9 911 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Solceller på mark byggda enligt krav men anmälda till kommunen, erfarenheter?
Nu är jag inte säker att din kommentar gäller mitt ämne? Men de ligger 40m från mitt hus och 80m från deras. Ingen annan byggnad ligger nära.B konunge87 skrev:Ska det vara mindre än 8 m mellan komplementbyggnad (>15 m2) och huvudbyggnad måste du brandklassa någon av fasaderna EI 30. Detta gäller även dörr/fönsterpartier (upp till en viss area). För att undvika brandklassade glas (dyrt och får ej öppnas hur som helst) kan man utföra en strålningsberäkning som påvisar <15kw/m2 infallande strålning (se vidare kapitel 5 Boverkets råd om analytisk dimensionering, BBRAD 3)
Kommunen lade ner ärendet om svartbygge för Solceller på marken kräver inte bygglov. Men de gav inte upp, nu har de påbörjat ett Vindskydd 6x6x4m till sina hästar som står så det skuggar solcellerna och är rakt nedanför vår tomt.J Joonazz skrev:
De hävdar att de får bygga det utan bygglov men vi kollade med kommunen som redan meddelat dom att de inte får bygga det utan bygglov.
Trots detta startade de, men slutade när vi på kommunens inrådan anmälde. Detta var i Januari och sen dess har ett skelett stått där. När vi frågar hur det går får vi mest undanflykter.
Om det är en jordbruksfastighet, typkod120, så har faktiskt kommunen fel.Abbe W skrev:
Kommunen lade ner ärendet om svartbygge för Solceller på marken kräver inte bygglov. Men de gav inte upp, nu har de påbörjat ett Vindskydd 6x6x4m till sina hästar som står så det skuggar solcellerna och är rakt nedanför vår tomt.
De hävdar att de får bygga det utan bygglov men vi kollade med kommunen som redan meddelat dom att de inte får bygga det utan bygglov.
Trots detta startade de, men slutade när vi på kommunens inrådan anmälde. Detta var i Januari och sen dess har ett skelett stått där. När vi frågar hur det går får vi mest undanflykter.
Jordbrukets driftbyggnader är bygglovsbefriade...
Du verkar vara en kul tjomme.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Har för mig att hästhållningen inte faller under jordbruk och därmed inte blir bygglovsbefriade, även om gården bedriver lantbruk.
Om jag inte förstått svärfar fel då, som nämligen har en gård som delvis har hästar.
Dessutom, om någon bygger ett vindskydd för hästar som är 4m högt och i tomtgräns kan man fråga sig vem som är en kul tjomme.
Om jag inte förstått svärfar fel då, som nämligen har en gård som delvis har hästar.
Dessutom, om någon bygger ett vindskydd för hästar som är 4m högt och i tomtgräns kan man fråga sig vem som är en kul tjomme.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
Känns ändå som man skulle vilja se hur det ser ut från grannens sida innan man gör några bedömningar på vem som är en kul tjomme. Jag ansåg tidigare att solpaneler var skitfula men jag har blivit motbevisad där, det finns faktiskt ganska snygga solceller som kan monteras på framförallt plåttak. Men solceller på mark ser för jävligt ut. Om TS smällt upp solceller som påverkar utsikten från huset i stor grad så förstår jag grannen, men om det är som TS säger att dom inte ens syns från huset så är det nog grannen som är en kul tjomme ändå.13th Marine skrev:
Har för mig att hästhållningen inte faller under jordbruk och därmed inte blir bygglovsbefriade, även om gården bedriver lantbruk.
Tack det är trevligt när man får lite kredS SueCia skrev:Känns ändå som man skulle vilja se hur det ser ut från grannens sida innan man gör några bedömningar på vem som är en kul tjomme. Jag ansåg tidigare att solpaneler var skitfula men jag har blivit motbevisad där, det finns faktiskt ganska snygga solceller som kan monteras på framförallt plåttak. Men solceller på mark ser för jävligt ut. Om TS smällt upp solceller som påverkar utsikten från huset i stor grad så förstår jag grannen, men om det är som TS säger att dom inte ens syns från huset så är det nog grannen som är en kul tjomme ändå.
Att vara kul eller inte bryr jag mig inte om men man skall väl kunna lita på det man kommer överens om?
Det ligger som tidigare sagt utanför detaljplan. Jag tror termen är "Sammanhållen bebyggelse". I grunden är det ev det som de är rädda för, att det skall bli otillåtet med hästar/hästverksamhet i närområdet.B b8q skrev:
Beror väl på hur man definierar "villatomt". Vilken taxeringskod fastigheten har spelar knappast någon roll om man säger så.B b8q skrev:
Fick en gång träff på en hemnet-annons "hästgård säljes" där gården bestod av en vanlig mextegelvilla i ett villaområde (förvisso en större hörntomt i, får man förmoda, områdets ytterkant) och det s.k. "stallet" var villans vidbyggda garage.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det finns hästar som är del av jordbruksverksamhet pga. sättet som de används och då kan den regeln för bygglovfrihet även tillämpas på hästbyggen.13th Marine skrev:
Men i de allra flesta fall har hästarna annan funktion. I princip kan man nog utgå från att hästar inte ger bygglovfrihet tills man har en övertygande argumentation om varför det motsatta ska gälla i ett enskilt fall.
Skulle du säga att man skall ta hänsyn och göra samråd med en granne oavsett?R Räknenisse skrev:Det finns hästar som är del av jordbruksverksamhet pga. sättet som de används och då kan den regeln för bygglovfrihet även tillämpas på hästbyggen.
Men i de allra flesta fall har hästarna annan funktion. I princip kan man nog utgå från att hästar inte ger bygglovfrihet tills man har en övertygande argumentation om varför det motsatta ska gälla i ett enskilt fall.
Vår fastighet är inte taxerad som jordbruksfastighet men är på drygt 10.000 kvm som räcker till vinterhagarna plus att vi arrenderar 2 - 3 hektar till på sommaren.C cpalm skrev:Beror väl på hur man definierar "villatomt". Vilken taxeringskod fastigheten har spelar knappast någon roll om man säger så.
Fick en gång träff på en hemnet-annons "hästgård säljes" där gården bestod av en vanlig mextegelvilla i ett villaområde (förvisso en större hörntomt i, får man förmoda, områdets ytterkant) och det s.k. "stallet" var villans vidbyggda garage.
Har haft som mest 10 halvblod en vinter men optimalt är 2 till 5.
Inte inom detaljplanerat område så vindskydd och carport har hittills inte krävt bygglov, enligt kommunen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Jag skulle säga att frågan om hur man är hänsynsfull mot en granne inte har någon direkt korrelation till reglerna om vad som kräver bygglov?Abbe W skrev:
Förstår inte riktigt frågan. Jag har inte kommenterat något annat än hur en viss bygglovregel tillämpas och tolkas.
Klicka här för att svara