Hej, Jag sitter i en vidrig situation med ekonomiskt våld och annat våld. Döm mig inte. Jag fick dra för att rädda mig själv. Nu ska huset säljas och åter igen har han ställt till det. Huset renoverade han när jag drog. Det kan ju låta bra. Men han har gjort fasadbyte från trä till cederträ. Tagit bort en bärande vägg. Renoverat kök fine där behövs inget bygglov. Men han har ändrat storlek och plats på fönster i köket utan att kontakta bygglovsenheten i kommunen. Likaså fasadbyte och bärande vägg behöver ju sökas för. Vet ju att det kan bli sanktionsavgift i värsta fall och ringde och påpekade det för honom och ett ytterligare hot kom om jag kontaktar kommunen. Jag kommer ringa bygglovsenheten anonymt imorgon för att se vad som kan göras utan att uppge fastighetsbeteckning och hoppas de förstår min situation. Ev, om det går att söka bygglov i efterhand. Någon som kan detta lite mer och kan ge mig tips och råd? Snälla gör det. Allt detta kommer ju komma fram vid en försäljning. Vad kan hända nu kring detta? Solidariskt är jag ju ansvarig. Jag har lämnat in enskild skilsmässa för tre v sedan och fick dra innan för min säkerhet.
 
RoTe
Vänta tills de nya reglerna träder i kraft och hävda att åtgärderna skedde efter?
 
RoTe RoTe skrev:
Vänta tills de nya reglerna träder i kraft och hävda att åtgärderna skedde efter?
Vilka nya regler? Kan du länka något om det?😊
 
När de nya reglerna trätt ikraft kommer det här vara överspelat. Även om handlingarna kräver bygglov idag så blir saken helt överspelad 1 december. Det går inte att inleda ett bygglovsärende efter lagändringen för något som inte längre är otillåtet då.

Sen ska man nog inte vänta med att agera om situationen är som du beskriver den, med en våldsam man. Däremot kan ni kanske båda leva med att inte ta upp tillståndsfrågan utan tänka att det i sammanhanget är en vit lögn ni kan leva med.

Oavsett vilket, bra att du lämnar en våldsam man. Jag tror de flesta av oss här berömmer det, snarare än fokuserar på om du hade kunnat vara mer inblandad i hur ni skötte huset.

Lycka till! 💚
 
  • Älska
whak
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När de nya reglerna trätt ikraft kommer det här vara överspelat. Även om handlingarna kräver bygglov idag så blir saken helt överspelad 1 december. Det går inte att inleda ett bygglovsärende efter lagändringen för något som inte längre är otillåtet då.

Sen ska man nog inte vänta med att agera om situationen är som du beskriver den, med en våldsam man. Däremot kan ni kanske båda leva med att inte ta upp tillståndsfrågan utan tänka att det i sammanhanget är en vit lögn ni kan leva med.

Oavsett vilket, bra att du lämnar en våldsam man. Jag tror de flesta av oss här berömmer det, snarare än fokuserar på om du hade kunnat vara mer inblandad i hur ni skötte huset.

Lycka till! 💚
Tusen tack för fint svar.🩷 Jag bor skyddat nu och advokat inkopplat. Kommer det lagförslaget även gälla fönster och bärande väggar? Googlat runt. Går ej att kommunicera detta med mitt snart ex. Då han hotar med ekonomiska konsekvenserna det innebär för mig för han inte sökt bygglov. Ska ringa bygglovsenheten imorgon anonymt och säga nu får ni ett kanske annorlunda samtal och förklara och se om något kan göras i efterhand. Och advokaten jobbar på att jag ev, inte blir solidariskt ansvarig i detta.
 
Jag tror tyvärr inte att du ska räkna för mycket med att bygglovsenheten kan rådge dig om kommande lagstiftning. Reglerna är inte beslutade i riksdagen än och sannolikt kommer handläggarna behöva utbildas i höst för att lära sig det nya.

Orkar du tröska igenom de trådar som finns här på forumet i saken lär du dig nog mer. Ett enkelt råd är att lita på det Claes Sörmland skriver. Han har sällan fel. Fasader och fönster skriver han bland annat om här, men det finns många liknande trådar om de nya reglerna:
https://www.byggahus.se/forum/threa...gar-vidare-med-foerslaget.551254/post-6246551
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
L linvar00 skrev:
Då han hotar med ekonomiska konsekvenserna det innebär för mig för han inte sökt bygglov
Men är det ett problem i sammanhanget? Kostnaden för en evetuell byggsanktionsavgift bör ju vara nästan försumbar i förhållande till kostnaderna för mäklare och andra försäljningskostnader. Och kostnadrr för juridisak ombud osv.

Och hur är det ned försäljningen, kan det tänkas att ex. mannen kan köpa ut dig och kunna bo kvar? I så fall blir det ju ett ännu mindre problem med svartbygget.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.