Bygglov
Claes Sörmland: [citat] Nej det är ingen väsentlig ändring av avloppet så bygganmälan krävs inte. Men att t ex dra in avlopp för en helt ny lägenhet skulle vara det.
andersda: Det är val snart. Kolla vilket parti som vill dra ner på godtyckligheten. Rösta på dom så finns det en liten chans....
mattie_river: [citat] Så är det. Ändock är det samma två som till 99 procent spjärnar emot.
Björn_Nilsson: [citat] Hej! Blev det någon kontrollplan? Har samma jobb på gång nämligen.
DBSP: Hej, Jobbar med detaljplaner både på kommun och som egen konsult. Precis som er bygglovshandläggare har flaggat för kan det bli mycket svårt att få ett bygglov med gällande detaljplan då det aldrig var tanken att det skulle vara ett permanent bostadshus på er fastighet, utan bara komplementbyggnader. Ett alternativ skulle vara att ändra detaljplanen för er fastighet så er byggnad blir
Claes Sörmland: [citat] Tänker att det kan ju vara bra att förstå hur det är tänkt att fungera juridiskt innan man mer pragmatiskt bryter mot reglerna.
Claes Sörmland: [citat] Tack för detta, min information är tydligen daterad ett par år. Ser att det är Boverkets gamla bedömningar före denna MÖD-dom 2020 som jag har spritt. Det gäller att hålla sig uppdaterad när rättsapparaten ständigt ändrar sina tolkningar. Rena glasräcken tycks då inte längre anses vara plank eller mur och omfattas då inte av bygglovskravet i PBF. Det gör ju livet
virrexd: Hejsan! Ville bara uppdatera och säga att kommunen inte kommer gå med på detta utförandet. För att det ska räknas som en vind och inte en våning så måste övervåningen mestadels omslutas av tak (ex. sadeltak). Så det är alltså ett två-planshus med mycket låg byggnadshöjd! :)
Jonatan79: Om du får bygglov och startbesked samtidigt tar det oftast 3 veckor innan bygglovet vinner laga kraft. Startar du bygget direkt och någon överklagar inom 3 veckor finns risken att bygglovet faller och du måste riva. Minimal risk förmodligen…
steve5432: [citat] Hej, lokal arkitekt som jag fick rekommenderad av andra som byggt och varit nöjda. Nu är bygglovet godkänt av kommunen, det som kanske var lite olyckligt i detta fallet är att det var så tajt med plats på fasaden att arkitekten måste ta hänsyn till läkt, foder, knutbrädor etc för att de valda fönstren (1100) ska få plats. Annars hade de kommit typ en dm vid sidan om
Riverground: Hus 3.5m från tomtgränsen låter lite lite, 4-4.5 brukar väl vara praxis? Garage i vårt område brukar dock vara 1m eller mindre från tomtgräns och det verkar vara det normala.
Räknenisse: [citat] Jag skulle säga att frågan om hur man är hänsynsfull mot en granne inte har någon direkt korrelation till reglerna om vad som kräver bygglov? Förstår inte riktigt frågan. Jag har inte kommenterat något annat än hur en viss bygglovregel tillämpas och tolkas.
Satsuki: Men trygghet, gemenskap och trivsel har ju inget med färg på fönster att göra….. Däremot förstår jag att man kanske inte vill tillåta utbyggnader, plank eller annat som kan tänkas påverka just trygghet, gemenskap mm. Även om du inte har så mycket för det tycker jag ändå att man kan lyfta frågan till kommunen (om inte annat för att det ska finnas dokumenterat och diariefört att
BirgitS: [citat] Nej, de kanske just vill vara säkra på att det är samma bredd och att de stödjande pelarna på sidan av fönstret verkligen går ner till bjälklagret så att det inte är någon specialkonstruktion under fönstret som för in lasten på c/c 60 cm igen.
GoofyGoof: Hej, vi har ett litet garage som är skruttigt och ligger helt fel på tomten. Först tänkte vi riva det för att bygga ett nytt närmre tomtgränsen men sen slog det mig att man skulle kunna göra om det till en ”pergola” genom att ta bort ena långsidan, inne i ”huset tänkte vi göra ett utekök samt om det får plats en lite barhörna. Det enda stora jobbet utöver själva rivningen
Plätt Fia: På tal om bo under jord jag har alltid drömt om att bo mitt ute på ett grönt fält med kullar varav en av kullarna var min bostad. :) Får skulle beta så slapp man hålla med gräsklippning. Å nära havet så man kunde sitta på kullen och njuta av utsikten. [MEDIA=youtube]RoGuvvzHY1A[/MEDIA] För att återgå till tunnlar det verkar inte vara vanligt att bygga i Sverige under jord. Det
hempularen: [citat] Det är kanske inte jättevanligt. Men om det ex. är på gång att påbörja arbete med en detaljplan för området, så införs normalt sett totalt byggstopp i väntan på planen. Normalt i ca 2 år. Men det finns exempel på 20 års byggstopp pga planearbete. I ett område där man planerar att dra fram kommunalt avlopp, så tillåts normalt inte några byggen förrän det kommunala
P-son83: Hur länge har förrådet funnits där det står idag ? Tänker på bla gamla flygfoto mm Om det kan hjälpa dig och alla grannar...
Matte001: Bara för det finns med på lantmäteriets karta så behöver det inte finnas ett godkänt bygglov. Är byggnaderna mer än 10år gamla? Det bästa är om du bokar en tid med en handläggare på kommunen. Gå igenom vad som står i detaljplanen och hur det skall tolkas. Vad som är nyttjat via bygglov och hur det går att lösa det du vill bygga. Om du märker att de saknar vissa
Bonord: [citat] Råkade ut för samma svar när vi ville ha en snickare att uppföra ett attefallshus. Mina kunder brukar känna en arkitekt som kan hjälpa dem. Det gjorde vi inte. Vår lösning blev att köpa en byggsats från Vibo och på så sätt fick vi ritningar till kommunen. Sedan byggde snickaren gäststugan.
Jerald Stuartson: [citat] Förlängt tror jag inte man får men att söka ett nytt borde väl inte vara något problem om inte några större ändringar i plan eller motsvarande skett.
Noell: [citat] Jag skulle påstå att en alternativ formulering av samma planbestämmelse hade varit ”gör vad du vill så länge du filosoferar kring kulturmiljön under tiden” ;) Nej men allvarligt, det är ganska vanligt att detaljplaner som innehåller kulturhistoriskt värdefull bebyggelse har liknande bestämmelser. Det finns ju liksom en god ambition och vilja hos planförfattaren. Man vill
kallabaz: Pratade med kommunen idag. Verkade inte vara några problem. Skulle skicka in en reviderad ritning med ett fönster som utgått och begäran om slutbesked. Verkade gå på linjen att de var glada att det blev avslutat.
hempularen: Kommunen kan neka bygglov om de planerar kommunalt VA i området. Kommunen kan tvingas lösa in ev privata VA anläggningar, därför beviljas inga nya sådana i väntan på kommunalt VA. Finns exempel där sådana byggstopp pågått i 5 år eller mer.
Bläcktudan: [citat] SGUs karta av jordtyp hänvisar till att marken ska bestå av "postglacial sand/grus", vilket faktiskt stämmer bra mot verkligheten. Marken är väldigt grusig, med sten från ca
Tomtom79: Bygger du till finns det specialberäkning som är mkt enkel per typ. Ex vägg, golv, tak
Claes Sörmland: [citat] Nej, det krävs ju inget marklov om du inte ändrar markhöjden, de flesta kommuner tolkar detta som mer än 50 cm.