R Robert-san01 skrev:
Beror lite på när under 1995 detta beslutades. Det kom en ny PBL 1995 och då blev det nya prejudikat.

Luras? Det går väl att förvara maskiner där?
Och det kom ytterligare en ny PBL 2011.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Ok att lagen delvis ändrats under årens lopp men det finns inga rättsfall baserade på den nya som motsäger tidigare avgjorda fall som tex det från 1995. I alla fall inte vad jag hittat

Fast det är väl så att det är ekonomibyggnader som behövs för verksamheten som är bygglovsbefriade? Dvs det är inte automatiskt så att man får bygga ett ridhus utan bygglov bara för att man bedriver jordbruk. Det är väl också därför alla bygger ”maskinhallar”.

Sen kanske ridhuset behövs för just er verksamhet och inte borde krävt lov. Men framgick det?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
På en hästgård är det ganska naturligt att ridhuset behövs för "driften". Du kan inte träna ordentligt på vintern utan ridhus.
En hästgård behöver kanske inte en maskinhall i första hand.

M molnet55 skrev:
På en hästgård är det ganska naturligt att ridhuset behövs för "driften". Du kan inte träna ordentligt på vintern utan ridhus.
En hästgård behöver kanske inte en maskinhall i första hand.
Fast min poäng var inte att argumentera mot TS behov av ridhus. Utan att det framgår ju inte av TS ifall detta framgick av bygglovsansökan. Hur mycket Byggnadsnämnden borde ha reagerat och upplyst om att lov inte behövdes beror ju rätt mycket på vilken info de hade.

Sen hör det ju också till saken att det är ju inte omöjligt, och inte heller jätteovanligt att folk helt medvetet söker bygglov för sådant som egentligen inte behöver bygglov. Så beroende på hur ansökansåg ut var det kanske inte jättekonstigt att ansökan behandlades utan reaktion från nämnden.

Kommunen var väl medveten det skulle byggas på en hästgård då de besökte oss och diskuterade placering vid förhandsbeskedets behandling, som i sig tog väldigt lång tid.

M molnet55 skrev:
Attans banan men kommunens beslut är ju fattar på fel fakta pga okunnighet hos handläggare.
Du fiskar efter skadestånd av kommunen som genom principalansvar är ansvarig för handläggarens påstådda tjänstefel...

Det är inte handläggarens ansvar att känna till alla rättsfall på området, endast lagtexten och eventuellt förarbetet.

Finns det något i förarbetet till PBL som nämner att ridhus faller inom ramen för ekonomibyggnad är det där du ska leta, inte bland rättsfall då den vägen är en återvändsgränd för dig.

Ok. Ska se vad jag kan hitta. Om det inte är specifikt angett om ridhus så förmodar jag att tidigare rättsfall skapat praxis, eller ?

M molnet55 skrev:
Ok. Ska se vad jag kan hitta. Om det inte är specifikt angett om ridhus så förmodar jag att tidigare rättsfall skapat praxis, eller ?
Praxis i den kommunen det rättsfallet gällde isåfall, och under samma förhållanden som angavs i den domen.

För att du ska kunna få ersättning behöver det stå relativt klart i förarbetet att ridhus generellt sett är att betrakta som ekonomibyggnad och därmed är bygglovsbefriade.

Jag förstår. Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.