J
jimata: I Svensk Standard så finns samtliga areor förklarade: Byggnadsarea= arean som byggnaden upptar på mark (=ytterväggsmått) Bruttoarea= Samtliga ytor i ett hus, alltså, dels ytan som byggnaden upptar på mark men också övervåningens yta (om det finns någon) Öppen area= ytan som täcks av ett tak (tex carport) De allra flesta detaljplaner använder begreppet byggnadsarea. Det finns säkert
2 svar · 2,7k läst
M
marial: Hejsan och tack för dina svar. Nu har jag större koll på vad som gäller. Då kan vi fortsätta jobba utan problem. Vad gäller det du skriver om att ta reda på saker och ting så är det inga problem. Min sambo är otroligt duktig och har läst massor. Han jobbar som murare och har stor erfarenhet. När det gäller arbetsmiljöansvaret så kommer det endast att vara elektriker och
2 svar · 5,4k läst
volvo
volvo: Här är de flesta seriösa konsulterna medlemmar: http://www.bygging.se/default1.asp Sök på konstruktör i din region. Kolla gärna priser och tider med några olika!
1 svar · 6,3k läst
C
catrin_h: Tackar för alla svar! Skönt att diskutera i ett forum där folk har idéer och erfarenheter! Vi får nog försöka få till en "sluss" i planlösningen i alla fall. Man kanske kan ha nytta av den o hänga ytterkläder o ställa av sig stövlar o så. Jag gissar att man inte får förvara bilar (oavsett om man lyfter in dem med lyftkran) i hobbyrum/förråd. Ska kolla med samlarbilförsäkringen
9 svar · 2,6k läst
M
MrMagic: Ta med en fasdritning/planritning och be grannarna skriva under direkt på den. Då spar du en massa tid. Så gjorde vi och behövde inga speciella dokument. Dock är det tydligen så att en granne som skrivit på ändå kan överklaga om han så önskar. Underskriften visar i princip bara att han är informerad.
4 svar · 1,7k läst
B
Bjornannica: Ja till oss ringde kommunen efter grovutsättningen å undra när vi skulle börja gräva.. Sen sa han att vi inte fick ta ett spadtag före byggsamrådet... Sen tyckte han att vi skulle ta det på en gång så vi inte blev fördröjda och så ordna han tid för byggsamråd i mellandagarna... Snabbt och proffsigt bemötande! :) Riktigt trevlig och noggrann kille på kommunen.. Det känns bra! Mvh
21 svar · 2,9k läst
kalleanka70
kalleanka70: Håller med fg talare. Ändringslov inlämnas....brukar klaras av på någon vecka eller två! Bygg inte närmare....det uppdagas vid utsättningen som markerar ut huset enl ursprungslovet!
2 svar · 2,1k läst
J
jessica: [citat] Precis så är det där vi bor också..då vi inte skriver på så gk vi också grannarnas byggen..
10 svar · 6,4k läst
J
jimata: Det måste du fråga kommunen om. Det finns två sätt att betala en detaljplan. Antingen när den görs (ofta när det bara finns en fastighetsägare) eller när man utnyttjar detaljplanen (=bygger). Äldre detaljplaner (före 87 tror jag) kostar inget.
0 svar · 2,8k läst
J
jimata: Ja, om grannen drar tillbaka överklagandet så är det inte längre överklagat ;) Lycka till!
