Hej!
Jag har en tomt som jag krigat med kommunen under årens lopp först och främst sökte jag ett förhandsbesked ang bygglov men fick avslag överklagade och gick vidare men fick samma svar där.

Sen några år efter det tänkte jag att jag fyller ut tomten och gör en parkering så mitt företag kan nyttja marken. Det var då kommunen ringer upp mig och tycker det är en dum idé och jag bör istället söka ett förhandsbesked för bygglov då dom skall komma att ändra bestämmelserna i mitt område.

Jag blir givetvis jätteglad och drar tillbaka ansökan om marklov för att höja marken.

Nu har jag fått ett svar på min ansökan.
Och det är tydligen nya bestämmelser att ta i beaktning. Tomten är i 2 plan varav ena delen är en parkering på ca 200m2 med en slänt på 5m ca för att sedan vara plant.

Kommunen skriver att man får göra minimal åverkan på marken och huset skall anpassas efter tomt och ej tvärtom. Finns det någon som är grym på dessa bestämmelser som vet hur jag kan gå vidare på bästa sätt då dom är positiva till bygglovet i sig men inte att höja marken? Tycker det är ett väldigt konstigt resonemang dom har anammat?

Hade vart tacksam om det fanns nån vänlig själ som kan komma med råd :)

Mvh
Marcus

Vad var anledningen till avslag förra gången? Och vad är anledningen till att det går nu? Förtätning, LIS, ny översikts- eller detaljplan?

Enligt 2 kap PBL ska hänsyn tas till förutsättningarna på platsen, vilket innefattar bland annat landskapsbilden, dvs välja hus anpassat efter platsen och inte anpassa platsen efter husen. Olika områden tål olika mycket förändringar innan det sticker ut så mycket att det inte kan bedömas lämpligt, vilket verkar vara fallet här.

Så det är väl till att försöka hitta en souterränglösning som kan funka, eller se till att det går att ordna med ramp ned till huset om du inte vill bygga i slänten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.