Bygglov
svno20: Jag citerar här boverkets svar på samma fråga: "Tack för din fråga. Det stämmer att möjligheten till typgodkännande inte finns kvar när produkten omfattas av krav på CE-märkning. I Sverige infördes kravet på CE-märkning 1 juli 2013". Sedan måste kraven för dessa gränsvärden för braskaminer uppfyllas: -CO vol. % (max) 0.12 vol.%, Värdena gäller för torr gas vid 13 % O2
Claes Sörmland: [citat] Beror nog på hur föreläggandet exakt formulerat tänker jag. Om föreläggandet är pågående eller inte. Har man uppfyllt det så har man även om man sen gör andra dumheter.
ToRy: Om jag ändå iddes... :rofl: Mmmm... lakrits är gott... :giggle:
BirgitS: Det är alltså en trafiksäkerhetsfråga, dvs. du ska kunna se tillräckligt bra om det kommer ett barn gående längs din tomtgräns så att du inte kör på det när du kör ut. Det gäller en triangel där de två korta sidorna är 2,5 m och inte hela din tomtgräns.Du kan sätta en hög häck på diagonalen (längs hypotenusan) 2,5 m från hörnet, som den röda linjen i bilden här fast med
Claes Sörmland: Man mäter alldeles vid marken där planket står, d v s man mäter plankets höjd med början vid markytan. Så det är inte till er fördel för en bygglovsbefriad åtgärd. Jag antar att ni funderar på att använda möjligheten att bygglovsfritt bygga ett max 180 cm högt plank som en del av en skyddad uteplats, förutsatt att alla delar hålls inom 3,6 m från ert enbostadshus och grannen
Almost0.5acres: [citat] Du har helt rätt, bara jag som är töntig. Ska försöka bli bättre
OlssonX: Utan bygglov: 110. Med bygglov: 180. Reglerna i Stockholm finns här: https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-mark/staket-plank-spalje-pergola/ [citat]
hempularen: [citat] Om vi antar att du kan få bygglov för de extra 7 kvm. Så skall kommunen rent formellt begära in en sanktionsavgift. Håller de sig till lagen, så kan du inte undå avgiften med mindre än att du river det svartbyggda (vidtar rättelse) innan de hunnit fatta beslut om avgiften. Jag har uppfattat att kommuner i en del fall (olagligt) "glömmer" sanktionsavgiften när en
Claes Sörmland: [citat] Precis, det är en annan lagstiftning, miljöbalken. Och där finns en regel att man ett WC-avlopp utan tillstånd så kan en miljösanktionsavgift tas ut inom fem år efter överträdelsen.
dthompa: Nu har handläggaren meddelat att jag kommer få ett possitivt besked. Han har gjort klart beslutet och bygglovschefen har skrivit på. Nu ska det bara expedieras. Vad betyder det, tar det lång tid?
Robin Lindberg: [citat] Bra svarat, hoppas även ts funderar ett par extravändor kring raveklubben!
Viktorbyggahus: Hur gick det sen? Sökte ni bygglov? Fick ni det? Räknas det som attefallshus än?
Claes Sörmland: Du får i princip byta ut alla delar i ladan utan bygglov eller bygganmälan om den ser identisk ut i bärande delars konstruktion och fasad efteråt. Men ni får inte riva den i processen för då krävs rivningslov och bygglov för nybyggnation. Och som du har noterat så kan ju detta inte ges eftersom ladan är planstridig. Problemet är ju att man ofta vill ändra på gamla planstridiga
OlssonX: Braskamin är visserligen inte längre bygglovspliktigt men placering/installation är fortfarande kantad av en rad krav för att uppfylla brandskydd. Det är inte heller tillåtet att elda i en nyinstallation förrän brandsäkerhetsinspektionen är genomförd som godkänd. [citat]
Krille4: [citat] Ja vi fattiga svenskar får lite ofta svårt att betala några miljoner om huset brinner ner och försäkringsbolaget inte ger någon ersättning. Tur att samma problem inte finns på andra sidan viken(y) /Krille
jknut: [citat] Instämmer Ja, beslutet togs i nämnden. Representanter inkl jurist från nämnden har även varit på platsbesök innan beslutet. Mycket möjligt, men med tanke på att det verkar vara grundligt utrett av nämnden/utskott känns det som att det inte finns mycket att anmärka på, men man vet ju aldrig.
