Hur gör vi när vi ska knacka dörr och få grannar att godkänna ritningarna?
Krävs det något speciellt eller räcker det med deras kråka på ritningen??

Vi sparar minst 3 v på att själva samla in godkännanden mot att vänta in vår trista kommun som ska ta sin tid med alla utskick mm.

Sitter med fem uppsättningar ritningar ifall alla ska ha sitt eget ex.
Funderar på att bege mig ut nästa vecka.

Jag gjorde precis som du tänker göra, gick runt och visade grannarna ritningarna och fick en på skrift med namnförtydling och telnr.
När jag visade det för kommunen så sa dom att det var helt onödigt. Detta pga att det var tvunget att gå ut ett formellt från kommunen där berörda grannar tillfrågades av kommunen och inte av byggherren.
när jag frågade hur jag skulle påskynda processen så sa kommunen att jag kunde be grannarna att svara på brevet så fort som möjligt.

Nu slutade det så pass bra för min del att vi överskred byggnadshöjden med ca 30 cm. Detta berörde inte grannarna enligt kommunen så det behövdes inga brev till grannarna...

Om jag var dej skulle jag fråga kommunen om detta i och för sig väldigt grannvänliga engagemang är något att lägga tid på.

Andreas

Hemmakatten
Vi gick runt/åkte till 17 tomter (över 30 fastighetsägare) med en situationspaln över vårt tilltänkta hus. På ritningen skrev nåt i stil med: " Undertecknad fastighetsägare har inget att erinnra mot placering eller utförande av byggnader i enlighet med ritning." På nybyggnadskartan hade vi skrivit varje grannesa fastighetsbeteckning och varje fastighetsägares namn. Alla skrev under (nedanför sin fastightesbeteckning och namn). Denna skickades in till kommunen tillsammans med förhandsansökan om bygglov.
Tack vare detta fick vi vårt bygglov (med byggarea långt utöver detaljplan och inom strandskyddsområde). Kommunens byggnadsinspektör sa i efterhand att vi aldrig fått bygglov om vi inte haft granngodkännandet med i bygglovsansökan.
Så visst har det en stor betydelse att grannarna är införstådda och godkänner byggplanerna!

Jag gjorde precis som Hemmakatten med kompletteringen av speciella granneyttrandeblanketter som skulle lämnas in till kommunen....det påskyndade processen ett antal veckor. Talade med bygglovshandläggaren om förfarandet innan dock.

Observera dock att om du begär ett litet ändringslov sedan t ex för att öka husets yta etc så måste du göra om signeringen.

Alla våra grannar var positiva så det känns kanon!

Ta med en fasdritning/planritning och be grannarna skriva under direkt på den. Då spar du en massa tid. Så gjorde vi och behövde inga speciella dokument. Dock är det tydligen så att en granne som skrivit på ändå kan överklaga om han så önskar. Underskriften visar i princip bara att han är informerad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.