Hej!

Vad skriver jag i ett förhandsbesked?

Jag funderar på och buda på en jordbruksfastighet på 6 ha. Det finns ett torp på marken, men tyvärr är syllen dålig. Vad kan det kosta och åtgärda det?

Min primära fråga är att jag vill söka bygglov för ett hus på 120 m2, ett hus som är en och en halvplan i lantlig stil.

Det ligger en sjö och jag vill bygga så nära sjön som möjligt utan att följa regler som gäller om man bygger nära sjön. Därför tänkte jag bygga 200 meter ifrån sjön och hoppas att jag får lite sjöutsikt.

Det är LIS område åt båda hållen av fastigheten där de medger byggnation på 300m2 bara ngr meter ifrån vattnet. På det området är det 10-15 hus i mycket modern stil.

Åt andra hållet är det också LIS område som medger 250m2 nära vattnet.

På denna mark blir det svårt, el omöjligt och bygga nära vattnet. Om det dock går igenom har de som maxyta att bygga 70 m2 mellan 0-100 meter ifrån vattnet och 80 m2 mellan 100-200 meter ifrån vattnet. Därför vill jag lägga huset precis ovan 200 meter ifrån vattnet.

Det är dålig skog på marken. Träden är inte så stora

Vad ska jag skriva i min ansökan om förhandsbesked för att lättast få igenom mina önskemål?

Huet är tänkt och användas som bostadshus året runt då det gamla torpet inte är vinterbonat. Det finns även ett förråd, dass mm som ligger uppe vid torpet

Nybyggnationen ska också användas till uthyrning vår, höst, sommartid och även ngr helger på vintern.

Dvs uthyrning minst fyra veckor på sommaren då jag har en sommarstuga och vara i. Jag kommer köpa två kanoter,sup bräda(jag är osäker om brädan heter så) samt roddbåt till fiske till och börja med.

Tacksam för många svar ifrån er duktiga medlemmar på denna sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.