Bygglov
Utsliten och utdömd: [citat] Ja jag tolkade det bara som TS ville bygga ut förråd/garage. Användningsområdet är oklart Men utbyggnaden är för stor och även nuvarande förråd är för stort för att kunna utökas inom de nya lovfria reglerna. Enda öppningen för att slippa lov i TS fall är om förrådet är i samma huskropp som nuvarande huvudhus. Annars är det nog kört och det behövs lov.
Peter321: [citat] Tack, jag fick även svar från länsstyrelsen att det var så det låg till.
Abyaby: [citat] Du får ju också höja med 50 cm utan tillstånd.
mattias.rask: [citat] Kollat på de nya reglerna som gäller från 1 dec? Kanske så att ni inte behöver bygglov längre…
Robert-san01: [citat] Nej, det är inget de kräver. Det är en tjänst man kan nyttja för att vara säker på att man fått allt rätt INNAN man gör åtgärden. Därav benämningen "Frivillig".
Mikael_L: Ahhh .. Ajdå, det var en så gammal tråd som dök upp i flödet ... Jaja, ibland ramlar jag också dit.
hempularen: Har inte hört om viktad vinkel, men vet inte. Takvinklarna behöver ju uppfylla två olika begränsningar i detaljplanen. Dels byggnadshöjden som räknas från en linje i 45 grader från högsta punkten linjen träffar, i ert fall övergången mellan takvinklarna. Höjden räknas till en tänkt skärningspunkt mellan den linjen och ytterväggen om den dras uppåt. Men även detaljplanens krav
Claes Sörmland: Normalt ska detaljplanen vara så tydlig att det ska gå att utläsa om en avstyckning enligt fastighetsbildningslagen kan göras av Lantmäteriet. Du kan ju rådfråga kommunens folk, det är gratis och kräver inget förhandsbesked - det sker inom ramen för förvaltningslagens serviceskyldighet. Men det är ju inga bindande råd du får.
Älskartimmer: [citat] Länsstyrelsen avslog förhandsbeskedet en gång tidigare och återförvisade den till byggnadsnämnden för bättre motivering. Nämnden godkände ansökan igen och hänvisade bland annat till ett planprogram som föreslår bebyggelse helt i närheten av platsen (på jordbruksmark, vi flyttade platsen pga det är inte ok att bebygga på jordbruksmark). Så det känns att en gedigen
Simonsen: [citat] Hej och tack för svar. Ja, det finns en areal inskriven och gränserna finns utritade på karta.
orjanr: Intressant dom. Särskilt intressant att det krävdes ett överklagande för att hitta någon som kunde reda ut tidsfristerna korrekt. Det borde inte behöva krävas. Jag misstänker att många som har rätt till nedsättning av avgifter inte får det om de inte överklagar och det är väl knappt värt besväret. Sen är det dåligt att de misslyckats med att anonymisera parten i målet. På ett
saltet: Nu behövs också att ta bort 300 m möjligheten och återgå till 100 m.
Manganbangan: Det ska vara vara den del som ligger över trappan som blir byggnadsyta och den kan eventuellt även kräva bygglov som sagt
Linnis79: Hej! Vad skriver jag i ett förhandsbesked? Jag funderar på och buda på en jordbruksfastighet på 6 ha. Det finns ett torp på marken, men tyvärr är syllen dålig. Vad kan det kosta och åtgärda det? Min primära fråga är att jag vill söka bygglov för ett hus på 120 m2, ett hus som är en och en halvplan i lantlig stil. Det ligger en sjö och jag vill bygga så nära sjön som möjligt
hempularen: [citat] Men är det ett problem i sammanhanget? Kostnaden för en evetuell byggsanktionsavgift bör ju vara nästan försumbar i förhållande till kostnaderna för mäklare och andra försäljningskostnader. Och kostnadrr för juridisak ombud osv. Och hur är det ned försäljningen, kan det tänkas att ex. mannen kan köpa ut dig och kunna bo kvar? I så fall blir det ju ett ännu mindre
2Bygg: [citat] Hej End, Undrar om ditt utlåtande från Konstruktör var något som löst problemet. Tacksam för svaret.
JBa: Med insynen får du publik när det tränas på helikoptern. Det är en bra övning för stela höfter på ålderns höst. Samtidigt är det nåt många vill slippa se. 🫣🥳
TurboLisa: [citat] Detta är en gammal tråd. Men rättshaverister finns överallt. Det är bara att vänja sig och behålla lugnet. De har tid. Ni är stressade. Låt rättsväsendets kuggar snurra. Och ni som har bråttom framöver lär av detta. Sånt är livet, folk som heter Ove finns överallt, fast de flesta går inte att smickra med matlådor.
Räknenisse: Fråga efter vad deras ställningstagande att huset skulle ha rivits och återuppbyggts grundar sig på. Ger handläggaren inget besked om det lyft frågan till chef om att du inte får del av relevant information, och därmed inte kan tillvarata dina intressen genom att korrigera, bemöta eller motbevisa den. Var den som är saklig och håller sig till det som är relevant och korrekt i
Discoman: [citat] Det är ju rätt tydligt att inriktningen är att inte förvanska, och det prövas av byggnadsnämnden. Dom borde kunna svara på om du får dra in VA och bygga modernt badrum i husen innan du anlitar en arkitekt.
nybyggarn3: Jag undrar också hur det gick för TS?
Claes Sörmland: Det går att göra så. Men ja tror inte att din pergola alls omfattas av några bygglovskrav. Om du nu inte bor i ett värdefullt bebyggelseområde.
jonaserik: [citat] Inga problem med vedupplag i framtiden, finns det vedspis/kanmin/vedpanna så är det ett måste med ett vedupplag. Inget konstigt, har själv så på 15 m3 och ingen säger något. Klart dom måste vara på en plats som inte sticker i ögonen på en ev granne som kan vara trulig.
Demmpa: Tänk även på "sikttriangeln" vid korsning, utfart, GC-bana mm. https://www.jarfalla.se/gatorochtrafik/trafiksakerhetochregler/hackarochbuskage.4.640dac6b1300db73e7c800011646.html Lite OT med anledning av vissa inlägg i tråden: "När jag vill bygga en bygglovbefriad åtgärd nära tomtgränsen måste jag fråga grannen. Men hur gör jag om det är kommunen som äger marken? Kommunen ger inte
FC_Bygg: [citat] exakt, regelbördan borde reduceras så att begränsningar tas bort.
carb: Har ett rum i lägenhet där terass kan vara lämpligt. Varit i kontakt med arkitekt som bad mig först söka en konstruktör. Tacksam för hjälp 🙂
Utsättaren: Jag kan rekommendera att du beställer utsättning av pålarna från kommunens mätningsingenjör alternativt en mätkonsult.
hempularen: Så tolkar jag det, men man bör kanske vänta och se hur det slutliga resultatet blir när lagen införs. Skulle ju kunna bli någon idiotdetalj som att ´"utbyggnaden" måste ha minst 20cm väremisolering i väggarna...