Bygglov
Contrefort: Du kan läsa i kommunens taxa vad som gäller. Bör finnas hyffsat lättilggängligt på nätet om su googlar. Jag har inte studerat skillnaderna mellan dessa så kan inte säga hur det brukar vara. Rivning och markförändringar ingår i ett bygglovsbeslut om dessa redovisas i handlingarna. Hur det avspeglar sig i taxan måste du ta reda på själv dessvärre, men det blir knappast billigare att
Anonymiserad 135652: Kommunen har en serviceskyldighet enligt 4§ Förvaltningslagen (FL) som innebär att de ska svara på allmänhetens frågor så fort som möjligt. De är bara skyldiga att svara på de frågor som rör deras område (exempelvis kan olika nämnder i kommunen ha olika ansvarsområden och nämnderna är då bara skyldiga att svara på de frågor som rör deras område). Dock ska de hjälpa till att
Jonatan79: [citat] Kör på som du har tänkt, med bygglov för fritidshus och anpassa det invändigt som om det skulle vara ett permanentboende. När slutintyget kommer från kommunen kan du fundera på om det kanske är smart att bosätta sig där på heltid ;)
Staffan-N: [citat] Ja jag ringde. Kommer inte ihåg exakt vilken avdelning men det var någon som höll på med bygglov och anmälningar, inte de som bedömmer om em byggnad är skyddsvärd eller ej.
Cockaby: [citat] Oj, har det redan gått så lång tid! Frågade runt lite i området och ingen hade fått godkänt för takkupa även om det var okänt hur mycket de hade försökt. Men har inte sett någon av de som gjort iordning sin vind efter det som byggt takkupa heller. Det vi däremot gjorde var att sätta ett större takfönster där nederdelen öppnar upp som en balkong. En liten trevlig
Workingclasshero: För 15 år sen installerade jag en utvändig rökkanal och det räckte med bilder och en bygganmälan. /W
Claes Sörmland: [citat] Du har rätt som part i tillsynsärendet att ta del av allt material som har tillförts ärendet av kommunen. Det är bara att begära att de skickar dig det, allt från första anmälan, tjänsteanteckningar och annat material. Den rätten har du genom 10 § förvaltningslagen. Tanken är att kommunens medarbetare ska spela rent och med öppna kort, inte fulspela och ljuga.
steffo_b: [citat] Det enda som jag vet är att eventuella kupor inte skall vara "volymskapande". Vilket är en ganska vag beskrivning som säkerligen har massor av olika tolkningar men den enda riktlinjen jag hittat är att takkupan inte får vara mer än 1/3 av husets längdmått. Dvs jag kan inte på något sätt hävda att mitt påstående är korrekt men såvitt jag förstår det så är kuporna i din
EmmaIS: Ja billigt verkar det inte vara att ansöka om ny detaljplan… Men alternativet är att flytta och då tillkommer ju lagfart, avgift för pantbrev samt mäklararvode på ca 300k totalt så då känns det lite mindre hemskt att betala för en ändrad detaljplan 😅 Och ingen brådska har vi heller att öka storleken på huset, så att få till ändring av detaljplan känns som den bästa
Contrefort: [citat] Jag kan svara på frågan om svartbygge. Bygglov kan beviljas i efterhand om det som byggts uppfyller de kriterier som krävs, eller att det kan ändras så att kraven uppfylls. Det behöver bara rivas om man inte kan bevilja bygglov. Detta förutsätter att den som byggt också söker bygglov (med vissa undantag där byggnadsnämnden kan ”söka” bygglovet åt dig).
Hubbe73: [citat] Nja, det känns som att jag ligger lite i händerna på deras välvilja att få slutbeskedet godkänt så snart som möjligt när bygget är klart. Inte riktigt värt pengarna att strida för.
Genomklok: [citat] Ja, det var de undantagsfallen jag tänkte på. Men det är många nålsögon att passera på vägen dit.
MetteKson: [citat] Hade ni inte även höjt räcket? Säkerheten är bättre med stående ribbor eftersom det är svårare att klättra på dem så du har gjort en förbättring, men det fråntar inte kravet på bygglov. Lek med tanken att terassen har ett bra och fullt godkänt räcke, men du vill att det ska se annorlunda ut för att du och före ägaren inte har samma smak. Skulle det krävas bygglov då?
Genomklok: [citat] MÖD är vägledande. Men varje ärende ska ändå bedömas för sig, utifrån dess förutsättningar. [citat] Ja, så är det. Sammanträde hålls om någon begär det, annars inte. Syn kan domstolen säga nej till, men det verkar de ju anse behövs i det här fallet. [citat]
Crushouse: Är er fastighet inom plan så kan ni läsa i planen vad som gäller minsta tomtstorlek mm. Kan också vara bra att prata med kommunen om det råder speciella regler för området (kultur mm). Är det inom plan och det anges t.ex. minsta tomtstorlek om 1000kvm är det bara att ta fram en karta och lämpligt underlag för att skicka in till Lantmäteriet om avstyckning enligt detaljplan.