3 svar · 1,5k läst
saturnus
saturnus: Ta först ett snack med kommunens byggavdelning om Dina planer..och kommunens planer. Finns gräns i regel på hur mycket man får bebygga tomten (1/3) . Då får du också en blankett för bygglovsansökan. Naturligtvis skall du även tala med din granne, hur denne ställer sig till dina planer. Om ditt garage ligger mot grannens söder/solsida, får du kanske förstå att det blir
1 svar · 2,5k läst
J
JonasHolm: Bygghöjden är inte helt lätt att beräkna. Kolla in senaste uppdrag granskning. inns på www.svt.se Inte ens kommunen och länsstyrelsen är överens om hur man räknar... Tragiskt... För det första så måste man bestämma var huset "börjar" detta skall vara medelhöjden på marken runt huset, men det kan man räkna på lite olika sätt. Sen måste man räkna ut var taekt börjar. Detta
4 svar · 5,1k läst
F
Familjen_Bygg: Jag vidhåller att om grannen erkänner att han överklagar enbart för att ställa till bråk är ett beivrande av hans handling inte helt utesluten.  :) När det gäller brottmålet måste denna talan troligtvis föras som enskilt åtal eftersom en åklagare knappast kan anse att det är samhällets uppgift att beivra grannträtor. När det gäller tvistemålet gäller det att kunna beräkna
21 svar · 4,6k läst
Linet
Linet: Hej! Man lämnar in en blankett som heter bygganmälan. På den står det att man ska göra det tre veckor innan byggsamrådet har jag för mig. Vi ringde knappt två veckor efter vi lämnat in rivningsamnälan samt bygganmälan och tre dagar efter det hade vi byggsamrådet. Hälsn. Linet
0 svar · 2,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: Relationsritningar En relationsritning är en ritning som visar hur en bostad/lokal ser ut i verkligheten, på den framgår tex var väggarna finns, hur tjocka de är, var dörrarna är placerade och åt villket håll de öppnas. De vill med andra ord bara få in en ritning som stämmer med verkligheten, inget allvarligt alltså.
1 svar · 46,5k läst
E
Engan23: Ja man kan säga att jag fått min vilja igenom till hälften, Den utbyggnad jag tänkt göra är en souterräng del, dubbelgarage och pannrum längst ner och boyta ovanpå allt detta. Kommun gubben kunde ge mig ok att göra garaget och pannrum dvs bottenplanet men att bygga boplan ovanpå det var nobben. De kan inte ge mig lov om detta då jag i så fall bygger ut med större yta än de andra
21 svar · 13,2k läst
volvo
volvo: [citat] Det är ju upp till den kvalitetsansvarige att ta ställning till om det är ok att återfylla eller ej, inte kommunens handläggare! (Nu talar jag om återfyllnad under husgrunden, i trädgården spelar det ingen roll) Återfyllnad under och kring grundläggningen är omgärdat med många krav. Schaktbottenbesiktning ligger på KA:s ansvar att det utförs. Ibland behövs det packas och
4 svar · 2,0k läst
saturnus
saturnus: instämmer i inläggen, vill påpeka än en gång, ALLAS bygglovshandlingar som kommunen förvarar är offentliga, så det är bara att knalla upp där och begära kopior av handlingarna. Är man hövlig av sig kan man fråga hur många man kan få utan att behöva betala. Finns beslut i kommunerna om detta, det brukar vara 10 stycken och sedan 3 kronor st utöver det (kan variera) Du kanske
10 svar · 4,3k läst
P
Per_B: Myndigheter över BN har till uppgift att se till att BN hanterar ärenden efter regelboken. Om ert bygglov är enligt planen och godkännt av BN, så ska det mycket till om överklagande av den typ som er granne bedriver går igenom. En jobbig process, men ha förtröstan! Mvh Per
10 svar · 1,4k läst
P
ParkaKungen: Vi har en granne som har sin husvagn parkerad på tomten 48-50 veckor av 52 fullt synlig på framsidan , ca 1 meter från tomtgränsen. Krävs det bygglov då? Undrar då detta är en granne som lägger sig i allt och alla. Sätter käppar i hjulen för alla som vill göra något på sina tomter. Överklagar vid alla chanser dom får. Kunde ju vara lite roligt att ta "ett samtal" med dessa
13 svar · 11,5k läst
M
mikko: Kvalitets ansvarig har vi inte valt ut någon ännu, jag satte mig själv på den raden tillsvidare. så tar vi det därifrån. Komunen gillade inte pulpettak pga att bygghöjden blir för hög, sen har vi fått veta att det är 18 graders taklutning som gäller (på något sätt har vi fått ett suteränghus, oklart hur) så det kommer ut nya ritningar snart med 18 graders tak. Vissa av
3 svar · 2,0k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Skulle kunna tänka mig att det är "samma" sak i en del kommuner, att avstyckningskarta visar bara tomma tomter men när man ritat in huset på en av tomterna på avstyckningskartan så blir det en nybyggnadskarta istället..
