Hej,

Vi bor i ett stort radhusområde som ingår i en bevarandeplan. Området byggdes 1974-76 och allt såg då i stort likadant ut. Sedan dess har området förändrats och husen har bytt färg/fönster/dörrar osv.

Vi bor i en radhusgavel och vill sätta in två fönster på gaveln, precis som de flera andra har gjort. Området ingår i en bevarandeplan (man ska alltså tydligen inte förändra något) och det togs fram en "antikvarisk" undersökning som Stadsbyggnadskontoret hänvisar till sedan 2 år. Detta har försvårat att få bygglov sedan dess.

Nu menar de på att vi måste sätta in fyrluftsfönster i brunlaserat trä lika original, och de hänvisar till att det finns de som fortfarande har dessa på sina hus. I det nedre området där vi bor finns det totalt ca 50 radhus som har gavlar, av dessa har alla vita vanliga fönster förutom 2 st. fråga:
1. Tjänar jag något på att fota alla radhusgavlar och hävda att de har fel i sitt uttalande att det finns flertalet som har bruna fönster kvar? (de hänvisade dessutom till BRF-lägenheterna som har kvar sina bruna fönster)
2. Ska jag arkivera ansökan? Försvinner ansökan då? Tänker att jag i så fall kan sätta in fönster ändå, för alla andra har ju det, och att det knappt skulle märkas.

Finns det någon med tips på hur vi kan tänka?
 
2 kan funkar. Passa på att under en tio års period anmäla hus i hela kommunen så dom har fullt upp med tillsynsärenden på andra ställen.

Vill du göra det 'rätt' är de nog bara o försöka med 1 eller lite mer långsiktigt får du bli politiker och jobba för att ändra nuvarande lagstiftning.
 
Beställ fönster som är bruna utvändigt och vita invändigt.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
2 kan funkar. Passa på att under en tio års period anmäla hus i hela kommunen så dom har fullt upp med tillsynsärenden på andra ställen.

Vill du göra det 'rätt' är de nog bara o försöka med 1 eller lite mer långsiktigt får du bli politiker och jobba för att ändra nuvarande lagstiftning.
A andersda skrev:
2 kan funkar. Passa på att under en tio års period anmäla hus i hela kommunen så dom har fullt upp med tillsynsärenden på andra ställen.

Vill du göra det 'rätt' är de nog bara o försöka med 1 eller lite mer långsiktigt får du bli politiker och jobba för att ändra nuvarande lagstiftning.

Tack för ditt svar! Ja, jag tror inte alla andra har bygglov heller. Så ångrar att jag ens tänkte göra rätt, då det verkar omöjligt.. om jag skulle strunta i bygglovet nu, blir ”straffet” högre då ifall vi blir påkomna tror du?
 
H Hans G2 skrev:
Beställ fönster som är bruna utvändigt och vita invändigt.
Det är ju en idé, men bruna utanpå passar inte då övriga fönster är vita. Plus att alla andra ca 200 radhus har vita fönster, det blir ju också tokigt…

det är så få som har kvar bruna originalfönstren sen 74
 
P Parkettkvisten skrev:
Hej,

Vi bor i ett stort radhusområde som ingår i en bevarandeplan. Området byggdes 1974-76 och allt såg då i stort likadant ut. Sedan dess har området förändrats och husen har bytt färg/fönster/dörrar osv.

Vi bor i en radhusgavel och vill sätta in två fönster på gaveln, precis som de flera andra har gjort. Området ingår i en bevarandeplan (man ska alltså tydligen inte förändra något) och det togs fram en "antikvarisk" undersökning som Stadsbyggnadskontoret hänvisar till sedan 2 år. Detta har försvårat att få bygglov sedan dess.

Nu menar de på att vi måste sätta in fyrluftsfönster i brunlaserat trä lika original, och de hänvisar till att det finns de som fortfarande har dessa på sina hus. I det nedre området där vi bor finns det totalt ca 50 radhus som har gavlar, av dessa har alla vita vanliga fönster förutom 2 st. fråga:
1. Tjänar jag något på att fota alla radhusgavlar och hävda att de har fel i sitt uttalande att det finns flertalet som har bruna fönster kvar? (de hänvisade dessutom till BRF-lägenheterna som har kvar sina bruna fönster)
2. Ska jag arkivera ansökan? Försvinner ansökan då? Tänker att jag i så fall kan sätta in fönster ändå, för alla andra har ju det, och att det knappt skulle märkas.