Stuff: Hur är höjden i förhållande till gatan då? Lutar infarten ut mot gatan eller in mot garaget. Det är såklart bra om det lutar mot gatan så att regn och smältvatten letar sig utåt istället för in mot garaget. Dock behöver det inte vara överdrivet mycket lutning. Håller man på med motorcyklar, nån hobbybil eller liknande så är det skönt att kunna knuffa den in och ut ur garaget
hempularen: [citat] Grannen kan säga nej, men det är bara en åsiktsyttring. Som har en viss betydelse vid bygglovsprövningen, men det är vanligt att grannen blir överkörd.
16386: Om du kombinerar två existerande lägenheter är det inte bygglov som krävs utan bygganmälan. Förutsatt att styrelsen inte säger nej direkt är nog nästa steg kontakt med en konstruktör. Dels för att det kommer krävas en sådan för bygganmälan, dels för att personen kan komma med bra tips på lösningen. (Min man och jag har gjort det du är ute efter, och vår första idé om plats
RetepG: Jag vet inte om det tillför så mycket men jag jobbar i parkenheten i en kommun och vi fick ett medborgarförslag om att göra ett utegym i en av kommunens parker. Vi nekade det medborgarförslaget med anledning av att man inte bör anlägga något som kan orsaka störande ljud så nära privata tomter. //Peter
Lillekitte: En uthyrningsdel är väl oftast en extra bostad? Med mindre man bara hyr ut 1-2 rum och delar faciliteter som kök, badrum etc - dvs har en inneboende. Många kommuner drar gränsen för ”extra bostad” vid om uthyrningsdelen har eget kök/pentry. Det du beskriver - en självständig lägenhet med eget kök, badrum och ingång - skulle nog de flesta kommuner räkna som inredning av en extra
Turbo123: Lämnar du en rivningsanmälan i samband med bygglov är det nog smart att faktiskt riva på riktigt också ;) min kommun var mycket hjälpsam och svarade gärna på kreativa frågor om hur jag kunde få ut så mycket som möjligt av mina idéer. Vissa kommuner tillåter att man bygger båda samtidigt. Dvs bygglov på en del och attefallstillbyggnad 15m2 på en del. Det fick jag göra, eftersom
Nymis: [citat] Tack! Det låter ju bra och lite lugnandet. Jag vet inte varför denna handläggare har detta som krav redan i detta skede i bygglovsprocessen. Mycket märkligt. Jag ställde faktiskt frågan om "taksäkerhet och venthuvar i bygglovsritningar" till 4 andra kommuner som alla typ svarade att "Ventilation, avlopp, taktsäkerhet är tekniska egenskapskrav som hanteras efter bygglovet gått
Nymis: [citat] Jo, det kan jag göra. Svårare är det dock med ventilationshuvarna eftersom man måste i princip ha ventilationsritningarna för att kunna avgöra bästa placering och dimensionering för dessa på sadeltaket. Och ventilationsritningarna är inte gjorda än eftersom jag först vill ha mitt beviljade bygglov innan jag går vidare med att beställa övrig dokumentation. Jag uppfattar,
Manfreds: [citat] Tidigare hette det stadsplan (kommunalt huvudmannaskap) och byggnadsplan (enskilt huvudmannaskap) och då gäller byggnadsstadgan 39 §, dvs 4,5 om inget annat anges.
Lillekitte: Ojdå - såg precis att det var en jättegammal tråd (2017), som någon nyligen blåste liv i…:crysmile: Oh well…
Christian Riisto: Svaret från kommunen var inte så uttömmande men i korthet så får vi som ni redan konstaterat bygga attefallare och det är max 40m2 som gäller för uthus oavsett antal. Tror jag. Såhär lyder svaret ordagrant: " Enligt detaljplanen står att högsta byggnadsarea av garaget (uthus) är 40 kvm, och total byggnadsarea för garaget (40 kvm)+ huvudbyggnad (160 kvm) är 200 kvm. " Nu föll
LaszloToth: Det påverkar inte användning, du kan lika gärna ha räcke OCH förråd. Kommunen kan inte "anta" att du ska använda huset på ett annat sätt än vad du själv har redovisat eller berättar. Du är byggherre så du ansvarar för det som görs i huset.
toer00: [citat] det får de i vilket fall som helst (fast de vet de inte om än) tänker sätta krukor med Thujor på murkrönet…