12 001 läst ·
55 svar
12k läst
55 svar
Rättshaverist till granne
eviljava skrev:
Med tanke på att,som jag skrivit tidigare, alla i byn skulle bli glad om någon/vi byggde på den marken, så får man väl ändå säga att det är allas bästa intresse? Alla utom just den sura gubben som klagar för att han gillar att jävlas och kan. Han ska ha ALL rätt i världen att klaga, annars skulle vi ju leva i någon form av diktatur, och det vill ingen! Men det är ju inte det det här handlar om. Att han kan fortsätta klaga och klaga och klaga och klaga utan direkta skäl och att det kostar honom mer än porto, är ju det som är fel. Om du läser tråden från början så får du kanske lite mer insikt, eller inte?
Självklart måste man kunna överklaga, men inte "in absurdum". Rättshaveristerna tar alldeles för stor plats, och värre och värre blir det i och med datoriseringen, då ett överklagande idag inte innebär någon som helst ansträngning. En symbolisk kostnad för att lämna in sina anmälningar vore vettigt. Det behöver inte vara någon stor summa alls, det handlar egentligen om att täcka upp det som förut kostade pengar, dvs kopiering a papper, frimärken mm. Det är en spärr som stoppar många av dem som inte alls har nåt emot planerna egentligen utan bara överklagar för att de kan.
Som vi skrivit tidigare här så är det inte på komunalnivå (eller kanske ens LS) som det ska kosta att överklaga. Är helt med på vad du menar, men har svårt att tro att någon rik "dirre" ska kunna muta sig fram hos förvaltningsrätten mm. Men jag kanske är naiv igen?hempularen skrev:Nej möjligheten att överklaga ett myndighetsbeslut gratis är viktig. Antag att du får en granne som vill bygga en 2000 kvm "villa" på en liten tomt i ett gammalt egnahemsområde. Han är samhällets lokale "stöttepelare" kommunens tjänstemän går med på vad som helst. Handläggaren är rädd att inte få följa med på golfrundan eller segelbåten nästa helg om han inte godkänner bygget.
Så fort du överklagar så ordnar de fram ett nytt beslut som måste överklagas osv. För att slippa få detta stilbrott som bryter mot varje del av detaljplanen som granne så kanske du tvingas överklaga 100 beslut på ett år. Illa nog att behöva göra det, men antag att det dessutom kostar 1000 kr st?
Tack för input! Mer konkreta tip och råd (som jag efterfrågar med denna tråd) är välkomna!
Jag har läst och jag förstår (så avancerat är det faktiskt inte). Men om DU läser mitt inlägg så ser du att jag skriver "Jag lägger mig inte i det enskilda fallet."babylonbob skrev:Med tanke på att,som jag skrivit tidigare, alla i byn skulle bli glad om någon/vi byggde på den marken, så får man väl ändå säga att det är allas bästa intresse? Alla utom just den sura gubben som klagar för att han gillar att jävlas och kan. Han ska ha ALL rätt i världen att klaga, annars skulle vi ju leva i någon form av diktatur, och det vill ingen! Men det är ju inte det det här handlar om. Att han kan fortsätta klaga och klaga och klaga och klaga utan direkta skäl och att det kostar honom mer än porto, är ju det som är fel. Om du läser tråden från början så får du kanske lite mer insikt, eller inte?
Mitt inlägg syftade snarare till samhällskonsekvenserna om man tog bort denna möjlighet.
Glufsglufs skrev:Tigger och babylonbob...ni har ju rätt båda två fast i olika vinklar. Ja, det är "gubben" som satt stopp för bygget i nuvarande skede och det är ju tråkigt plus helt orimligt förjävligt då "resten" av byn med övriga tomtgrannar välkommnar er men det är också varje grannes rätt att överklaga så om man ska förutsätta att någon inte gör det så kan det ju som synes bli fel och som sagt tråkigt när man litar på andras goda vilja men det är ju i det Tigger har sin poäng, som läget är nu så kan man ju inget göra än att acceptera och vänta. Jurudik och logik går inte hand i hand så egentligen är det bara Anna_H som har fel.
Ingen har efterfrågat vem som har rätt eller fel här, men tack ändå för din kommentar.
