1 673 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Projekteringsanvisning till Tekniskt samråd
Hej,
inför tekniskt samråd har kommunen begärt in en massa handlingar, på min tillbyggnad på 60kvm.
Den jag hakat upp mig på är:
"Geoteknisk undersökning och/eller Projekteringsanvnisingar (EKS 11, avd A, 21§)"
Jag ska ha en murad grundmur av Leca, med Lecas sulblock i längst ner, och ett uppreglat träbjälklag.
Borde jag kunna bifoga Lecas Projekteringsanvisning då? Eller är det något helt annat dom efterfrågar?
https://www.se.weber/files/se/2020-11/projekteringsanvisning_leca_block.pdf
En geoteknisk undersökning hade jag ju helt sluppit, känns lite som att kasta pengar i sjön. Marken består av grus/sand och jag VET att den är bra att bygga på.
inför tekniskt samråd har kommunen begärt in en massa handlingar, på min tillbyggnad på 60kvm.
"Geoteknisk undersökning och/eller Projekteringsanvnisingar (EKS 11, avd A, 21§)"
Jag ska ha en murad grundmur av Leca, med Lecas sulblock i längst ner, och ett uppreglat träbjälklag.
Borde jag kunna bifoga Lecas Projekteringsanvisning då? Eller är det något helt annat dom efterfrågar?
https://www.se.weber/files/se/2020-11/projekteringsanvisning_leca_block.pdf
En geoteknisk undersökning hade jag ju helt sluppit, känns lite som att kasta pengar i sjön. Marken består av grus/sand och jag VET att den är bra att bygga på.
Du kan väl själv skriva ett intyg på att du intygar geotekniska förhållanden om du är säker på markenB Bläcktudan skrev:Hej,
[länk]
Absolut, är det så enkelt? Marken är jag helt säker på, byggde precis ett garage 5m bort, har grävt massor med plintar tidigare där tillbyggnaden ska ligga, så markförhållanden vet jag är bra.
Gör ett "erfarenhetsmässigt utlåtande" om markförhållandena som beskriver hur de är på platsen så går det säkert bra. Bra om du kan beskriva i korrekta termer typ om det är siltigt, morän, lera mm. Kolla om du inte kan få bra info från SGUs kartor online också.
SGUs karta av jordtyp hänvisar till att marken ska bestå av "postglacial sand/grus", vilket faktiskt stämmer bra mot verkligheten.D DTanner skrev:
Marken är väldigt grusig, med sten från ca <10mm till 0 fraktion. Och borde lämpa sig mycket bra att bygga på.
Klicka här för att svara