I min fastighet avser fastighetsägaren att utföra ett stambyte. Det innebär att spillvattenledningarna från bottenplattan och åtta våningar upp byts ut. Kall- och varm-vattenledningar byts i stor utsträckning. Ledningarna är dragna i ett brandavskilt schakt. Här kommer ett otal genombrott att ske där brandklassen natutligtvis måste återställas. Jag anser att fastighetsägaren måste göra en bygganmälan för detta projektet. Var tar jag reda på om detta stämmer eller ej. Kundservice på stadsbyggnadskontoret kunde inte svara på rak arm.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Bygganmälan för att göra stambyte och sedan återställa brandskyddet? Ingreppet är inte permanent, hade det ändras så kanske… men inte säkert.
Just anmälningsplikten har diskuterats mycket i branschen när det gäller stambyten. Varje byggnadsinspektör får göra en egen bedömning. Du får ringa till SBK igen och be att bli kopplad till en byggnadsinspektör direkt.
Annars får du skicka in en anonym anmälan när arbeten har påbörjats så får kommunen reda ut vad som gäller.
Om du är orolig att brandskyddet försämras är det bättre om ni anlitar en seriös besiktningsman som gör stickprov på brandtätningar osv under projektet.
Annars får du skicka in en anonym anmälan när arbeten har påbörjats så får kommunen reda ut vad som gäller.
Om du är orolig att brandskyddet försämras är det bättre om ni anlitar en seriös besiktningsman som gör stickprov på brandtätningar osv under projektet.
Bygganmälan gäller väsentlig ändring av en VA-installation, t ex att man installerar VA på en helt annan plats i byggnaden. Inte att man underhåller rören inom befintlig anläggning.
Samma sak med brandskyddet och anmälningar där.
Samma sak med brandskyddet och anmälningar där.
Vad blir skillnaden med en bygganmälan menar du?Jan Christianson skrev:
I min fastighet avser fastighetsägaren att utföra ett stambyte. Det innebär att spillvattenledningarna från bottenplattan och åtta våningar upp byts ut. Kall- och varm-vattenledningar byts i stor utsträckning. Ledningarna är dragna i ett brandavskilt schakt. Här kommer ett otal genombrott att ske där brandklassen natutligtvis måste återställas. Jag anser att fastighetsägaren måste göra en bygganmälan för detta projektet. Var tar jag reda på om detta stämmer eller ej. Kundservice på stadsbyggnadskontoret kunde inte svara på rak arm.
Hör finns Boverket att läsa om anmälan:
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/
Utdrag:
Notera att det gäller ändringar och inte underhåll av befintliga anläggningar. Skulle man t ex vilja a lägsna brandskyddstätningen i schaktet så krävs anmälan. Men inte om man drar rör igenom det och återställer det i enlighet med originalkonstruktionen.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/
Utdrag:
Notera att det gäller ändringar och inte underhåll av befintliga anläggningar. Skulle man t ex vilja a lägsna brandskyddstätningen i schaktet så krävs anmälan. Men inte om man drar rör igenom det och återställer det i enlighet med originalkonstruktionen.
Man avser att byta ut badkar till dusch varvid golvbrunnarnas läge måste flyttas och anpassas till duschen.
Är det en ändring?
Är det en ändring?
Klicka här för att svara