Finns det någon med tips på hur vi kan tänka?
Laddade upp bilder på originalfönster som de hänvisar till att vi ska installera liknande. Det är en av Sveriges största radhusområde, med 479 radhus (2500 boende), av dessa är det bara ett fåtal som har kvar de bruna fönstren… bevarandeplan kom först för ca 2 år sedan.
 
  • Originalfönster på husfasad bredvid ritningar av radhusområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sidohängda, koppade träfönster med brunsvart lasering på en vit fasad, reflektion av en lampa och krukväxter syns i glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
Låter lite konstigt att bevara något som inte finns….
Min spontana tanke är att det måste finnas något underlag till bevarandeplanen? Någon måste gått ut och tittat/fotat/dokumenterat hur det ser ut just då de införde denna plan. Där borde man kunna utläsa något om hur många som har original och nytt. Om det nu är så mycket nytt kan man ju frågan hur de kan vilja bevara något dom inte finns.
Om detta inte finns kan det ju inte skada att faktiskt dokumentera och visa med statistik hur mycket som är ändrat, hur det är ändrat etc. Och sedan skicka in (då blir det diariefört) detta till stadsbyggnadskontoret och ställa samma fråga om att vevara något dom inte finns.

Nackdelen är ju då klart att vissa kanske satt in fönster senaste 2 åren och inte begärt bygglov och då kan de komma i kläm….
 
Satsuki KristinaRT skrev:
Låter lite konstigt att bevara något som inte finns….
Min spontana tanke är att det måste finnas något underlag till bevarandeplanen? Någon måste gått ut och tittat/fotat/dokumenterat hur det ser ut just då de införde denna plan. Där borde man kunna utläsa något om hur många som har original och nytt. Om det nu är så mycket nytt kan man ju frågan hur de kan vilja bevara något dom inte finns.
Om detta inte finns kan det ju inte skada att faktiskt dokumentera och visa med statistik hur mycket som är ändrat, hur det är ändrat etc. Och sedan skicka in (då blir det diariefört) detta till stadsbyggnadskontoret och ställa samma fråga om att vevara något dom inte finns.

Nackdelen är ju då klart att vissa kanske satt in fönster senaste 2 åren och inte begärt bygglov och då kan de komma i kläm….
Hej! Det finns delvis kvar, det finns ett stort antal BRF lägenheter som håller kvar vid det tidstypiska 70-talet, med "rätt" färger på husen osv. Det finns ett underlag, man lät göra en antikvarisk undersökning för 2-3 år sedan som man blir hänvisad till. Den i sig hänvisar till de fåtal hus som är kvar med rätt utförande. Området är "tyvärr" upptaget i Göteborgs stadsmuseums bevarandeprogram och bedöms vara kulturhistoriskt värdefull. Vilket är kul såklart, men radhusen ser ju inte längre ut som på 70-talet :)

Men jag är inne på ditt spår, att dokumentera de gavlar som finns i vår närhet ( i det nedre området), av ca 200 radhus (ca 50 är gavelradshus av dessa) har bara 2 st bruna fönster kvar. Maila in det som något underlag, att de inte borde kunna likställa ett radhus med BRFerna. Men vet liksom inte om jag kommer längre ändå, om jag bara borde lägga ner ansökan och sätta in fönstren ändå och hoppas ingen märker...?
 
  • Skärmdump av ett diskussionsinlägg om ett bostadsområde i Göteborg med text som beskriver områdets kulturhistoriska värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Satsuki
Men trygghet, gemenskap och trivsel har ju inget med färg på fönster att göra…..
Däremot förstår jag att man kanske inte vill tillåta utbyggnader, plank eller annat som kan tänkas påverka just trygghet, gemenskap mm.

Även om du inte har så mycket för det tycker jag ändå att man kan lyfta frågan till kommunen (om inte annat för att det ska finnas dokumenterat och diariefört att man gjort det) och påpeka att:
1) en oerhörd minoritet av radhusen är i originalskick, bifoga gärna statistik/bilder
2) övriga fönster i ditt radhus redan är vita, mao är ditt hus redan icke-typiskt
3) vad det är för färg på fönster påverkar inte områdets trygghet, gemenskap eller trivsel. Däremot kan närvaron av fönster bidra till ovanstående.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.