5 svar · 3,6k läst
J
JonasHolm: Hej volvo Ja det beror väl på vad man räknar som enkel tillbyggnad. Det är en förlängning av mitt hus med fem meter, mne med samma konstruktion som den redan befintliga. Det intressanta i detta är att byggnadsinspektören i ett svagt ögonblick faktiskt erkände att det svåra inte var att bygga utan att fylla i alla papper rätt... Sånt kan bara hända i Sverige... Suck... /Jonas
8 svar · 10,1k läst
J
Jorg: Om tanken var att du t.ex. behövde ett förråd så spelar det ju egentligen ingen roll, men om din utgångspunkt var att du egentligen ville bygga ut huset, men inte fick tillstånd till detta så löser ju inte en friggebod detta problem. Alltså - om man har behov av ett extra rum (eller ett större rum) så är man ju inte betjänt av en fristående friggebod, som man bara når utifrån
5 svar · 13,2k läst
M
mikko: max takvinkel för souteräng hus är 18 grader och vanliga hus 45 grader i vår kommun. nu säger kommunen att det är ett souteränghus som gäller. från marken till överkant golvbjälklag. nuvarande medeltal är runt 1,28 m inklusive de ställen där det är utgrävt för ingångar. blivande byggnation kommer att sänka det medeltalet /m
2 svar · 2,9k läst
P
Patte: Tack för detta fick tag på en vettig person på stadsbyggnadskontoret (finns det såna?? :)) som kikade på min tomt explicit. Så nu har vi rett ut vissa tveksamheter.. Om grannen j-las så åker de ut och kikar sen så tar de hänsyn till deras skäl att neka (de måste uppge skäl till att neka granngodkännande, således kan man ej neka bara för att neka) Så nu håller vi tummarna 8-)
11 svar · 20,5k läst
saturnus
saturnus: det börjar bli pris på de här gamla egnahemsområden idag. De minner om en svunnen tid som kommunenrna ofta vill ha med i sin "bevarandeplan" Tycker du skall ta ett snack med grannen först, så att denne inte helt plötligt ser en möjlighet att ge igen............. Kommunens tjänstemän är till för att hjälpa medborgarna (läs Förvaltningslagen) så det blir enklast om du vänder dig
3 svar · 2,0k läst
J
jimata: STOPP ett tag! Först måste du ta reda på om då får ha två uthus på tomten (för jag antar att förrådet och garaget blir två separata byggnader?) Blir dom det och du endast får ha ett uthus så är det kört. Två uthus kan inte ses som en mindre avvikelse. OM du däremot vill bygga till förrådet så har du större chans att få en avvikelse mot detaljplanens 40kvm. I de flesta
3 svar · 5,9k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Ja de va de ja hade fått för mig.. och för säkerhets skull ringde jag våra blivande grannar på den sidan som garaget ska stå och snackade med dom, ska träffa dom på lördag o titta på våra ritningar.. få lite underskrifter på att det är okej o lämna upp dom på kommunen som komplement till vår byggnadslovsansökning så har man ju säkrat den biten.
6 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Om offerten överstiger 400 000, (borde inte vara möjligt på 12kvm) så kan du ju alltid påbörja projektet som ett gör det själv projekt (lättare att göra kostnadsgränsen trolig), när väl samrådsmötet sär saker som byggfelsförsäkringen skall visas eller förhandlas bort, så kan du ju alltid "upptäcka" att det var dig övermäktigt och koppla in snickaren.
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.