En anledning har de väl alltid. I detta fall som jag pratade om var anledningen "att sabba" för varje byggnation på tomten. Det är en anledning, men inte en giltig anledning.
Har någon pratat om grannens utseende? Det har jag isåfall missat.
När en granne lovar att överklaga varje bygglovsansökan så långt det bara går oavsett om det finns grund för överklagan, bara för att sabotera för nybyggarna, så lär nog grannsämjan bli ganska nollad.
Givetvis ska man värna om grannsämjan och det är alltid bättre att komma överrens, men i vissa ovanliga fall är det tyvärr så att en granne inte går att resonera med utan tänker göra allt han eller hon kan för att hindra att någon utnyttjar sin tomt på det sätt de har rätt till.
Då får man förstås fråga sig om det är värt att bo brevid en sådan granne, men det är en annan fråga.
Frågan jag försökte besvara var om det kan vara möjligt att rikta krav mot en sådan granne och mitt svar är att det nog inte är helt omöjligt om man lyckas spela in på band när grannen erkänner att han medvetet gör allt för att sabotera.
med risk för att hamna under gränsen för normalt samspråk, håller jag med Dig Ksund.
Det finns alltid möjlighet att rikta skadestånd mot någon, men att få rätt, är en annan fråga. Det kan också bli så att man får betala den andres kostnader för inställelse i Tingsrätten, och kanske andra olägenheter denne haft. Det är inte så enkelt alltid, att bara för du har spelat in att grannen klargjorde att han skulle överklaga bara för att dj...s, så räcker detta knappast. Han kommer att bli tillfrågad om han menade det också, och det kommer han nog inte att erkänna, om han riskerar att behöva betala skadestånd till den person som stämt honom.
Nåväl Ksund, var försiktig med Din bandspelare bara, för det är faktiskt straffbart att spela in vad en annan säger, om du inte talat om innan att du spelar in samtalet.
läs Tryckfrihetsförordningen.
Det finns alltid möjlighet att rikta skadestånd mot någon, men att få rätt, är en annan fråga. Det kan också bli så att man får betala den andres kostnader för inställelse i Tingsrätten, och kanske andra olägenheter denne haft. Det är inte så enkelt alltid, att bara för du har spelat in att grannen klargjorde att han skulle överklaga bara för att dj...s, så räcker detta knappast. Han kommer att bli tillfrågad om han menade det också, och det kommer han nog inte att erkänna, om han riskerar att behöva betala skadestånd till den person som stämt honom.
Nåväl Ksund, var försiktig med Din bandspelare bara, för det är faktiskt straffbart att spela in vad en annan säger, om du inte talat om innan att du spelar in samtalet.
läs Tryckfrihetsförordningen.
Bandad ljudupptagning är inte giltigt bevis i svensk domstol.
Dessutom förstår jag inte vilken typ av skada / brottsrubrik man skulle åberopa.
Dessutom förstår jag inte vilken typ av skada / brottsrubrik man skulle åberopa.
I svensk domstol tillämpas fri bevisprövning. Du får framföra vad du vill som bevis och det finns inget som säger att en bandad ljudupptagning är ogiltigt.
Från detta har jag faktiskt förstahands-erfarenhet då jag som målsägare vunnit en rättegång där en bandad ljudupptagning var den enda tekniska bevisning som fanns, och det räckte för att både få brottslingen fälld för brottet och för mig att vinna skadestånd i följade civilprocess.
Nu får du det att låta som att jag har rekommenderat någon att stämma någon. Det var inte jag som föreslog en stämning utan jag besvarade endast en fråga om man hade någon möjlighet att göra det. Om du menar att det är fel att det kan finnas en möjlighet att lyckas med det så får du gärna säga varför.
Jag har påpekat att en stäming inte är bästa lösningen, men ville ändå besvara om man kan ha någon möjlighet att lyckas med det, och jag är inte helt säker på att det är omöjligt, vilket jag svarade.
Detta är absolut inte sant. Samtal du själv deltar i får du spela in utan att berätta för någon annan. Hur tror du att alla journalister med dolda mikrofoner och dolda kameror arbetar?
Du får också spela in telefonsamtal du själv deltar i utan att berätta för någon. Olagligt är det dock att utan tillstånd spela in samtal mellan andra personer som du inte själv deltar i.
Men snälla, sluta påskina att jag har föreslagit för någon att de ska stämma någon. Mitt ursprungliga svar till en annan som lyft fram det alternativet var att det nog "inte [är] helt omöjligt".
Instämmer med Ksund: Att hålla på och stämma grannar för att de överklagar ens bygglov är varken omöjligt eller rekomendabelt.

Jag vidhåller att om grannen erkänner att han överklagar enbart för att ställa till bråk är ett beivrande av hans handling inte helt utesluten. 
När det gäller brottmålet måste denna talan troligtvis föras som enskilt åtal eftersom en åklagare knappast kan anse att det är samhällets uppgift att beivra grannträtor.
När det gäller tvistemålet gäller det att kunna beräkna skadan.
Detta alltså om grannen överklagar helt utan grund.
Däremot, och här kommer det viktiga både för saturnus och för andra, en granne har alltid något skäl till sitt överklagande. Om det inte är hans eget hus och en bedömning som gjordes för honom är det något annat. Därför kan man troligtvis ändå inte vinna processerna ovan. Här är nog alla överens.
Lycka till!

När det gäller brottmålet måste denna talan troligtvis föras som enskilt åtal eftersom en åklagare knappast kan anse att det är samhällets uppgift att beivra grannträtor.
När det gäller tvistemålet gäller det att kunna beräkna skadan.
Detta alltså om grannen överklagar helt utan grund.
Däremot, och här kommer det viktiga både för saturnus och för andra, en granne har alltid något skäl till sitt överklagande. Om det inte är hans eget hus och en bedömning som gjordes för honom är det något annat. Därför kan man troligtvis ändå inte vinna processerna ovan. Här är nog alla överens.
Lycka till!
Klicka här för att svara