Så väldigt lätt att glömma bort människan i all byråkrati och jurudik.
eviljava skrev:
Vem har sagt något om att man skulle ta bort någons rätt att klaga!? Återigen så var syftet med denna tråd att få råd och tips från människor i liknande situationer, inte höra din åsikt om att leva i ett förtryckt samhälle. Och du får gärna lägga dig i om du har något konkret att komma med, det är därför som sådana här forum finns väl? Tack för ditt svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Då har jag rensat bort en del personangrepp ur tråden.
Skärpning!
Skärpning!
Hej!
Ärendet ligger hos förvaltningsrätten just nu och vi får en handläggare där tidigast i April. Hur lång tid det tar sedan vet jag inte? Ser dock fram emot den nya Plan och bygglagen som kommer i Maj och som förhoppningsvis gör att sådana här mål där det klagas för klagandets skull, behandlas och avslutas betydligt fortare. Vill bara gå vidare i livet och bygga vårat drömmboende och slippa bo 4 st på 58 kvm lägre...
Tack för att du frågar
Ärendet ligger hos förvaltningsrätten just nu och vi får en handläggare där tidigast i April. Hur lång tid det tar sedan vet jag inte? Ser dock fram emot den nya Plan och bygglagen som kommer i Maj och som förhoppningsvis gör att sådana här mål där det klagas för klagandets skull, behandlas och avslutas betydligt fortare. Vill bara gå vidare i livet och bygga vårat drömmboende och slippa bo 4 st på 58 kvm lägre...
Tack för att du frågar
Detta är en gammal tråd. Men rättshaverister finns överallt. Det är bara att vänja sig och behålla lugnet. De har tid. Ni är stressade. Låt rättsväsendets kuggar snurra. Och ni som har bråttom framöver lär av detta. Sånt är livet, folk som heter Ove finns överallt, fast de flesta går inte att smickra med matlådor.babylonbob skrev:
Hej!
Vi har fått möjlighet att köpa en underbar tom brevid mina föräldrar, som ligger på landet (2 mil till närmaste småstad). Alla grannar är positiva och glada att det är just vi som ska köpa tomten, vars släkt har bott på orten i över 100 år. Alla...utom en.
Denna ensamstående äldre man har bestämt sig för att överklaga ALLT som går att överklaga, vad gäller förhandsbesked och bygglov. Alla andra grannar har försökt prata med honom och komma fram till varför han är emot det hela, men utan resultat. Hans argumet är i stort sätt det att han inte vill ha några andra grannar, och att dom som redan bor där lika gärna kan flytta dom med.
Vi sålde våran lägenhet då vi var helt säkra på att ingen skulle klaga och att vi skulle få bygga ganska omgående (han är konflikträdd och pratar inte med någon och går aldrig ut på dagen). Tji fick vi.
Vi började i oktober 2009 med att skicka in ansökan om förhandsbesked och fick ett godkännt av komunen i februari. Grannen överklagar detta (väntar till sista dagen och åker in med överklagan till komunen) och sedan är det igång. Just nu (20101206) ligger ärendet hos förvaltningsrätten (vi fick även godkännt på alla punkter av Länsstyrelsen).
Vi vet ju att han inte kommer få rätt i någon instans eftersom det inte finns något lagligt som är till hans fördel i ärendet, men det är fruktansvärt jobbigt just nu. Vi har 2 tvillingar och den ena av dom är handikappad och har problem att gå (har rullator och skenor). Vi vill bygga ett hus anpassat för henne utan trösklar mm och vi var tvugna att sälja våran lägenhet som låg högst upp i ett 4 våningshus utan trappor, för det blev för tungt för oss. Vi sålde i maj och bodde hela sommaren tom sep i en gäststuga på 10 kvm som vi fick låna av en annan "blivande" granne där ute.
Tur i oturen så fick vi tag i en liten hyresrätt på 59kvm där vi nu bor idag, 4 presoner, på obestämd framtid. Vi ska söka bygglov innan jul trots att förhandsbeskedet ej vunnit lagakraft ännu, för att spara lite tid.
Är det någon därute som har liknande erfarenheter/tips att dela med sig av, så skulle vi vara väldigt tacksamma. Det här är väldigt kortfattat skrivet om våran situation och vill någon veta något mer så hör av er.
![]()
Klicka här för att svara