Byggahus.se

Bruttoarea på ett garage?

1. J
    Medlem · 6 inlägg

jocke-j

Medlem
    Hejsan. Sitter här och ska rita bygglovsritningarna för mitt garage.
    jag har fått muntligt tillåtelse till ett "35kvm" stort garage av lokala byggnadsnämnen.

Men blev osäker. om man räknar golvytan eller cementplattans area.

som jag har räknat nu blir det en 39.7m2 cementplatta och efter att väggarna (ca 20cm) är uppsatta blir innerarean ca 35m2 Är dessa 35kvm vad man kallar bruttoarea och vad som räknas med när man ansöker om byggnadslovet. eller ansöker man på yttermåtten på cementplattan?.

Enormt tacksam för svar.
    //Mvh Joakim.J

2. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Re: Bruttoarea på ett garage?

Dessvärre är det så att det finns alldeles för många areadefinitioner som används ibland olika av olika kommuners bygglovskontor.

I ditt fall skulle jag tro att de med byggarea menar just den area som huset tar upp på marken dvs grundens yta.

Sålunda så kanske ditt garage blir lite stort inombords. Behöver du verkligen ha 20 cm tjock väggar? Låter mycket för garage.

Men för att få reda på exakt svar så ring och ställ exakt samma fråga till bygglovskontoret. De torde kunna ge ett "exakt" svar!

3. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Bruttoarea på ett garage?

I Svensk Standard så finns samtliga areor förklarade:
    Byggnadsarea= arean som byggnaden upptar på mark (=ytterväggsmått)

Bruttoarea= Samtliga ytor i ett hus, alltså, dels ytan som byggnaden upptar på mark men också övervåningens yta (om det finns någon)

Öppen area= ytan som täcks av ett tak (tex carport)

De allra flesta detaljplaner använder begreppet byggnadsarea.

Det finns säkert fler men kommer inte på några nu :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.