1 986 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Markarbete före bygganmälan?
Nu har vi äntligen fått vårt bygglov!
Stadsbyggandskontoret har muntligen sagt att det är Ok att börja med markabeteten utan att ha lämnat in bygganmälan.
Vad säger forumet om detta?
Vi har ännu inte alla tekniska beskrivningar och kvalitetsansvarig klar men vill komma igång med sprängning och makadamisering så snart vi kan.
Kan vi sätta igång direkt utan risk för problem? (området ligger utanför detaljplan men inom tättbebyggt område)
Stadsbyggandskontoret har muntligen sagt att det är Ok att börja med markabeteten utan att ha lämnat in bygganmälan.
Vad säger forumet om detta?
Vi har ännu inte alla tekniska beskrivningar och kvalitetsansvarig klar men vill komma igång med sprängning och makadamisering så snart vi kan.
Kan vi sätta igång direkt utan risk för problem? (området ligger utanför detaljplan men inom tättbebyggt område)
När jag frågade fick jag svaret att grävning etc var ok, men INTE påfyllnad av annat mtrl. I nästa andetag berättade sedan handläggaren att han inte tänkte åka dit och kolla (mao återfyllning var också OK så länge ingen klagade....)
Det är ju upp till den kvalitetsansvarige att ta ställning till om det är ok att återfylla eller ej, inte kommunens handläggare! (Nu talar jag om återfyllnad under husgrunden, i trädgården spelar det ingen roll)MrMagic skrev:
Återfyllnad under och kring grundläggningen är omgärdat med många krav. Schaktbottenbesiktning ligger på KA:s ansvar att det utförs. Ibland behövs det packas och då skall packningsprov göras. Det är också viktigt att återfyllning görs med rätt material.
Att däremot grovplanera tomten och gräva ut för grunden är tämligen riskfritt innan samråd och bygganmälan.
Klicka här för att svara