Vi bygger upp ett gammalt timmerhus från 1890-talet och min sambo gör allt själv (utom sådant som el som måste göras av fackman). På bygglovet vi fick står att min sambo är kvalitetsansvarig och byggherre. Det jag undrar nu är vad som måste göras innan det är dags för slutbesiktning.

I vår kommun genomför de byggsamråd väldigt sent (vi började bygga maj 2004 och byggsamråd skedde april 2005). Samrådet skedde vid husbygget och det upprättades då en kontrollplan. Där ska fyllas in tex olika frågor om skydd mot fukt osv. Man ska fylla vem som gjort kontrollen, datum, signatur samt sakkunnigintyg. Vad innebär detta. Vem ska fylla i vad och när måste man ha sakkunningintyg? De har ju godkänt min sambo som kvalitetsansvarig.

När denna kontrollplan är ifylld, är det då något annat som måste göras innan slutavsyning? Vad händer om vi ändrar oss vad gäller uppvärmningssystem? Vi har inte sökt bygglov för det som var tänkt nämligen bervärmepump. Vi funderar nu på pellets istället. Är det bara att prata med Plan och Miljö som det heter i vår kommun för att uppdatera den information som vi tidigare gett och sen söka tillstånd för pellets istället?

Något annat som man borde tänka på när man bygger? Vi har en försäkring som vi uppdaterar under arbetets gång. Vad jag förstått av forumet här så måste man inte ha byggfelsförsäkring om arbetet med huset påbörjades innan 1 januari 2005.

Vore bra att veta vad det är som gäller så att man inte missar något moment och därmed inte klarar slutbesiktningen.

Tacksam för synpunkter!

marial skrev:
1) Man ska fylla vem som gjort kontrollen, datum, signatur samt sakkunnigintyg. Vad innebär detta. Vem ska fylla i vad och när måste man ha sakkunningintyg? De har ju godkänt min sambo som kvalitetsansvarig.

2) När denna kontrollplan är ifylld, är det då något annat som måste göras innan slutavsyning?

3)Vad händer om vi ändrar oss vad gäller uppvärmningssystem? Vi har inte sökt bygglov för det som var tänkt nämligen bervärmepump. Vi funderar nu på pellets istället. Är det bara att prata med Plan och Miljö som det heter i vår kommun för att uppdatera den information som vi tidigare gett och sen söka tillstånd för pellets istället?

4) Något annat som man borde tänka på när man bygger? Vi har en försäkring som vi uppdaterar under arbetets gång.  Vad jag förstått av forumet här så måste man inte ha byggfelsförsäkring om arbetet med huset påbörjades innan 1 januari 2005.

5) Vore bra att veta vad det är som gäller så att man inte missar något moment och därmed inte klarar slutbesiktningen.  
1) Den som utfört det fysiska arbetet skall göra kontrollen och signera. Er elektriker och rörmokare måste signera för de jobben de utför eller lämna ett intyg till er på att de utfört arbetena enligt gällande lagstiftning. Då kan din man signera eftersom han i sin tur kan visa på vem som står för att arbetet gjorts korrekt.
Sakkunnigintyg brukar krävas av sotaren om man installerat skorsten eller frånluftsfläkt från köket. Vissa kommuneb (alla i min region) kräver ett luftmängdsprotokoll från sakkunnig (ventilationstekniker) Vid knepiga markförhållanden krävs ett geotekniskt utlåtande och en del kommuner vill bli kallade för att göra en lägeskontroll.

2) När huset är klart skickar ni in påskriven kontrollplan och de bilagor som kommunen krävt vid samrådet samt att ni begär ett slutbevis.

3) Ändring av uppvärmningssystem skall meddelas miljö och hälsa precis som ni angivit. Om ni dessutom måste sätta till en skorsten eller göra andra ändringar från bygglovet så måste ni även begära ändring av bygglovet.

4) Det finns MASSOR att tänka på när man bygger! Jag kan vet inte ens vad jag ska börja att ta upp. Eftersom ni valt att själva bygga så hoppas jag för er del att ni har tagit reda på mycket. En inte oviktig del är att ni som byggherrar tar arbetsmiljöansvaret för alla som ni anlitar till ert bygge. Viktigt är att ni skriver över detta ansvar på respektive entreprenör annars kan ni bli straffansvariga om någon olycka sker. Det är också bra att ha en dialog med sitt försäkringsbolag så att man inte missar något.

5) Slutbesiktning är inte något som är obligatoriskt som algen kräver. Eftersom ni tydligen gör det mesta själva så kan man ju undra hur mycket en slutbesiktning egentligen är värd. Ni kan säkert nöja er med att bara besiktiga sådant som ni lejt ut till andra. Detta kan göras efterhand som det blir färdigställt.

Hejsan och tack för dina svar. Nu har jag större koll på vad som gäller. Då kan vi fortsätta jobba utan problem.

Vad gäller det du skriver om att ta reda på saker och ting så är det inga problem. Min sambo är otroligt duktig och har läst massor. Han jobbar som murare och har stor erfarenhet. När det gäller arbetsmiljöansvaret så kommer det endast att vara elektriker och rörmockare som vi får hjälp ifrån. Allt annat gör min sambo. Självklart kommer även sotaren och provtrycker skorsten och kakelugnar osv. Vi har ständig kontakt med försäkringsbolagen för att inte missa något viktigt.

Jag visste inte att slutavsyning inte var obligatoriskt. Jag trodde att de ville kolla att man byggt enligt ritningar osv, men de går väl på att man fyllt i kontrollplanen kring det.

Än en gång tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.