Claes Sörmland: [citat] Äter inte på dessa kvadratmetrar eftersom den fördaterar bygglovsbefriade byggnader. Fanns inte ens bygglovskrav vid tiden när den uppfördes. [citat] Äter inte på dessa kvadratmetrar eftersom den fördaterar bygglovsbefriade byggnader. Fanns inte ens bygglovskrav vid tiden när den uppfördes. [citat] Äter inte på dessa kvadratmetrar eftersom den fördaterar bygglovsbefriade
Claes Sörmland: Men enligt TS visar ju ritningarna som har lämnats in med bygglovsansökan "både befintligt hus och tilltänkt tillbyggnad". Informationen ska ju redan vara en del av bygglovsansökan. Kontakta handläggaren direkt och kolla exakt med det är som de tycker saknas för prövningen. Gissa inte, det kostar bara en massa pengar. Har arkitekten misslyckats med att rita fullödiga handlingar kan du
Lösvirkeshuset: Hej! Slänger ut en fråga bara för att se om någon har någon erfarenhet eller tanke. Frågade kommunen om saken och hans svar var "vi får väl se". De är ökänt "griniga" när det kommer till bygglov på denna by. Är i kast med att göra upp med markägaren om en avstyckning för att sedan bygga hus med garage, om allt vill sig väl. Som ni ser på kartbilden löper det en stig tvärs
Claes Sörmland: Det kan vara klokt att tänka på. Tillsynen är inte din vän, de är istället som en kombinerad polis/åklagare/domare. De är ute efter att sätta dit dig även om du är oskyldig. Och just i fallet byggsanktionsavgift så är detta enligt domstolsväsendet en strafflik sanktion så precis som nämns ovan ligger bevisbördan på byggnadsnämnden. Det innebär att byggnadsnämnden ska bevisa
Piffy: Nej någon sådan har jag inte. Men det är en vägg som går igenom hela fastigheten. Väggen är tjock ca 23cm. Fastigheten är ihop byggd i vinkel. Huskropp A-B och C-G. Det var därför jag tror den är bärande.
Vemsomhelst2: [citat] Jag tror inte heller att man aktivt försöker göra något planstridigt. Men man lägger heller inte så mycket jobb på att undvika det. Och till viss del förstår jag att man tycker det blir komplicerat att göra hundra undantag i planen.
ELIDI: [citat] Har ingen möjlighet till det tyvärr Nej vi hade inte det. Vi har använt dom lösningar som finns med akustikprofiler i tak och stegljudsdämpande foam under golv. Dubbla lager golvgips och dubbla lager takgips, stenullsisolering mm. Men riva upp golv eller sätta dit ytterligare gips i tak är ju ett jäkla jobb om ljudet ändå vandrar via gamla delen. Att göra allt detta bara för
petersthlm: [citat] Jag har jobbat en del i Sketchup. Min metod har varit att parallellt med 3D-modell rita planritningar i 2D. Det har fördelar och nackdelar. Fördelen är att det t ex går snabbare att rita upp huset visuellt i 3D på en tomt/fastighet och sedan "slipper" rita ut alla våningsplan i 3D utan gör det jobbet endast i 2D (som krävs för bygglov mm). Men helt perfekt är det inte. Själva
tholmberg: [citat] ja de är de man kan se som klurigt, tänker om någon satt upp dessa och haft samma funderingar, och kring vad som gäller?
TommyStrandberg: [citat] Vi bor i södra Tyskland och där är så kallade stenhus standard. Känner inte till Finja-block utan här byggs husen i tegelblock (Hohlblockstein) 35cm tjocka med en massa luftkanaler. Väggarna är sedan som i ditt fall putsade på utsidan och insidan. Här används en kalkputs som är något elastisk i jämförelse med cementputs. Väggarna är sedan målade med så kallad
L8ttas: [citat] Ja så är det försvaret "ställer till" det för många.
Charlotte Andersson: Om mann bor på en lantbruksfastighet och har (eller tänker starta) en deklarerad verksamhet som innefattar djurhushållning så får man bygga komplementbyggnader utan bygglov på fastigheten som avser detta. Dock ska man ha koll på Länsstyrelsens regelverk avseende djurhushållningen. Somligt är anmälanspliktigt till dem
Claes Sörmland: Precis, grannen kan stoppa den bygglovsbefriade åtgärden närmare än 4,5 m till gränsen. Men inte stoppa bygglov.