Hej!

Jag har en hästgård och vill nu bygga ett 76kvm stort vindskydd till hästarna i hagen. Problemet är att detaljplanen säger att ”marken skall hållas öppen”, samt att den är prickad med texten ”får ej bebyggas”- (detta gäller alla beteshagar, bostadshuset och stallet står ej på prickat område).
Att ändra detaljplanen kostar ju säkert 100.000 och det är ju mer än vindskyddet så det kan jag ju inte betala, så jag tänkte försöka få kommunen att godkänna ett ”avsteg” från detaljplanen. PBL kapitel 9 ger ju visst utrymme för att detta skulle vara möjligt, se bifogad bild. Tror ni att jag har någon chans att få igenom detta om jag motiverar det med att detalj-planen säger att marken ska vara öppen, och för att hålla marken öppen används betesdjur, och dessa behöver ett skydd. Då är ju byggnaden förenlig med detaljplanens syfte, och faktum är ju att den behövs ”för att området skall kunna användas på ett ändamålsenligt sätt”. Min fråga är, kan detta gå och hur ska jag formulera mig i min ansökan för att övertyga tjänstemannen att ett avsteg är helt ok? (Jag har minst 100 meter till närmsta granne och det är skog emellan så ingen av dem skulle se vindskyddet)

• Skärmdump av text från Plan- och bygglagen (PBL) om möjlighet till avsteg från detaljplaner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Om man använder ett tält som vindskydd, borde det inte räknas som byggnad.
Och skulle du få problem med den, kan du använda den säsongsbunden (t ex bara på vinterhalvåret) eller så kan du sälja den vidare Grått 6x6 meter stort tält som används som vindskydd.
Den på bilden är 6x6m, så hälften av det du vill, men det kan vara en bra början

• Gilla
Henke_82 och 1 till
  • Laddar…
Om tältet är uppställt mer än några veckor så är det bygglovpliktigt. Ställ vindskyddet precis utanför den prickade marken?

Avsteg från detaljplan finns inte enligt gällande plan- och bygglag. Men man kan godta tidsbegränsade åtgärder. Sök ett tidsbegränsat lov med motivering att du behöver det för närvarande för hästarnas välmående och att behovet borde ha förutsetts redan när detaljplanen togs fram (om nu inte de förutsatte att du skulle ha vindskydd där marken inte är prickad, i sådant fall så skulle jag inte klandra kommunen för att neka ett tidsbegränsat lov om ägaren istället utnyttjat byggrätten till annat...).

Kolla med kommunen hur lång tidsbegränsning som är rimlig. Ett vindskydd som är tänkt att stå i fem - tio år och sen kan byggas om på annat ställe med nytt tidsbegränsat lov när det är förfallet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.