuninnevånarna. Jag är försiktigt positiv till de brotten mot lagens bokstav. Naturligtvis vore det bästa ett robust system med rimliga regler som gjorde att sådana som TS behvde sätta sin tillit till att ha rätt lokalpolitiker som prioriterar den enskilde framför systemet, men när vi
56 svar · 9,9k läst
·
H
Husqvarna220Ac: Prata med bygglovshandläggaren före man börja bygga, vi ska också bygga på gården, mailade med bygglovshandläggaren, som svarade väldigt snabbt, och trots det som står i vår detaljplan, så inga problem att bygga högre mm..de är människor som brukar förstå..ibland.
1 svar · 1,1k läst
N
nickspi: Kollade bland alla gamla papper som följde med huset men garaget är tillbyggt så fanns inget med att utgå ifrån. Kan man tänka att det eventuellt finns gamla bygglovshandlingar kvar hos kommunen? Osäker på när byggnaden uppfördes. Huvudbyggnaden är från 60-talet. Känns lite överkurs att blanda in en arkitektfirma i allt. Det jag känner är mest bökigt är att gå och måtta
2 svar · 1,9k läst
H
HomeBase88: Bygger utanför detaljplan.
10 svar · 4,2k läst
H
HomeBase88: Har haft fullt upp med familj, jobb och allt kring huset. Min arkitekt ritade upp ett snyggt hus inom 7 meters bredden, är väldigt nöjd med resultatet och hoppas bygglovet blir godkänt i sommar.
44 svar · 12,8k läst
·
Bart
Bart: Hur gammalt är huset?
15 svar · 3,5k läst
·
A
Alias_Olle: Det är fler funktionsmått än vändcirkeln som ska uppfyllas. Standarden som det hänvisas till i byggreglerna kostar pengar, men många kommunen har satt ihop egna lathundar med de vanligaste kraven, ex: http://infobank.nacka.se/handlingar/miljo_och_stadsbyggnadsnamnden/2010/20100519/25_bygglov_Riktlinjer_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
2 svar · 916 läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Snälla, renovera fönstren ni har! Finns inget som mördar utseendet på ett gammalt hus så mycket som moderna fönster. Varför vill ni byta?
11 svar · 3,6k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: En meter, eller närmare 90 cm om man ska vara petig, stammar kanske ur 2 kap. 1 § sista meningen byggningabalken, som tro det eller ej fortfarande är gällande svensk lag (om än huvudsakligen arkaisk och ej tillämpbar). Och strängt taget bygger ju TS inte mot grannens tomt, men det är ändå lite kul att kika på byggningabalken nu och då. [citat]
22 svar · 4,0k läst
B
bearmaniac: Hur har det gått i frågan?
17 svar · 15,9k läst
·
Anna_H
Anna_H: Fundera på att rita lite flexibelt, så att det finns 1-2 rum i fil där du enkelt kan välja om de ska höra till bostaden eller verksamheten!
6 svar · 4,9k läst
A
Alias_Olle: [citat] Min bedömning är att det ska vara ok att bygga så totalarean blir 165m2 då 15m2 är utanför detaljplan och det finns beslut på det. Så utifrån detaljplanen har du fortfarande bara byggt de 100m2 som den tillåter, tillåter detaljplanen 150m2 bör du får bygga 150m2 utan att de bygglovsbefriade spelar in. Blir det en diskussion om att du först måste bygga 35 och sedan ansöka
3 svar · 1,3k läst
T
Telefu: Plank som krävde grannyttrande. Väl motsvarande handläggning som en altan. Grannyttrandet höjde avgiften med 900 kr. 11 000 låter sjukt dyrt! Ok avgift kan jag tycka. Gratis handläggning finns inte. Tar man bort avgifter så hamnar det på skatten. Bättre att den som är i behov av bygglovet betalar istället för att det ska drabba hela skattekollektivet.
6 svar · 3,1k läst
Utsättaren
Utsättaren: Tyvärr är inte alla kommuner så bra på att ange höjder på nybyggnadskartorna fast att det finns angivet även i HMK vad som är önskvärt. Skräckexempel jag sett har en höjd per hörn och några från när gatan anlades. Sen är det en mindre kulle mitt på tomtmarken med 0,5-1m skillnad. Många kubikmeter att schakta bort bara för att komma ner till någorlunda rätt höjd.
7 svar · 3,4k läst
R
Rickard Ohlin: Det står i lovbeslutet vem som är KA. Eller I kontrollplanen vem som är det. Förmodligen är det BH, byggherren, dvs DU. Tack för påminnelsen om att skicka in kontrollplanen för slutbevis. Vi rev ett bygglovat uterum o ersatte det med lovfria byggnationer förra sommaren. Snart undrar väl STB hur det går...
1 svar · 6,9k läst
·
N
Noell: [citat] För det första, är du helt säker på att det inte finns några bestämmelser om minsta tomtstorlek? Kan även vara i form av fastighetsplan (separat plan) eller fastighetsindelningsbestämmelser. Sen om jag tolkar dig rätt så finns det en planbestämmelse som säger att 20 % av fastigheten får bebyggas, förutsatt att den kan styckas i två jämnstora delar? Det låter som en
8 svar · 1,9k läst
Dowser4711
Dowser4711: Har du fått något slutbesked ännu? Givetvis har du, precis som alla andra rätt att få ta del av kommunens diarie. Har du inte fått något slutbesked ännu kanske det kan vara görbart, men annars så är det ju en ändring av fasad/karaktär som kräver ett nytt bygglov, så då tror jag att ditt gamla bygglov är irrelevant. Men, å andra sidan, hur ofta anmäler grannarna att nån målar
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.