Befintlig byggnad, förråd är 27 m2. Den uppfördes enligt bygglovet (70-tal).

Jag vill bygga till förrådet med 24 m2.

Läser jag de nya reglerna så uppfattar jag det som att jag får bygga tillbyggnaden utan bygglov.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi får väl se exakt hur de nya reglerna blir när de klubbas.

Men du vill göra en tillbyggnad på en komplementbyggnad. I dagsläget får man bara göra bygglovsfri tillbyggnad på en huvudbyggnad. Jag har inte sett att det ändras.

Man skulle möjligen kunna hävda att hela komplementbyggnaden skall ses som bygglovsfri, men då får den vara max 30 kvm om du är inom detaqljplanerat område, eller 50 kvm utanför detaljplanerat. Ditt fröslag ger 51 kvm.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
U
S Skogsmulle25 skrev:

Läser jag de nya reglerna så uppfattar jag det som att jag får bygga tillbyggnaden utan bygglov.
Då får du söka bygglov och hoppas på att komplementbyggnader får vara så stora enligt detaljplanen.

Att göra lovfri tillbyggnad på upp till 30kvm, enligt förslaget på de nya reglerna, gäller endast bostads/huvudhuset.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
S Skogsmulle25 skrev:

Sök bygglov om du vill bygga nu, eller invänta nya regler

U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo det kräver bygglov inom detaljplan.
Enligt nya reglerna eller nuvarande?

Boverket tolkar nuvarande regler som att lovfria skärmtak för byggas även på komplementsbyggnader så länge de kragar ut från en byggnad och är tänkt att skydda en uteplats/matplats.

Text på boverket.se om regler för bygglovsfria skärmtak på kompletteringsbyggnader som garage och friggebodar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
U Utsliten och utdömd skrev:
Enligt nya reglerna eller nuvarande?

Boverket tolkar nuvarande regler som att lovfria skärmtak för byggas även på komplementsbyggnader så länge de kragar ut från en byggnad och är tänkt att skydda en uteplats/matplats.

[bild]
Jag tänkte enligt nuvarande PBL. Jag tänkte på ändamålet. Om det uppförs för en skyddad uteplats så är det ju bygglovsbefriat precis som du redogör för. Om man i själva verket inte alls bygger det för en skyddad uteplats utan för att man vill ha en carportstillbyggnad på sitt garage eller förråd är det bygglovspliktigt inom detaljplan. Jag läste trådstart som att det gällde detta men det kanske var fel? @Skogsmulle25 gällde det istället ett tak över en skyddad uteplats?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
U
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänkte enligt nuvarande PBL. Jag tänkte på ändamålet. Om det uppförs för en skyddad uteplats så är det ju bygglovsbefriat precis som du redogör för. Om man i själva verket inte alls bygger det för en skyddad uteplats utan för att man vill ha en carportstillbyggnad på sitt garage eller förråd är det bygglovspliktigt inom detaljplan. Jag läste trådstart som att det gällde detta men det kanske var fel? @Skogsmulle25 gällde det istället ett tak över en skyddad uteplats?
Ja jag tolkade det bara som TS ville bygga ut förråd/garage. Användningsområdet är oklart

Men utbyggnaden är för stor och även nuvarande förråd är för stort för att kunna utökas inom de nya lovfria reglerna.
Enda öppningen för att slippa lov i TS fall är om förrådet är i samma huskropp som nuvarande huvudhus. Annars är det nog kört och det behövs lov.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.