C
L lat skrev:
Byggnadsdefinitionen är mycket mer komplicerad än så
Absolut, inte minst i kontors- och flerbostadshus är det ju absolut inte ovanligt att man kan passera mellan olika byggnader, ofta t.o.m. mellan olika fastigheter. Via gemensam källare, garage, vägg-i-vägg eller t.ex. en gångbro.

M minimunk skrev:
Ja, så har jag också hört i andra fall att det är. Och det är inte speciellt konstigt. Kan du gå mellan två byggnader utan att gå ut utomhus så är det en och samma byggnad juridiskt. Tycker det är logiskt - Vad tycker du ska definiera om det är samma byggnad eller två olika?
Att ovanjords byggnader är separata från varandra då de inte sitter i hop ovan jord. Ser du två mullvadshögar säger du inte att det är samma hög då de sitter ihop med en gång under jorden.

Jag bygger det på det visuella.

• Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
Grannen sökte för att bygga ett earthship. Hus att bo i under mark. Fick avslag och byggde "jordkällare" på +100 kvm.
Tror de bor där iaf. Odlat en del cannabis eventuellt. Polisen tog 3 kg i vintras, enligt tidningen

• Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
På tal om bo under jord jag har alltid drömt om att bo mitt ute på ett grönt fält med kullar varav en av kullarna var min bostad. :) Får skulle beta så slapp man hålla med gräsklippning. Å nära havet så man kunde sitta på kullen och njuta av utsikten.

För att återgå till tunnlar det verkar inte vara vanligt att bygga i Sverige under jord. Det kräver kanske för mycket arbetsinsats och kostnaden måste bli hög. Sedan tillkommer vad som finns under jorden. Vattenstånd, berg, mycket kan sätta käppar i hjulet. Sandsten skulle va modellen men det finns nog inte här?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.